پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

حوزه/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین رونمایی از کتاب «سلونی قبل ان تفقدونی»، گفت: مفاهیم و معانی نهج البلاغه فرا زمانی و فرا مکانی است و حضرت آیت الله جوادی آملی با ویژگی جامع و تخصصی که در علوم دارند، این کتاب شریف را تفسیر کرده اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در تهران، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مراسم آئین رونمایی از کتاب گرانسنگ «سلونی قبل ان تفقدونی» که عصر امروز با حضور شخصیت های حوزوی و دانشگاهی در سالن قلم کتابخانه ملی استان تهران برگزار شد، گفت: توفیقی برای بنده است که در هفته پژوهش در یک اتفاق خوب حضور دارم و آن رونمایی از کتابی که نه تنها برای ما شیعیان و مسلمانان بلکه برای تمام انسان ها یک منشور متعالی است.

وی ادامه داد: نهج البلاغه کتاب بزرگ مردی است که همدم و هم نفس پیامبر اعظم بوده است. قرآن ناطق و سیاستمدار و فرمانده بزرگ و در عین حال خطیب و ادیب بزرگ است که دارای ویژگی روحی بزرگی است که در کتاب گراسنگ ایشان تجلی یافته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: مفاهیم و معانی نهج البلاغه فرا زمانی و فرا مکانی و دارای ویژگی های بلندی که نشان از روح بلند و متعالی صاحب کتاب است که آن روح بلند با همت سید رضی(ره) گزینش شده که آن کلمات در اعماق جان انسان نفوذ میکند و روح انسانی را بالا می برد.

صالحی با بیان ویژگی های تفسیری کتاب «سلونی قبل ان تفقدونی»، ابراز داشت: تحریر و شرح نهج البلاغه از حضرت آیت الله جوادی است طعم دیگری دارد. افراد زیادی به مائده نهج البلاغه آمده اند و یادگاری از خود بجا گذاشته است و ممکن است ادیب، فقیه و فیلسوف باشند و از منظر اجتماعی و سیاسی نهج البلاغه را تفسیر و شرح داده باشند ولی حضرت آیت الله جوادی آملی با ویژگی های جامع و  متخصص در علوم، شارح نهج البلاغه است.

وی با بیان ویژگی های شارحان نهج البلاغه گفت: در بین شارحان نهج البلاغه افرادی هستند که در حوزه حکمت نظری حضور دارند و به حوزه حکمت عملی ورود نداشته اند و بعکس، اما آیت الله جوادی آملی در دو حوزه مکتب نظری و عملی جایگاه خاصی دارند و نهج البلاغه کتابی سرشار از هر دو بال است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: نهج البلاغه از یک سو کتاب توحید و از یک سوی دیگر کتاب سیاست است. کسی که می خواهد این کتاب را شرح و تفسیر کند باید در هر دو جهت توانایی لازم را داشته باشد.

صالحی با بیان نکته های روش شناسی آیت الله جواد آملی در تفسیر نهج البلاغه اظهار داشت: آیت الله جوادی آملی با روش شناسی که از این کتاب به عمل آورده اند که می توان به فرمایش حضرت استاد اشاره کرد که چون نهج البلاغه گزیده است کار شارح را سخت و یا غیر ممکن میکند و نمی توان از سیاق و سباق کلام استفاده شود را از شارح می گیرد.

 وی با بیان نکته دیگری از روش شناسی آیت الله جوادی آملی، ادامه داد: نکته دیگر از روش شناسی استاد، مناسبات قرآن کریم با نهج البلاغه است. استاد بطور عمیق قرآن کریم و نهج البلاغه را در کنار هم بیان میکند و در تار و پود از قرآن و نهج البلاغه ایجاد میکند که نهج البلاغه را به وادی تفسیر قرآن هدایت می کند و اینکه چگونه آیات قرآن با نهج البلاغه شرح می شود و نهج البلاغه را با آیات قرآن توضیح می دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نکته دیگر از روشناسی استاد این است که باید مفهوم کلام متکلم را در یک شبکه مفهومی ببینیم و اینکه نهج البلاغه مفسر نهج البلاغه است و همانطور که قرآن مفسر قرآن است.

صالحی در پایان با بیان نکته دیگری از روش شناسی آیت الله جوادی آملی، خاطرنشان کرد: نهج البلاغه را وقتی می توان فهمید که تا حدودی به افق جان کلام امیر المومنین علیه السلام آشنا و نزدیک شویم چرا که بین کلام و متکلم سنخیت است و این تصویر سازی از شخصیت مولا را در این دو جلو کتاب می توان دید و اینکه ما به چه شخصیتی روبرو هستیم.

خبرنگار: سعید امیری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha