پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ نشست الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت در مدرسه عالی فقه و اصول- حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی

حوزه/ معاون پژوهش حوزه های علمیه، بر لزوم طراحی طرح انتقال ذخایر علمی حوزه با بهره گیری از زبان های بین المللی را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: طرح جهانی سازی پژوهش های حوزوی و نهضت ترجمه از جمله طرح هایی است که عملیاتی سازی آن نیازمند مشارکت خیرین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی امشب درهم اندیشی مسئولان و معاونان پژوهشی واحدهای علمی حوزوی که در سالن عارف الحسینی مجتمع جامع امام خمینی(ره) قم برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته پژوهش گزارشی از برنامه هی پزوهش ارائه نمود و پزوهش و تمدن نوین اسلامی را شعار سال هفته پژوهش عنوان کرد و ابراز داشت: به مناسبت بیانیه گام دوم انقلاب و شعار پژوهش روزهای هفته پژوهش به نام های متناظری ترسیم شده و ابعادی از بحث تمدن نوین اسلامی را در پیش گرفته اند.

وی با بیان این که به تمام مراکز استانی و مراکز پژوهشی و تخصصی و تمام واحدهای علمی ابلاغ شده تا برنامه های موسسات را با برنامه های ستادی هماهنگ کنند تا هم افزایی بالایی بین موسسات پژوهشی مراکز حوزوی دیده شود.

معاون پژوهش حوزه های علمیه،‌ گزارشی از جلسه پیشین مدیران پژوهشی مراکز حوزوی در سال گذشته ارائه نمود و یادآور شد: در جلسه سال پیش، آیت الله اعرافی ضمن جمع بندی مطالبی بر هماهنگی واحدهای پژوهشی و افزودن دفتر تبلیغات، جامعه المصطفی و حوزه خواهران به این مجموعه تاکید نمود که پس از آن جلسات متعد شورای پژوهش مراکز حوزوی با مشارکت نمایندگان جامعةالمصطفی و دفتر تبلیغات اسلامی افزوده شد.

وی تاکید بر تولیدات فقهی و کلامی و تفسیری با نگاه سنتی و ناظر به رفع نیازها را مهم برشمرد و ابراز داشت: معاونت پژوهش برای سوق دادن تحقیقات حوزه به سمت پژوهش های مورد نیاز نظام اسلامی و حوزه، تفاهم نامه های مختلفی با مراکز آموزشی و پژوهشی دنبال نموده، اقدامات خوبی از این فرایند همکاری به دست آمده است.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی در ادامه به برخی از تفاهم نامه های پژوهشی حوزه های علمیه با مجموعه های انقلاب اسلامی اشاره نمود و یادآور شد: با توجه به گستره هماهنگی های صورت گرفته با آموزش و پرورش تفاهم نامه های پژوهشی صورت گرفته رشد قابل توجهی داشته است.

وی، بر تدوین طرح شناسایی نیازهای عاجل و توزیع آن بین مراکز پژوهشی تأکید نمود و اذعان داشت: انجمن های علمی حوزه های علمیه با ورود به بررسی سند الگوی اسلامی پیشرفت، جمع بندی های گسترده ای را در این حوزه داشته اند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه، بر لزوم طراحی طرح انتقال ذخایر علمی حوزه با بهره گیری از زبان های بین المللی را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: طرح جهانی سازی پژوهش های حوزوی و نهضت ترجمه از جمله طرح هایی است که عملیاتی سازی آن نیازمند مشارکت خیرین است.

وی ارتباط پژوهشی مراکز حوزوی با نهادهای مختلف نظام اسلامی را از دیگر رویکردها برشمرد و ابراز داشت: در طرح یاد شده ضمن توجه به ظرفیت شناسی نهادهای حوزوی، نهادهایی که همپوشانی علمی بسیاری دارند، شناسایی و در راستای گسترش همکاری ها اقداماتی صورت گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی سنت های علمی علما بزرگان حوزه را مورد تأکید قرار داد و اذعان داشت: طرح های مختلفی در راستای تدوین سیره علمی علمای بزرگ و جمع آوری مجموعه مقالات در عرصه سنت های علمی حوزوی هدف گذاری شده است.

وی بر بهره گیری از نظرات مشورتی واحدهای حوزوی در طرح ها تصریح نمود و ابرازداشت: پروژه های مشورتی مرکز مدیریت با شورای هماهنگی واحدهای حوزوی انجام گرفته؛ سند الکوی اسلامی پیشرفت و بیانیه گام دوم در پروژه‌های دیگری چون ارزیابی پژوهشی نهادهای حوزوی صورت گرفته است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه، تدوین طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی با مشارکت 14 موسسه بزرگ حوزوی و ارائه تولیدات برتر را بخشی از فعالیت های معاونت پژوهش حوزه های علمیه عنوان کرد و ابراز داشت: این مجموعه در حال تکمیل بوده، ضمن معرفی آثار پژوهشی نهادهای حوزوی، صاحبان کتاب در رویکرد برنامه ریزی شده، در 25 استان و در شورای برنامه ریزی انقلاب اسلامی ارائه، نقد و بررسی می گردد.

وی ضمن اشاره به موضوع فقه معاصر و بررسی دیدگاه های جدید، خاطرنشان کرد: شورای هماهنگی واحدهای پژوهشی تحلیل های خوبی نسبت به موضوعات علمی سال داشته، این امر در سال آتی نیز ادامه داشته، در سوم بهمن ماه نیز همایش کتاب سال حوزه نیز با هدف تحلیل عمیق تر این موضوع بررسی خواهد شد.

وی با بیان این که در سال 97 و 98 دو آئین ناکمه رتبه بندی پژوهشکران و رتبه بندی مراکز پزوهشی تدوین و ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: هر دو این آئین نامه ها در مقام اجرا نیازمند زیرساخت هایی است؛ اگر آن ساختارها از قبیل راه اندازی سامانه مربوطه، مراحل اجرایی آن سرعت بیشتری خواهد یافت.

وی به گستره هماهنگی های انجمن های پژوهشی حوزه و شورای هماهنگی مراکز حوزوی اشاره نمود و یادآور شد: در حال حاضر مصوبه ای در رابطه با 5 نمره پژوهشی تشویقی برای مصاحبه های درس خارج در نظر گرفته شده است و کسانی که بتوانند یک مقاله علمی پژوهشی ارائه دهند، می توانند 5 نمره تشویقی آزمون شفاهی را کسب نمایند.

وی راه اندازی سامانه تقریرات حوزه را از دیگر طرح های در دست اقدام عنوان کرد و یادآور شد: در آئین نامه فعالیت های پژوهشی، برای اساتید اموزشی فعالیت پژوهشی سالانه ای تعریف و امتیازاتی برای ایشان در نظر گرفته شده است.

وی طرح ارتقاء سطح پایان نامه ها و مرحله بندی در این عرصه را در دست اقدام دانست و خاطرنشان کرد: همواره آماده استفاده از نظرات و دیدگاه های مدیران پژوهشی و مطرح سازی آن‌ها در شورای پژوهشی و اعمال اصلاح احتمالی  در طرح ها هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha