سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
 استاد قرائتی

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی در جمع حوزویان اهوازی با بیان اینکه تنها با خواندن کفایه و مکاسب نمی‌شود مردم را هدایت کرد، گفت: طلبه‌ای که مهارت تبلیغ نداشته باشد به درد حوزه نمی‌خورد، پس اولاً علمی را بیاموزید که مشکل جامعه را حل کند و دوما جوری زندگی کنید که اگر مُردید جایتان خالی بماند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور، امروز در نشست سراسری حوزویان اهواز، با بیان اینکه مهارت موضوعی کلیدی است، اظهار داشت: امروزه به فارغ‌التحصیلان آموزش و پرورش، دیپلمه و به فارغ‌التحصیلان دانشگاه هم لیسانسه می‌گویند، اما امروز سه الی چهار میلیون لیسانسه بیکار داریم که مهارت خاصی ندارند.

طلبه‌ای که مهارت تبلیغ نداشته باشد به درد حوزه نمی‌خورد

وی ادامه داد و افزود: در حوزه هم این موضوع اتفاق افتاده است، طلبه ما فاضل است اما مهارت تبلیغ نداشته و نمی‌تواند کلاس‌داری یا به شبهات وهابی‌ها پاسخ دهد؛ به همین دلیل اگر مهارت موضوعی کلیدی است که اگر کسی نداشته باشد چیزی هم نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی، پیرامون نامه ارسالی محضر مقام معظم رهبری، گفت: من در نامه‌ام آورده‌ام که «حوزه‌های علمیه امروزی، جوابگوی نیازهای جامعه نیستند»؛ پس باید خروجی مدارس علمیه طلبه‌ای با مهارت‌های ویژه تبلیغی و قرآنی باشد.

خنداندن حکیمانه مردم مهارت است

وی به آیه ۴۳ سوره نجم مبنی بر «وَأَنَّهُ هُوَ أَضْحَکَ وَأَبْکَی» اشاره کرد و گفت: خداوند می‌خنداند و می‌گریاند، اما ما فقط می‌گریانیم! در صورتی که خنداندن حکیمانه مردم مهارت است و شما مبلغان باید آن را بیاموزید.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور، با تأکید بر اینکه باید شرط اعطای مدرک در حوزه یا دانشگاه «مهارت» باشد، افزود: سعی کنید در دوره تحصیل خود چه در مدرسه، چه دانشگاه و چه در حوزه یک هنری یاد بگیرید.

در علم‌آموزی تقلید نکنید

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی، تقلید در علم را نقد کرد و گفت: در علم‌آموزی تقلید نکنید، چراکه تقلید در احکام است نه در موضوعات، پس درس‌های حوزه به‌ویژه ادبیات را خوب بخوانید، به‌شرط آنکه خودتان هم مجتهد و صاحب فتوا شوید.

علمی بیاموزید که مشکل جامعه را حل کند

وی با بیان اینکه طلاب باید علم مفید را بیاموزند، تصریح کرد: امروزه برخی از درس‌ها هیچ رشدی را در پی نداشته و دانستن و ندانستن آن فرقی نخواهد داشت، به همین دلیل علمی که به درد جامعه بخورد و در آن رشد باشد را بخوانید که آن علم، علم مفید است.

شروط چهارگانه علم‌آموزی

این استاد حوزه، ادامه داد و گفت: هر چه در حوزه می‌خوانیم و در منابر برای مردم می‌گوییم، باید چهار شرط اساسی داشته باشد؛ یا واجب و یا مستحب باشد و یا مشکل جامعه یا مشکل یک نفر را حل کند! وگرنه آن بی‌فایده است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور، خطاب به طلاب با بیان اینکه در قرآن دو گونه تبلیغ وجود دارد که اولین آن تبلیغ فنی و دومین تبلیغ، لحظه است، گفت: در تبلیغ فنی، فرد بعد از فهم دین و پس از آنکه دانشش را پیدا کرد، به سراغ تبلیغ دین می‌رود، اما در تبلیغ لحظه‌ای، مبلغ بلافاصله پس از شنیدن پیام قرآن فعالیت خود را آغاز می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی، در ادامه اذعان کرد: به همه طلاب خواهر و برادر توصیه می‌کنم که سه کتاب «داستان راستان»، «احکام نوجوان» تألیف آقای فلاح‌زاده و «تفسیر سوره حجرات» را همراه داشته باشید و بر اساس آنها تبلیغ چهره به چهره کنید؛ چراکه این کتاب‌ها نکات مختلف علمی، احکامی و قرآنی را به بیانی شیوا برای مخاطب بیان می‌کند.

جوری زندگی کنید که اگر مُردید جایتان خالی بماند

وی گفت: عالِمی خوب است که اگر بمیرد جایش خالی بماند؛ مراقب لحظه لحظه عمر خود باشید و تلاش کنید اوقات خود را برای کارهای مهم صرف کنید و یکی از مهم‌ترین این کارها تبلیغ در نقاط دور افتاده است.

با کفایه و مکاسب نمی‌شود مردم را هدایت کرد

این استاد حوزه، با بیان اینکه تنها با خواندن کفایه و مکاسب نمی‌شود مردم را هدایت کرد، اظهار داشت: هدایت مردم از سوی شما طلاب محقق نمی‌شود مگر با فراگیری قرآن کریم، چرا که که تبلیغِ بی قرآن، تبلیغی است بی‌فایده، پس بنا به آیات قرآن کریم و با استدلال‌های ساده، پیام‌های قرآنی را مفید و مختصر به مردم برسانید که إن‌شاءالله رمز پیروزی شما در این خواهد بود.

هجرت به نقاط محروم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی، هجرت به نقاط محروم را یک واجب برای طلاب دانست و تصریح کرد: بروید جایی که طلبه نیست پیش‌نماز شوید.

یادداشت برداری کنید

وی در پایان نکته برداری در طول دوران طلبگی را بسیار مهم خواند و تأکید کرد: به همه شما طلاب توصیه می‌کنم که در موضوعات مختلف نکات مختلف را یادداشت کنید و بعد از گذشت چند سال از نگارش این مطالب، خواهید دید که دایره المعارفی از بهترین جملات و کلمات دارید که بسیار برایتان برکت می‌آورد.

انتهای پیام./

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ناشناس IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    0 2
    لم تقولون ما لاتعلمون کبر مقتا عند الله ان تقولوا مالاتفعلون.آقای قرائتی بفرماید خودش چقدر به این توصیه اش در طول طلبگی اش عمل کرد؟آیا تا حال رفته در یک منطقه محروم یکسال بماند و برای رضای خدا کار کند و زن وبچه اش محرومیت بکشند؟