سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
مدنی

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی با بیان اینکه ۱۶ نشریه داخلی در جامعه الزهرا علیهاالسلام راه اندازی شده است، گفت: طلاب برای انتشار آثار خود در نشریات داخلی باید قلم فرسایی کنند تا تا قلم آنان، قلمی استوار در سطح بین‌الملل شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مدنی روز یکشنبه در آیین گرامیداشت هفته پژوهش که با حضور اساتید، مدیران، طلاب و پژوهشگران جامعه الزهرا علیهاالسلام در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته پژوهش، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران به عنوان گفتمان جهانی قد علم کرد و دو گفتمان غالب دنیا را به مبارزه طلبید.

تبیین چالش‌های گفتمان انقلاب اسلامی

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: همه مردم ایران به میدان آمدند و شعار «نه شرقی و نه غربی» سر دادند و گفتمان انقلاب اسلامی را به جهانیان ارائه کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی با بیان اینکه گفتمان انقلاب اسلامی با دو چالش مهم روبرو است، گفت: یکی از چالش‌های گفتمان این است که ما در انقلاب اسلامی سابقه حکومت نداشتیم و تفکر شیعی فرصت و مجال حکومت پیدا نکرده بود.

وی افزود: حکومت‌هایی چون حکومت مختار و یا حکومت ۶ ماهه حضرت امام حسن علیه‌السلام در طول تاریخ بوده، اما این حکومت‌ها کوتاه مدت بودند، انقلاب اسلامی با پیروزی که به دست آورد، با انبوه سؤالاتی مواجه شد که باید پاسخگوی آنها می‌شد.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، شاید مسئله ای را نمی‌دانستیم و می‌گفتیم «نمی‌دانم» و یا در فتواها می‌گفتیم «احوط این است» و یا «فیه تأمل»، اما ناگهان وارد میدانی شدیم که مردم پاسخ سؤالات خود را از ما می‌خواهند، از جمله اینکه اقتصاد اسلامی یعنی چه؟، بانک اسلامی یعنی چه؟، نظام و تعلیم و تربیت اسلامی چگونه است و غیره.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تصریح کرد: اگر امروز بعد از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی بخواهیم رشته ای در حوزه علمیه راه‌اندازی کنیم، شاید این سؤال مطرح شود که چه مقدار نظریات پذیرفته شده که برآمده از سنت، فقه و قرآن کریم باشد، می‌توانیم برای آن رشته ارائه کنیم.

وی ادامه داد: آثاری چون مکاسب و جواهر در شیوه‌های استدلالی و تربیت اجتهادی، قله‌های افتخار ما هستند، امروز شیوه جواهری و مکاسبی جوابگو هستند، اما جواهر و مکاسب برای اقتصاد پیشرفته کنونی جوابگو نیستند.

لزوم تربیت طلاب نظریه پرداز در حوزه‌های علمیه

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام تأکید کرد: ما باید در زمینه‌های علوم انسانی و اسلامی پیشرفت رو به جلو و رقابت تنگاتنگ با علوم غربی داشته باشیم و افرادی متعلق به حوزه‌های علمیه در این زمینه‌ها نظریه‌پردازی و نظریه‌سازی کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی بیان داشت: هفته پژوهش برای این است که به این مسئله بیندیشیم که امروز ما با انبوه سؤالاتی مواجه شدیم که نمی توانیم آنها را به آسانی پاسخگو باشیم.

وی در ادامه گفت: دومین چالش گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه‌های فناوری و تکنولوژی و علم و صنعت بوده است، امروز جهان با شتاب پرسرعتی رو به حرکت است و ما در این شرایط بازماندیم.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: از زمانی که حکومت‌های نالایق ارتباط ما را با دنیا قطع کرد و اروپاییان با رنسانس وارد دوران صنعتی شدند، ما به خواب رفتیم و آن زمان، تمدن پیشرفت اسلامی با انحطاط روبرو شد. بنابراین از سویی ما باید چندین سال عقب ماندگی را جبران کنیم و از سوی دیگر باید همگام با دنیا حرکت کرد.

جامعه الزهرا علیهاالسلام در عرصه پژوهش باید جدی وارد میدان شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تصریح کرد: امروز حوزه‌های علمیه باید به عنوان مسئول در حوزه دین و بسیاری از مسائل دینی پاسخگو باشد و برای تحقق این امر، باید آثاری در حوزه‌های علمیه تولید شود که پشتوانه علمی داشته باشد و بر اساس مستندات دینی نظریه‌پردازی کند.

وی عنوان کرد: اگر جامعه الزهرا علیهاالسلام را در حد یک مدرسه می‌دانیم، انتظاری از آن نیست، اما اگر جامعه الزهرا علیهاالسلام به عنوان مؤسسه علمی آموزشی و پژوهشی مطرح است، باید جدی به میدان آمد.

اجرای طرح آموزش پژوهش محور در جامعه الزهرا علیهاالسلام

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به فعالیت‌های معاونت پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام، اظهار کرد: این معاونت بیش از ۱۷۰ پایگاه اطلاع رسانی، ۹۵ نرم افزار پژوهشی و امکانات علمی پژوهشی مختلفی را در اختیار طلاب قرار داده است که می‌توانند در جهت توانمندی و ارتقای علمی گام بردارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی ادامه داد: هم اکنون تعدادی اساتید همیار در کنار طلاب حضور دارند و به تولید آثار پژوهشی آنان کمک می‌کنند، تا کنون ۱۶ نشریه داخلی در جامعه الزهرا علیهاالسلام راه اندازی شده که باید با قلم طلاب منتشر شود و طلاب باید قلم فرسایی کنند تا قلمی استوار در سطح بین الملل شود.

وی همچنین به اجرای طرح آموزش پژوهش محور در جامعه الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و گفت: این طرح به صورت تدریجی اجرایی می‌شود تا طلاب در موضوع پژوهش توانمند شوند.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با تصریح بر اینکه حضور طلاب در همایش‌ها و ارائه آثار در نشریات داخلی کار بسیار اساسی است، افزود: هم اکنون جامعه الزهرا علیهاالسلام با شیب مناسب حرکت می‌کند، اما طلاب باید به صورت جدی قلم به دست بگیرند و در این عرصه فعالیت کنند.

لزوم راه اندازی انجمن‌های علمی در جامعه الزهرا علیهاالسلام

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی همچنین به راه اندازی رشته‌های مختلف در جامعه الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و اظهار داشت: هم اکنون ۱۴ رشته تحصیلی در این مؤسسه تدوین شده و منتظر تصویب خواهی است؛ ما رشته‌های مختلفی را تدوین و برای تصویب ارائه کردیم، اما گر روند تصویب این رشته‌ها کند باشد، به صورت دوره اجرا می‌کنیم.

وی همچنین به راه اندازی دانشنامه زن مسلمان اشاره کرد و در ادامه تصریح کرد: جشنواره‌ها و همایش‌های مختلف از جمله جشنواره بانو امین، جشنواره علامه حلی، همایش کتاب سال حوزه و همایش کتاب سال بانوان به عنوان تریبون در اختیار شما است و شما باید با تولید و ارائه آثار علمی پژوهشی پاسخگوی اساسی نظام اسلامی و انقلاب اسلامی باشید.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام در پایان به لزوم راه اندازی و تشکیل انجمن‌های مختلف در سه بخش آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و تبلیغی اشاره کرد و گفت: بانوان طلبه از جمله طلاب در حال تحصیل، فارغ التحصیلان و اساتید انجمن‌های علمی را جدی بگیرند و انجمن‌های علمی را در رشته‌های مختلف راه اندازی کنند، ما هم بحث حمایت و هدایت از این انجمن‌ها را به عهده می‌گیریم.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha