جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسین عظیمی فر، مدیر مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی  ائمه اطهار(ع)

حوزه/ دبیر همایش ملی دیدگاه های علوم قرآنی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی تصریح کرد: اتهام کم توجهی علمای شیعه به علوم قرآنی نادرست و باطل است و از جمله اهداف برگزاری این همایش، تبیین نقش بسیار مهم علما و بزرگان در نشر علوم و معارف قرآنی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسین عظیمی طی سخنانی در نشست خبری این همایش که ظهر امروز در سالن جلسات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با بیان این که قرآن کریم همچون اقیانوسی است که هر علمی با این اقیانوس بی کران، ساحلی دارد، ابراز داشت: طبعاً هر علمی که ساحل بیشتری با این اقیانوس دارد، پرمحتواتر و ژرف تر و عمیق تر خواهد بود و اگر ما مقامی برای اهل بیت (ع) قائل هستیم به این جهت است که اهل بیت به عنوان صاحبان و حاملات و مفسران کلام وحی، بیشترین ارتباط را با قرآن کریم دارند.

وی افزود: از این روست که در خود قرآن کریم اشاره به این شده که پیامبر اکرم(ص) هر چه می گوید از قرآن است و منبع کلام ایشان همه اش برگرفته از آیات نورانی کتاب الله مجید است.

مدیر مرکز تخصصی علوم و تفسیر قرآن مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به این که ضروری فعالیت های قرآنی و برگزاری چنین همایش هایی، کاملاً روشن و بدیهی است، گفت: ما به عنوان یک مرکز قرآنی در این همایش، به دنبال معرفی کتاب "المدخل فی التفسیر" هستیم که حاوی آراء و اندیشه های علوم قرآنی مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی است.

وی اضافه کرد: از سویی راه اندازی موج تحقیقاتی در مباحث علوم قرآنی و تفسیری در فضای علمی کشور از دیگر اهداف ما در برپایی این همایش است که در حوزه و دانشگاه این را دنبال می کنیم.

دبیر این همایش همچنین با اشاره به برگزاری پیش نشست های مختلف قبل از برگزاری همایش اصلی بیان داشت: زمینه سازی و تمهید مقدماتی برای برگزاری سلسله همایش های بین المللی در راستای تبیین دیدگاه های قرآنی بزرگان حوزه های علمیه از دیگر اهداف ماست.

وی گفت: در مباحث مرتبط با معارف و علوم قرآنی، راه های نرفته بسیار داریم، کما این که قرآن نیز روز قیامت از امت ما به جهت مهجوریت شکایت می کند و این مساله ضرورت توجه و تلاش بیش از پیش در این راستا را نشان می دهد.

حجت الاسلام و المسلمین عظیمی خاطرنشان کرد: برخی متاسفانه انگشت اتهام را به سوی حوزه و علما گرفته اند و حرفشان این است که حوزه های علمیه شیعه و به طور کلی علمای شیعه توجه چندانی به قرآن و مباحث تفسیری و علوم قرآنی ندارند و بیشتر توجهشان به روایات اهل بیت (ع) در مساله اجتهاد است تا آیات قرآن و حال آن که واقعاً این گونه نیست.

وی افزود: کسانی که این اتهام را می زنند یا می دانند که این اتهام درست نیست یا واقعاً نمی دانند و جاهل هستند و لذا یکی از اهداف مهم ما در برگزاری این همایش این است که حقیقت مطلب در این باره و نقش بسیار مهم علما و حوزه های علمیه را به جامعه علمی کشور و مهم تر از آن به جوامع اسلامی بشناسانیم.

استاد حوزه تاکید کرد: هر جا که یکی از علما و مراجع ما در مباحث فقهی وارد یکی از آیات قرآنی شده الحق و الانصاف، کار تفسیر او اگر قوی تر از مفسرین نبوده اند، ضعیف تر هم نبوده است و این نشان می دهد که فقهای ما علاوه بر آن که فقیه هستند و احکام را استنباط می کنند، مفسر قرآن نیز می باشند و در این بخش نیز تبحر بسیار بالایی دارند.

حجت الاسلام دکتر محسن قمرزاده، دبیر علمی همایش نیز با بیان این که از شش ملیت از طریق جامعه المصطفی برای ما در این همایش اقدام به نگارش مقاله کرده اند، گفت: ویژه نامه هایی در زمینه های مختلف به همین منظور آماده شده که در روز برگزاری همایش در پنجم دی ماه عرضه می شود، ضمن آن که چکیده مقالات هم منتشر شده و توزیع می گردد.

وی افزود: همچنین دوجلد کتاب فقه القرآن مربوط به آثار مرحوم آیت الله العظمی فاضل در روز همایش رونمایی می شود

دبیر علمی همایش گفت: در روز عصر همایش نیز پنج پنل علمی در رشته هایی چون اعجازقرآن، تحریف ناپذیری قرآن، قرائات و جمع قرآن، محکم و متشابهات، ظاهر و باطن قرآن و بالاخره مبانی و قواعد قرآنی برگزار می گردد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha