سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حقانی

حوزه/ معاون پژوهش جامعه الزهرا (س) با اشاره به سرمایه گذاری جامعه الزهرا(س) در تربیت بانوان طلبه از حضور 980 طلبه در انجمن های علمی پژوهشی جامعه الزهرا(س) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ریحانه حقانی روز یکشنبه در آیین بزرگداشت هفته پژوهش که با حضور اساتید، مدیران، طلاب و پژوهشگران جامعه الزهرا علیهاالسلام در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و قدردانی از مسئولان و خدمتگزاران در عرصه پژوهش، عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که باید در بخش پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام به عنوان یکی از حوزه های علمیه تأثیرگذر در جهان اسلام مورد توجه قرار گیرد، فهم و تربیت دینی است که این مهم سرلوحه همه فعالیت های معاونت پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام است.

معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: تحقق پیشرفت در عرصه های پژوهش بر اساس آموزه های دینی و چاره جویی ها برای رسیدن به فهم و تربیت دینی و ریل گذرای فعالیت‌های پژوهشی نیازمند این است که چشمه جوشان پژوهش همواره بجوشد.

ویژه برنامه های گرامیداشت هفته پژوهش

حقانی با بیان اینکه جامعه و هدف مطلوب و ضرورتی که توسط پژوهشگران شناخته می‌شود مهم و ارزشمند است. تأکید کرد: مسئولان پژوهش تلاش می‌کنند تا برای ضرورت های پژوهش و ارتقای فرایندهای پژوهشی جامعه الزهرا علیهاالسلام برنامه ریزی های مناسب انجام دهند، اما جامعه هدف باید این ضرورت را به درستی بشناسد و  جویندگان علوم دینی باید در این مسیر تلاش کنند.

وی به برنامه های معاونت پژوهش در گرامیداشت هفته پژوهش اشاره کرد و گفت: در این هفته، کارگاه‌ها، نشست های علمی، کرسی های ترویجی و آزاداندیشی برنامه ریزی شدند که در حال اجرا هستند، این برنامه ها از سوی گروه‌ها و انجمن های علمی آموزشی، علمی پژوهشی پیشنهاد شدند و در دستور کار قرار گرفتند.

معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: نشست علمی پژوهشی «شیوه‌های مواجهه با مشکلات اخلاقی و رفتاری کودکان و نوجوانان» از جمله برنامه هایی بود که از سوی مرکز مشاوره و گروه علمی تعلیم و تربیت پیشنهاد و برگزار شد، همچنین هفته گذشته کرسی آزاداندیشی با موضوع «پوشش بانوان طلبه» با حضور بانو مجتهده گل گیری از سوی انجمن علمی -پژوهشی زن و خانواده برگزار شد.

حقانی اعلام کرد: یکی از برنامه های معاونت پژوهش در هفته پژوهش، بحث نامگذاری روزهای هفته پژوهش بود که متناسب با موضوع بانوان و اهداف معاونت پژوهش صورت گرفت، همچنین شعار هفته پژوهش در جامعه الزهرا علیهاالسلام، «بانوی فرهیخته حوزه تمدن ساز» نامگذاری شد.

سرمایه گذاری جامعه الزهرا علیهاالسلام در تربیت بانوان پژوهشگر

وی در محور دوم سخنان خود به برنامه های کلان معاونت پژوهش در طول سال اشاره کرد و با بیان اینکه طرح های پژوهشی بنیادی و راهبردی مختلفی در حال انجام است، اظهار داشت: ما در طول دو سال گذشته برای هدف‌گذاری و ریل گذاری برنامه های پژوهش، ابتدا برنامه ها و جامعه مطلوب را شناسایی کردیم تا برنامه های مؤثری داشته باشیم و با رشد و ارتقایی که در پژوهشگران اتفاق افتاده، از توانمندی آنان برای ارائه طرح ها و ایده های پژوهشی بهره مند شویم

معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه برای هر یک از برنامه ها اهدافی در نظر گرفته شده است، به بخشی از فعالیت های معاونت پژوهش اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های مهم و هدفمند معاونت پژوهش که سرمایه گذاری جدی برای آن صورت گرفته، دوره تربیت محقق و پژوهشگر است، به ویژه در موضوع زن و خانواده و رشته های تخصصی طلاب که با استقبال خوب طلاب مواجه بودیم.

حقانی افزود: در این دوره، طلاب موفق شدند مقالات علمی و ایده های علمی خود را به صورت کلان پروژه و یا مقاله پژوهشی ارائه دهند که امید است در پایان سال 98 اختتامیه اولین دوره تربیت پژوهشگر را برگزار کنیم.

برگزاری دوره های تربیت مترجم و تدوینگر متون درسی

وی، دوره تربیت مترجم از دیگر برنامه های معاونت پژوهش اعلام کرد و اظهار داشت: تلاش ما این بود که سرمایه گذاری برای طلاب بین الملل در عرصه های علمی اعم از زبان عربی، انگلیسی، ترکی استانبول و دیگر زبان ها را فراهم کنیم، اما به دلیل تنگناهای بودجه ای دوره های تربیت مترجم به زبان های عربی و انگلیسی در حال برگزاری است.

معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام اضافه کرد: دوره تربیت مترجم در سه ترم برگزار می‌شود که دو ترم آن برگزار شده و سومین ترم آن در ترم آینده برگزار می‌شود.

حقانی یادآور شد: در دوره تربیت مترجم، طلاب در یک برنامه ریزی منظم تحت اشراف اساتید می‌توانند متون علمی را به زبان خود برگردان کنند و یکی از اهداف این دوره بحث انتشار نشریه علمی به زبان های خارجی است که برای دریافت مجوز اقدام کردیم.

وی با اشاره به برگزاری دوره تربیت تدوینگر متون درسی، گفت: در این دوره طلاب موفق شدند آثار علمی و مهارت های تدوینی را در کتاب های درسی اجرا کنند که برخی از کتاب تدوین شده در آبان سال جاری رونمایی شدند.

حضور 980 طلبه در انجمن های علمی پژوهشی جامعه الزهرا علیهاالسلام

معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام در ادامه عنوان کرد: یکی از برنامه های معاونت پژوهش بحث ارتقای توان پژوهشی طلاب از طریق برگزاری کارگاه های علمی، نشست های علمی پژوهشی، کرسی های ترویجی و آزاداندیشی است؛ چنانچه جامعه الزهرا علیهاالسلام در برگزاری کرسی های ترویجی و آزاداندیشی پیشگام حوزه های علمیه است.

حقانی تصریح کرد: ما رشد گسترده ای از حضور طلاب و تولید آثار و محصولات علمی را در انجمن های علمی پژوهشی داشتیم، چنانچه هم اکنون 980 نفر عضو انجمن های علمی پژوهشی هستند و  اعضای انجمن ها بر اساس نظام نامه ابلاغی، طرح ها و کمیسیون های علمی را تشکیل می دهند و به بحث ها و گفتگوهای متعدد علمی می پردازند.

وی اضافه کرد: معاونت پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام با 30 همایش علمی پژوهشی، توافق نامه و تفاهم نامه دارد، همچنین هزار و 200 مقاله هم اکنون از سوی پژوهشگران در حال تألیف، تدوین و مرحله پذیرش هستند.

30 آذر؛ مهلت ارسال آثار به دومین همایش ملی کتاب سال بانوان

معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام بیان داشت: یکی از برنامه های مهم معاونت پژوهش ساماندهی طلاب و آثار پژوهشی آنان است که در این راستا طلاب پژوهشگر با ارائه آثار پژوهشی در همایش های مهم با رتبه آی.اس.سی شرکت می‌کنند.

حقانی افزود: در یکی دو سال گذشته، آثار پژوهشی جامعه الزهرا علیهاالسلام از جهت کیفی و کمی  پیشتاز بوده و طلاب پژوهشگر این مجموعه توانستند رتبه های خوبی کسب کنند.

 وی با اشاره به اینکه برگزاری همایش های علمی پژوهشی و حضور طلاب در این همایش ها و جهت دهی آنان حائز اهمیت است، به برگزاری همایش کتاب سال بانوان در جامعه الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و گفت: این همایش مهم ترین فعالیت معاونت پژوهش در سال گذشته بود که نخستین همایش با حضور حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی مرجع عالیقدر شیعیان برگزار شد.

معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: امسال دومین همایش کتاب سال بانوان برگزار می‌شود که این همایش تفاوت رویکردی با نخستین همایش دارد، از جمله سال گذشته جامعه الزهرا علیهاالسلام به صورت مستقل و با ظرفیت داخلی این همایش برگزار کرد، اما در دومین همایش شورای سیاستگذاری تشکیل شده و برخی نهادهای علمی، پژوهشی، حوزوی و غیرحوزوی در این شورا حضور دارند و از تجربیات، آرا و نظریات آنان استفاده می کنیم.

حقانی با اشاره به اینکه مهلت ارسال آثار به این همایش تا 30 آذر است، تصریح کرد: این همایش عرصه مهمی برای حضور طلاب پژوهشگر است و ما دوست داریم که پژوهشگران ما در این عرصه خوش بدرخشند.

انتشار 19 کتاب از سوی انتشارات جامعه الزهرا علیهاالسلام در سال جاری

وی همچنین به ساختار پشتیبانی اطلاعات علمی برای طلاب و پژوهشگران اشاره کرد و اظهار داشت: معاونت پژوهش جهت پشتیبانی علمی پژوهشگران، پایگاه های اطلاعاتی، نرم افزارهای مختلف و کتب علمی پژوهشی متنوعی را در اختیار پژوهشگران قرار می دهد تا پژوهشگران در این عرصه امکان فعالیت، تحقیق و پژوهش داشته باشند.

معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: هم اکنون 174 پایگاه اطلاعاتی، 95 نرم افزار پژوهشی، 172 نشریه علمی پژوهشی و کتب مختلف در اختیار پژوهشگران پژوهشگاه حضرت معصومه علیهاالسلام است.

حقانی با اشاره به اینکه 16 نشریه داخلی در جامعه الزهرا علیهاالسلام منتشر می‌شود، گفت: دوفصلنامه «مطالعات اسلامی زنان و خانواده» که به همت معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام منتشر می‌شود، حائز رتبه علمی پژوهشی است و برای دریافت رتبه علمی پژوهشی دو نشریه دیگر نیز اقدام کردیم؛ همچنین «نامه جامعه» در شماره های بعدی با رتبه علمی ترویجی چاپ می‌شود.

وی بیان داشت: ما در بحث چاپ کتب موفق شدیم در سال جاری، 19 کتاب را به همت انتشارات جامعه الزهرا علیهاالسلام منتشر کنیم، همچنین 11 کتاب در دست چاپ داریم.

توجه به بحث گفتمان سازی مؤلفان بانو در جامعه الزهرا علیهاالسلام

معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: یکی از موضوعات مورد توجه در معاونت پژوش جامعه الزهرا علیهاالسلام، بحث گفتمان‌سازی مؤلفان بانو است که برای تحقق این امر، برنامه نظام مندی شده را اجرا خواهیم کرد که بانوانی که تألیف انجام دادند در راه ترویج و گفتمان سازی ایده های این بانوان  گام های جدی برخواهیم داشت.

حقانی تصریح کرد: اگر طلاب جامعه الزهرا علیهاالسلام بخواهند فعالیت علمی پژوهشی داشته باشند، بستر لازم برای تحقق فعالیت ها و اهدافی که دارند، آماده است و ما منتظر حضور طلاب در این زمینه هستیم.

وی در پایان عنوان کرد: رتبه بندی پژوهشی طلاب، اساتید و پژوهشگران در دستور کار قرار گرفته است که امید است به مرحله تصویب و اجرایی برسد.

۳۱۳/۶۱

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha