پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ افتتاح نمایشگاه دست آوردهای پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی

حوزه/معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی گفت: همایش نخبگان ایران و جهان عرب با محوریت تمدن نوین اسلامی در دی‌ماه سال جاری برگزار می‌شود که این همایش ایجاد یک شبکه نخبگانی در میان جوامع اسلامی را دنبال خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی  امروز در آیین افتتاح پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در مرکز همایش‌های غدیر برگزار شد، با اشاره به اینکه طی یک سال اخیر ۲۷۰ دستاورد پژوهشی و فناوری در دفتر تبلیغات اسلامی به دست آمده است، اظهار کرد: ۲۵۹ مورد از این دستاوردها به کتب و دیگر موارد به سایت‌ها و فناوری‌های نوین اختصاص دارد که در این نمایشگاه رونمایی شده است.

وی از فعالیت‌های علمی دفتر تبلیغات اسلامی در سال‌های گذشته یاد و اضافه کرد: سال گذشته از ۲۲۰ اثر در بخش کتاب و ۱۶ اثر در بخش فناوری‌های نوین رونمایی کردیم.

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی از میان هفت توصیه‌ای که در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مطرح کردند، نخستین توصیه را به علم، پژوهش و دانش اختصاص دادند.

وی با بیان اینکه در حوزه سبک زندگی ۱۶ اثر در نمایشگاه امسال رونمایی می‌شود، مطرح کرد: امیدواریم تا سال آینده بتوانیم دانش‌نامه سبک زندگی اسلامی را ارائه کنیم و در اختیار عموم علاقه‌مند قرار دهیم که رهبر معظم انقلاب اسلامی طی سخنانی بر لزوم تهیه این دانش‌نامه تاکید داشته‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین لک‌زایی ادامه داد: در حوزه عزت ملی و مرزبندی با دشمن، مجموعه کارهایی با محوریت مطالعات اسلامی و امنیت فراهم شده که تا سال آینده منتشر خواهد شد و بسته قابل توجهی از رساله‌های دکتری، تحقیق‌ها، پژوهش‌ها و ترجمه‌ها در این حوزه ارائه می‌شود.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یادآور شد: در بخش اقتصاد گروه پژوهشی و آموزشی نداریم چراکه در مراکز دیگر پژوهشی و حوزوی گروه اقتصاد فعال بوده و دفتر تبلیغات اسلامی به این حوزه ورود نکرده است.

وی از تلاش دفتر تبلیغات اسلامی برای اجرایی کردن منویات مورد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی؛ مسئله محوری و تحقق گام دوم انقلاب اسلامی، شعار اصلی نمایشگاه امسال است و مباحث مختلفی در پژوهشکده‌های مختلف با این شعار دنبال شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین لک‌زایی با بیان اینکه در بخش پژوهش ۱۰۰ عضو هیأت علمی فعالیت دارند، مطرح کرد: منابع علمی و شخصیت‌های تاثیرگذار فعال در این حوزه این امکان را به ما می‌دهد تا در سال‌های آینده شاهد دستاوردهای گسترده‌تری باشیم.

وی ادامه داد: سعی بر این است حداقل ۷۰ درصد پژوهش‌ها با رویکرد مسأله محوری دنبال شود که توجه به مسئله خانواده، آموزش و پرورش، ولایت فقیه، کارآمدی نظام سیاسی، عفاف و حجاب، علوم انسانی، علوم اسلامی، نظریه علمی و دینی و کاربست آن در آموزش و پرورش بخشی از تلاش‌هایی است که دنبال می‌شود.

معاون دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از موضوع تمدن نوین اسلامی به‌عنوان یکی از مباحث مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: در مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی کارهای مطلوبی در این حوزه انجام شده و کارهای مختلف دیگری نیز برای بلند مدت در دستور کار است.

وی خاطرنشان کرد: همایش نخبگان ایران و جهان عرب با محوریت تمدن نوین اسلامی در دی‌ماه سال جاری برگزار می‌شود که این همایش ایجاد یک شبکه نخبگانی در میان جوامع اسلامی را دنبال خواهد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین لک‌زایی با بیان اینکه امسال برای نخستین بار آثار منتشر شده توسط نشر باقرالعلوم در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است، گفت: در سال‌های آینده شاهد جهش دستاوردهای علمی باقرالعلوم خواهیم بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha