جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 875947
۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۹
محمدرضا آبرون

حوزه / فخرالاسلام به هفت زبان زنده دنیا تسلط داشت و با علمای مسیحی مناظرات علمی می‌کرد و در همین مناظره ها عده‌ای از مسیحیان به دین اسلام ایمان می‌آوردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از ارومیه محمدرضا آبرون، در جمع طلاب مدرسه علمیه زینب کبری(س) که در حسینیه این مدرسه برگزار شد اظهار داشت: آیت الله محمدصادق فخرالاسلام در سال ۱۲۲۱ در کلیسای ارومیه در یک خانواده آشوری به دنیا آمد و با توجه به این‌که خانواده‌اش او را نذر کلیسا کرده بودند در آنجا زیر نظر پدر خود علوم مسیحیت را یاد گرفت و در ۱۲ سالگی به درجه قسیسی می‌رسد.

وی اضافه کرد: بعد از ۱۲ سالگی به واتیکان مهاجرت کرده و آنجا مدارج علمی خود را ادامه می‌دهد و در همانجا با کتابی به نام فارقلیط آشنا شده و با تعرف و تمجید استاد خود که مسلمانی‌اش را پنهان می‌کرده، مسلمان می‌شود.

پژوهشگر حوزوی ادامه داد: بعد از مسلمان شدن به ارومیه آمده و نزد آیت الله میرزا محمدحسن مجتهد افشار مسلمانی خود را ابراز می‌کند و بعد از یک سال و نیم تحصیل نزد وی به شهر نجف مهاجرت می‌کند.

وی افزود: در نجف نزد علمای بزرگی چون آیت الله سید حسین کوه‌کمره‌ای، شیخ جعفر تستری، میرزا صالح قزوینی، محمدحسن شیرازی و محمد حسن آل یاسین کسب فیض نموده و بعد از ۱۶ سال تحصیل در نجف به ارومیه برگشته و در مسجد جامعه این شهر به تبلیغ دین اسلامی می‌پردازد که پامنبری‌های وی را تا ۲ هزار نفر هم بیان کرده‌اند.

آبرون بیان داشت: آیت الله فخرالاسلام به هفت زبان زنده دنیا تسلط داشت و با علمای مسیحی مناظرات علمی می‌کرد و در همین مناظره ها عده‌ای از مسیحیان به دین اسلام ایمان می‌آوردند.

وی ادامه داد: وی بعد از مدتی تبلیغ در ارومیه به تهران مسافرت کرده و نزد ناصرالدین شاه آنچه که موجب اسلام آوردن وی شده را بیان می‌کند و از وی لقب فخرالاسلام را کسب می‌کند. فخرالاسلام مؤلف بیش از هفتاد عنوان جلد کتاب بود که به دست خادم وی منهدم یا به آتش کشیده شده است و تنها ۱۱ اثر امروز از آیت الله فخرالاسلام باقی مانده است.

پژوهشگر حوزوی گفت: آیت الله محمدصادق فخر الاسلام در سال ۱۲۹۴ در حین عبادت شبانه وفات می‌کند و در جوار شیخ صدوق به خاک سپرده می‌شود، که احتمال شهادت وی با سَمّ وجود دارد.

وی در پایان گفت: فخرالاسلام در کتب خود نسبت به ضرر ورود آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به کشور ایران هشدار داده است و این نشان می‌دهد که این عالم دینی بسیار روشن‌فکر و آینده نگر بوده است.

انتهای خبر. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha