شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام عباس عربیان-مدیر حوزه علمیه کردستان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان کردستان گفت: در بیش از ۳۰۰ آیه قرآن کردیم درباره پژوهش و اهمیت آن سخن به میان آمده است که این نشان می دهد که اسلام تا چه حدی به علم و عالم توجه دارد.

حجت الاسلام و المسلمین عباس عربیان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان  کردستان اظهار داشت: اسلام و قرآن نگاه بسیار ویژه ای به پژوهش دارند و تقلید کورکورانه را مایه تباهی انسان معرفی می کنند.

مدیر حوزه علمیه استان کردستان گفت: برخی از علما و اندیشمندان غربی و شرقی پیشینه پژوهش را مربوط به عصرهای جدید می ‌پندارند در صورتی که در کتب اسلامی به مراتب از آن یاد شده و مورد توجه خواص قرار گرفته است.

این استاد حوزه علمیه استان کردستان بیان کرد: از این جهت لزوم بررسی پژوهش از منظر اسلام بسیار دارای اهمیت می باشد.

وی تصریح کرد: لذا به ‌نظر می‌رسد، در راستای منویات مقام معظم رهبری هم مبنی بر بهبود رشته‌های علوم انسانی بنابر شرایط اسلامی و فرهنگی مناسب و سازگار با مذهب و فرهنگ ایرانی اسلامی این بازگشت در امور پژوهشی به ریشه‌های اسلامی می‌تواند نقطه عطف باشد زیرا منطق، چگونگی، چرایی، اهمیت و سایر پارامترهای پژوهش در این نگرش به‌صورت بنیادین بازتعریف می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین عربیان ادامه داد: نباید اینگونه اندیشید که تحقیقات و پژوهش مختص سده‌های اخیر است، بلکه وقتی متون اسلامی را مورد بررسی قرار می‌دهیم، متوجه می‌شویم که اسلام با ظرافت و حساسیت بالایی به امر پژوهش پرداخته است.

مدیر حوزه علمیه استان کردستان با اشاره به اینکه نمونه های بسیاری در قرآن به مسئله پژوهش به صورت مستقیم اشاره دارد، گفت: در بیش از ۳۰۰ آیه قرآن کریم درباره پژوهش و اهمیت آن سخن به میان آمده است که این نشان می دهد که اسلام تا چه حدی به علم و عالم توجه دارد.

مدیر حوزه علمیه استان کردستان عنوان کرد: همچنین با تأمل در آیات قرآن کریم به خوبی متوجه می شویم که خداوند از انسان خواسته است که در نعمت‌هایی که به او عطا شده نسبت به مقوله خلقت تفکر داشته باشد که این امر می‌تواند ترغیب به پژوهش محسوب گردد.

این استاد حوزه علمیه استان کردستان اظهار داشت: در کتاب بزرگ نهج ‌البلاغه هم به کرار در مورد پژوهش تأکید شده است که این نشان از توجه ائمه اطهار علیهم السلام به مقوله تحقیق و پژوهش دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha