سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
عاملی مصاحبه

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان، «پاسخگویی» را مسئله بنیادین تحول در حوزه دانست و گفت: دیدگاه های مقام معظم رهبری در بحث تمدن نوین اسلامی در ۴ جلد تنظیم و تالیف شده و مجموعه فعالیت ها با رویکرد پاسخگویی به جامعه، نظام اسلامی و همچنین در سطح بین الملل دنبال می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی، در بازدید از غرفه های حوزه علمیه خراسان در بیستمین نمایشگاه پژوهش و فناوری مشهد، با بیان اینکه مسئله بنیادین در این زمینه تحول در حوزه های علمیه و پاسخگویی در راستای توانمندی و بروز شدن حوزویان هست تا بتوانند در عرصه های دیگر نیز پاسخگو باشند، تصریح کرد: به عبارت دیگر فعالیت های تحولی حوزه در سه مرحله مطرح می شود که نخست نگاه تحولی، دوم گفتمان تحولی و سوم حرکت و عمل تحولی است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که این سه عرصه به وضوح در این نمایشگاه دیده می شود، ابراز کرد: یعنی دستاوردهای علمی پژوهشی دقیقا با نگاه تحولی نوشته و تالیف شده و گفتمان نمایشگاهی نیز گفتمان تحولی است همان طور که آثار با رویکرد پاسخگویی به نیازهای دینی در اختیار مخاطبان قرار گرفته است و این پاسخگویی نیز مبتنی بر مبانی علمی و دانشی می باشد.

وی با بیان این که دستاوردهای حوزه عموما با هدف پاسخگویی به نیازهای جامعه ارائه شده و از سوی دیگر به لحاظ علوم دینی و اسلامی نیز ارتباط خوب و نزدیکی با دانشگاه ها برقرار گشته و بخش هایی ایجاد شده اند که دانش جدید و روز را طلب می کند، بیان کرد: در این راستا نیز تعامل خوبی با اساتید و گروه های علمی پژوهشی دانشگاه ها برقرار شده است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که همچنین در عرصه فقه پزشکی که بزرگترین مسئله روز شمرده می شود و سؤالات زیادی نیز در این عرصه طرح شده، کارهای ارزنده و فاخری صورت گرفته است، اظهار کرد: در این راستا اساتید دروس خارج از یک سو و گروه های پژوهشی از سوی دیگر مباحث پیوند اعضا و سایر مسائل پزشکی که مورد ابتلا قرار دارد را به طور جد طرح می کنند.

مدیر حوزه علمیه خراسان ادامه داد: از سوی دیگر بر اساس بیان مکرر مقام معظم رهبری، اقتصاد اصلی ترین مسئله روز شمرده می شود که در این زمینه در حوزه علمیه خراسان حرکت منظم، منسجم، علمی، دانشی و دینی دنبال می شود، اما باید برای ترسیم نگاه اقتصاد اسلامی در جامعه تلاش کرد و گروه های علمی با مبنای فقهی و اصولی در جامعه باید فعال باشند.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان این که مباحث مربوط به اقتصاد بر اساس دغدغه مقام معظم رهبری در دو سطح نظریه پردازی و تحقق عملی در جامعه فعالیت می کنند، افزود: امروز در عرصه اقتصاد، سه مرحله نگاه اقتصادی، گفتمان اقتصاد اسلامی و حرکت عملی در سه سطح عمومی، تخصصی و نخبگانی به طور جد دنبال می شود و حوزه محصولات خوبی را ارائه داده است.

وی با بیان این که از سوی دیگر به نظر من این حرکت با برکت جدیدی است که در تمدن نوین اسلامی باید بر روی آن کار صورت گیرد، گفت: دیدگاه های مقام معظم رهبری در بحث تمدن نوین اسلامی در ۴ جلد تنظیم و تالیف شده و کار فاخری صورت گرفته و مجموعه فعالیت ها با رویکرد پاسخگویی به جامعه، نظام اسلامی و همچنین در سطح بین الملل دنبال می شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که مجموعه های مختلف در راستای پاسخگویی در عرصه های اجتماعی، نظام دینی و همین طور بین الملل به شدت و با قوت به صورت به روز، کارآمد و روزآمد مشغول به فعالیت هستند که امیدواریم این حرکت ادامه پیدا کند و در آینده نزدیک حوزه پاسخگوی همه ابعادی که امروز جامعه و نظام اسلامی نیاز دارد، باشد.   

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha