پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مدرسه علميه ريحانه الرسول(س) نكا

حوزه/ در کرسی آزاداندیشی «بررسی تاریخی نقش رسانه در تحقق اهداف» بر ضرورت راه اندازی نهضت ارتقاء سواد رسانه ای مردم تاکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مازندران، کرسی آزاداندیشی با موضوع «بررسی تاریخی نقش رسانه در تحقق اهداف»، به منظور تحلیل و بررسی اقدامات رسانه‌ای در عصرهای متفاوت به خصوص در تاریخ اسلام به همت مدرسه علمیه ریحانه الرسول(سلام الله علیها) شهرستان نکا برگزار شد.

 ایمان حبیبی، کارشناس فرهنگی در این کرسی با اشاره به نیاز جدی کشور در شکل‌گیری نهضت سواد رسانه، بیان کرد: یکی از مهمترین نیازهایی که در کشور احساس می شود، بحث سواد رسانه است؛ چراکه اگر سواد رسانه به خوبی در بین عموم، خواص و به خصوص مسئولان جامعه تبیین شود، خیلی از مشکلات برطرف می‌شود.

وی، رسانه را در ابتدا ابزاری برای انتقال پیام توصیف کرد و افزود: با گذشت زمان و پیشرفت در ابزارهای رسانه‌ای، علاوه بر انتقال پیام، کارکردهای دیگری از جمله آموزش، سرگرمی، مدیریت و رهبری جوامع بشری نیز به خواص رسانه‌ها اضافه شده است.

وی تصریح کرد: رسانه‌ها ابزاری هستند که نوع استفاده از آن ها، تعیین کننده خوب یا بد بودن کاربرد آن ها است، برهمین اساس نمی‌توان هیچ نوعی از رسانه، از ماهواره و تلویزیون تا زیست در فضای مجازی را اصالتا نفی کرد.

کارشناس رسانه در ادامه قدرت و ثروت را دو پیامد ویژه فعالیت در فضای رسانه قلمداد و اعلام کرد: قدرت و ثروت حاصل از رسانه، صاحبان آن را برای تسخیر افکار در راستای منافع مالی و سیاست‌های آن‌ها ترقیب می کند که برای بازی نخوردن در این برنامه‌ها، باید از ویژگی سواد رسانه بهره برد.

وی اظهار کرد: گستردگی همراه با دسترسی عام به خصوص در شبکه‌های اجتماعی سبب می‌شود که هرکسی به خود اجازه استفاده از این ابزار حتی بدون بهره‌مندی از علم حداقلی برای استفاده از آن را به بدهد.

وی، تکنیک سِحر را یکی از روش‌های صاحبان رسانه در القای تفکرات خود به مخاطبان و ایجاد هیجانات بیشتر در مردم در راستای اهداف خود برشمرد و گفت: تکنیک سِحر تنها منحصر به زمان امروز نیست و در طول تاریخ نیز سابقه دارد که ماجرای تقابل حضرت موسی(علیه السلام) با ساحران در کاخ فرعون یکی از نمونه‌های بارز آن است.

حبیبی در تبیین بیشتر رابطه سِحر و رسانه، اظهار کرد: همان طور که طبق فرمایش خداوند در آیه ۶۶ سوره طه، مردم خیال کردند که چوب دستی ساحران تبدیل به مار شده و فریب ساحران را خوردند؛ امروز نیز رسانه‌ها  محتوایی را به مخاطبان خود نشان می‌دهند که واقعیت ندارند و از این طریق مرم را فریب می‌دهند، این یعنی هنوز ساحران زمان، چوب دستی‌های خود را در رسانه‌ها می اندازند و مردم خیال می‌کنند مار است.

وی اضافه کرد: فضای مجازی با همه گستردگی خود تنها بخشی از رسانه است که البته با پیشرفت علم و تکنولوژی فضای مجازی و رسانه ملموس‌تر شده است.

کارشناس فرهنگی با اشاره به مباحث فقهی و قانونی حضور در فضای رسانه، بیان کرد: طبق فرمایش خداوند در آیات هفت و هشت سوره زلزال، انسان نتیجه کارهای خود را حتی اگر به اندازه ذره‌ای باشد مشاهده می‌کند؛ حال این ذره را می‌توان در کوچکترین اقدامات در فضای رسانه نیز مشاهده کرد.

وی خاطر نشان کرد: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، ما قوی ترین منطق دنیا را داریم، اما از نظر تبلیغات  و نحوه رساندن پیام خود به مردم جهان، ضعیف هستیم؛ بر همین اساس لازم است در حوزه علمیه به مسئله رسانه و شبکه های مجازی از دیدگاه فقهی پرداخته شود.

در فضای مجازی همچنان در سال ۴۲ به سر می‌بریم

میثم معافی، استاد منتقد این کرسی در ادامه با اشاره به شبهات موجود در مسأله رسانه گفت: آنهایی که سواد رساله دارند، باید سواد رسانه داشته باشند به عنوان نمونه رسول اکرم(ص) علاوه بر رسالت، پیامبر نیز بود؛ یعنی به تعبیر امروزی پیام و صفحه رسانه داشته است.

وی افزود: برای کار رسانه باید از سه ویژگی مقاوم، مهاجم و انتشار انبوه بهره برد، در حالی که فضای مجازی هنوز تبدیل به فرصت نشده است و تنها خنثی سازی تهدیدها صورت می گیرد، از سوی دیگر با این دارای قدرت ایدئولوژیک هستیم، اما هنوز به مرحله اقدام نرسیده‌ایم و در فضای مجازی به عنوان زندگی دوم، همچنان در سال ۴۲ به سر می‌بریم و هنوز برای ما در این زمینه انقلاب نشده است.

کارشناس رسانه با اشاره به نقش و جایگاه حوزه‌های علمیه در امر رسانه، تصریح کرد: امروز هنوز صدای معاویه در شبکه‌های مبتذل ماهواره‌ای و ضد انقلاب با فعالیت گسترده نصاب‌های به عنوان نینجاهای ماهواره‌ای شنیده می شود، که پروژۀ شام و شمر را اجرا می‌کنند و این درحالی است که فردهالن، فیلم نامه نویس هالیوودی، هالیوود را به معنای هیاهو برای شنیده نشدن صدای حقی توصیف می‌کند و این همان اقدام کوفیان برای نشنیدن صدای حق امام معصوم است.

وی تاکید کرد: حوزه‌های علمیه که کار تبلیغ دین برای مردم را بر عهده دارند باید ورود جدی و تمام عیار در تمام عرصه‌های فضای رسانه به خصوص فضای مجازی داشته باشند تا ورود آگاهانه مردم هم از فریب این عرصه در امان ماند و دست برتر را پیدا کرد.

امروز جنگ روایت‌ها است

 حجت‌الاسلام حیدری استاد داور این کرسی با جمع‌بندی مطالب ارئه شده بیان کرد: اگر قرار است جنگی باشد، جنگ نظامی با آمریکا است که ایران پیروز آن خواهد بود، اما جنگ امروز ما اقتصادی و مهم‌تر از آن جنگ روانی باشد  پیروز نخواهیم شد، مگر آن که در رسانه‌های حقیقی و مجازی مسلح و به روز باشیم.

وی با اشاره به انواع جهاد اصغر، اکبر، کبیر و لزوم تربیت افسران جنگ نرم از بین طلاب بیان کرد: امام حسن(علیه السلام) در صلح قهرمانانه با معاویه، پیروز بود، اگر این صلح نبود، کربلای امام حسین(علیه السلام) هم نبود؛ اما باید بررسی کرد که این امر تا چه اندازه به خوبی تبیین شده است.

امام جمعه موقت قائم‌شهر در ادامه، تبدیل برد به باخت در نبرد صفین برای جبهه حق را نداشتن رسانه قوی برشمرد و خاطرنشان کرد: فتنه ۸۸، هشت ماه طول کشید، چون اینترنت باز بود، اما فتنه ۹۸، ۴۸ ساعته تمام شد، چون اینترنت را قطع کرده‌اند و این یعنی ابزاری که عاملی برای دست برتر دشمن در مدیریت افکار جامعه بود از دسترس آن‌ها خارج شد.

وی گفت: امروز به جرأت تمام اتفاقات مهم عرصه‌های مختلف بین‌المللی در عرصه رسانه رقم می‌خورد و طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب امروز نبرد روایت‌ها است که بسیاری از معادلات جهانی را بر هم می‌زند.

وی اعلام کرد: در نبرد روایت‌ها دست برتر با کسانی است که از ابزار رسانه‌ها استفاده بیشتر و بهتری می برند تا جایی که همچون ابر قدرت‌های امروز برای خود قدرتی پوشالی در ذهن افکار عمومی ساخته و کارهای نکرده خود را به ذهن مخاطب القا کنند.

حیدری در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به این که افزایش سواد رسانه و تبدیل افکار از مخاطب منفعل به مخاطب فعال به منظور بازی نخوردن در جنگ رسانه‌ای دشمن از اهمیت بالائی برخودار است، لذا سه گروه مخاطب عام، خواص و مسئولان باید هرکدام بنابر نیازمندی خود به سلاح رسانه و سواد مربوط به آن مسلح باشند.

انتهای پیام

انتهای پیام۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha