سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
تصاویر/ نشست علمی نمایشگاه دفتر تبلیغات

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری گفت: اگر قرار باشد رسانه نقش مهم در پژوهش داشته باشد باید در خود، باز آفزینی کند و بین علم و پژوهش ارتباط برقرار نماید و در عین حال نیازمند به مطالعات راهبردی، جهاد علمی و... است.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری، عصر امروز در سلسله نشست های تخصصی پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه  علمیه قم که با موضوع «ارتباط پژوهش و اطلاع رسانی» در سالن همایش های غدیر این دفتر در قم برگزار شد، ابتدا با گرامیداشت هفته پژوهش و با بیان این که پژوهش و رسانه می توانند مکمل هم باشند رسانه تراز انقلاب اسلامی و تمدن اسلامی نیاز به اقتضائاتی دارد. گفت: اگر قرار باشد رسانه ای، پژوهشی ها دینی و حتی بیانیه گام دوم به مراحلی چون خود سازی، جامعه سازی و نهایتا به تراز تمدن سازی برسد، لازم است مواردی را طی کند.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه بیان داشت: از جمله مهمترین این مؤلفه ها، گفتمان سازی، جریان سازی، فرهنگ سازی و تمدن سازی است.

وی افزود: زمانی نظریه گفتمان سازی، تبدیل به گفتمان فراگیر در جامعه می شود که نظریه علمی مورد بحث، نقد، بررسی اهل علم، نظر و نخبگان علمی قرار بگیرد.  

مدیرعامل خبرگزاری حوزه، اظهار داشت: منظور از جریان سازی یعنی فلان نظریه از دایره نخبگان علمی، عبور کرده و وارد جامعه شده و مورد پذیرش آنها قرار گرفته است.

وی ادامه داد: منظور از فرهنگ سازی، عبارت از است از مجموعه باورها و اندیشه ها که درمحدوده جغرافیایی نهادینه می شود و نهایتا بعد از همه این مراحل نظریه به تمدن سازی ختم می شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری گفت: برای این مراحل، می شود مراحلی اضافه کرد که از جمله آن شکل گیری نظریه در تعامل با رسانه و نقش رسانه در قبل از شکل گیری نظریه است.

مدیر مسئول هفته نامه افق حوزه افزود: از جمله مهمترین نقش های رسانه پیشنیه سازی و گفتمان سازی نظریه، فرهنگ سازی موضوع و ایجاد دغدغه در جامعه است.

وی  مقوله نیازی سنجی، رصد و مخاطب شناسی را از دیگر نقش های مهم رسانه بر شمرد و افزود: رسانه فاخر نیز می تواند شاخصه هایی داشته باشد، یکی از این شاخصه ها غیر از نیاز سنجی، نیاز آفرینی است.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌ با بیان این که علم و پژوهش و تولیدات علمی، زمانی می تواند فراگیر و مؤثر واقع شود که در ارتباط با آن عواملی مانند علم سنجی، ارتباط مستمر با مخاطب  و ارتباط با رسانه مورد توجه قرار گیرد بیان داشت: بر این باوریم زمانی شاهد رشد مراکز علمی وپژوهشی خواهیم بود که دارای پیوست رسانه ای باشند.  اگر مراکز پژوهشی و پژوهشگر ارتباط قوی با رسانه داشته باشند و براساس آن نیازها را بشناسند. بسیاری از پژوهش های غیر ضروری تغییر خواهند کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری گفت: بعد از این مراحل و زمانی که پژوهشی تولید شد، اگر قراراست فلان نظریه به گفتمان و به اجماع نخبگانی برسد، نیازمند به مراحلی هستیم که از جمله آن شناسایی مخاطبین به وسیله رسانه است؛ یعنی مخاطبین خاص شناسایی و آن نظریه گفتمان سازی شود.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه افزود: در مراحل دیگر زمینه ارتباط رسانه برای بحث و نقد در ارتباط با نظریه مورد نظر ایجاد و فراهم و نهایتا تبدیل به شبکه علمی می شود. اگر این کار ها صورت بگیرد، تولید علمی تبدیل به گفتمان شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری بیان داشت: مرحله جریان سازی هم نیازمند ساده سازی برای عامه مردم از سوی رسانه، تنوع بخشی در عرضه محصولات از سوی رسانه و بهره گیری از شبکه های مجازی و استفاده از تشکل های مردم نهاد و طلبگی به وسیله رسانه برای نهادینه شدن نظریه است. گاهی وقتها پیامکی ساده در مورد ارائه فلان نظریه در بین محققین و اساتید، می تواند بسیار گارگشا از چند نوشته باشد.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌ با اشاره به این که فرهنگ سازی، اقتضائات و پیوست های رسانه ای دارد افزود: یکی از مهمترین موارد این است که اگر قرار است نظریه تبدیل به فرهنگ سازی شود، باید به آموزش عمومی برای طیف وسیعی از افراد منجر شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری گفت: محور بعدی، طبقه بندی و اولویت بندی مخاطبین و استفاد جدی از رسانه ملی، الگو سازی، نهاد سازی و... است.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه افزود: اگر قرار باشد این تولیدات به مرحله تمدنی برسد، باید مراحلی اتفاق بیافتد که از جمله آن پیشرفت درعرصه اجتماعی در ارتباط با فرانسلی، فراملی، تبدیل شدن به فرهنگ غالب، علم، استقلال، رسانه، سبک زندگی، اقتصادی، باز آفرینی کردن، بین الادیانی شدن، استفاده از ظرفیت های رسانه های خارجی در بحث تمدن است.

وی بیان داشت: برای تمدن شدن نظریه، نیازمند این هستیم که تمدنی نسبتش را با فرهنگ، اقتصاد، معنویت و... مشخص و روشن کند. نهایتا منسجم کردن فکر با اضلاع تمدن نیازمند به ابزار قوی به نام رسانه دارد.

مدیرعامل خبرگزاری حوزه اظهار داشت: برای پیوند دادن مقوله علم و دانش با رسانه و بیانیه گام دوم و تمدن سازی راه نرفته زیاد می باشد و بالاتر نیاز جهاد علمی و جهاد رسانه است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری گفت: اگر قرار باشد رسانه نقش مهم در پژوهش داشته باشد باید در خود، باز آفزینی کند و بین علم و پژوهش ارتباط برقرار نماید و در عین حال نیازمند به مطالعات راهبردی، جهاد علمی و... است.

وی بیان داشت: امروز یکی از رسالت های مهم حوزویان و رسانه های حوزوی توجه و تبیین بیانیه گام دوم است. اگر تا کنون در آرمانها پیشرفتی نبوده چون توجهی به آن نشده است.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌ با بیان این که بسیاری از پژوهش ها وتولیدات علمی کشور قابلیت کار تمدنی و تراز ملی را دارد گفت: چاپ و نشر کتاب نقطه صفر کار تمدنی است، اما مهمتر ،گفتمان سازی است و برای گفتمان سازی باید پیوست رسانه ای ایجاد شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری گفت: مجموع و تولیدات علمی مراکز علمی کشور قابلیت ارائه در خارج کشور را دارد البته به شرط این که گفتمان سازی شود.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه افزود: امید است در گام دوم، مراکز پژوهشی به مقوله مدیریت رسانه ومخاطب شناسی توجه ویژه ای کنند؛ اما آنچه در عمل وجود دارد این است این اتفاق مهم هنوز در جامعه و در بین مراکز علمی پژوهشی اتفاق نیفتاده است.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha