سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
میزگرد راهکارهای توسعه فعالیت بین الملل دفتر تبلیغات اسلامی

حوزه/میزگرد راهکارهای توسعه فعالیت بین الملل دفتر تبلیغات اسلامی در پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر در مرکز همایش‌های غدیر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حسن عبدی‌پور رئیس اداره بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این میزگرد با اشاره به فعالیت‌های تدوین شده برای هیأت امنای دفتر تبلیغات اسلامی در حوزه بین الملل، اظهار کرد: آماده سازی و عرصه محتوا بر اساس نیازهای جامعه مسلمان در کشورهای مختلف و توسعه تعاملات اجتماعی در عرصه بین الملل از جمله این فعالیت‌ها است.

وی با بیان اینکه ۱۱ حوزه فعالیت را تعریف کرده و به تصویب هیأت امنای پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی رساندیم، عنوان کرد: کمک به تحقیق مشترک، زمینه‌سازی و تحصیل در امر فرصت مطالعاتی، توانمندی شیوه مدیریت کنفرانس‌ها و همایش‌ها، برگزاری کارگاه‌های علمی، معرفی و عرضه محصولات علمی به صورت مکتوب و دیجیتال از جمله فعالیت‌های تعریف شده هستند.

رئیس اداره بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تصریح کرد: ترجمه و چاپ آثار این پژوهشگاه در کشورهای مقصد نیز یکی دیگر از این فعالیت‌ها است که استفاده از ظرفیت‌های بیرونی موجب شده تا هزینه‌‎ای برای ترجمه آن‌ها پرداخت نکنیم.

وی به معرفی حوزه‌های فعالیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پرداخت و افزود: معرفی و عرصه محصولات این پژوهشگاه از طریق سایت، تأسیس بانک کمک به اطلاعات نجبگان، تأسیس انجمن‌های بین المللی و پذیرش نیرو از دانشگاه‌های برتر جهان و استفاده از ظرفیت‌های بین المللی را نیز می‌توان در راستای فعالیت‌های تدوین شده پژوهشگاه برشمرد.

عبدی‌پور با اشاره به اینکه استفاده از این ظرفیت‌ها با توجه به تحریم‌ها می‌تواند تأثیر بسیاری در اقتصاد جامعه داشته باشد، اظهار داشت: مسئله محوری، موضوع محوری و برنامه محوری فعالیت‌ها نیز باید در دستورکار قرار بگیرد؛ همچنین وزارت علوم شناسه‌های مختلفی را برای فعالیت‌های پژوهشی مراکز علمی تنظیم کرده که باید مورد توجه قرار بگیرد.

در ادامه این میزگرد، ابراهیم علیپور «رییس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» با اشاره به اینکه امروزه اهمیت حوزه بین الملل و فعالیت در این حوزه بر کسی پوشیده نیست، گفت: باید یک نتیجه مناسب در زمینه برگزاری برنامه‌های بین المللی گرفته شود.

وی با بیان اینکه سازمان فرهنگ و ارتباطات حضور اجرایی برگزاری گفت‌وگوهای بین المللی را ایفا می‌کند، گفت: رایزنی‌ها و حضور در گفت‌وگوهای بین المللی بستر مناسبی برای استفاده از ظرفیت‌ها است.

رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی با اشاره به اینکه شکل گیری ارتباط مناسب هزینه‌ها را نیز کاهش می‌دهد، تصریح کرد: امکان استفاده از ظرفیت مراکزی که زیر نظر جمهوری اسلامی هستند، وجود دارد و باید توسط عرصه بین الملل شناسایی شده و با رایزنی و ارتباط‌گیری مورد بهره قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه استفاده از اساتید و ظرفیت‌های خارجی نیز در این زمینه بسیار اهمیت دارد، افزود: امکانات بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز علمی دنیا می‌تواند به کمک مجموعه بین الملل این پژوهشکده بیاید که تنها نیازمند ارتباط گیری مناسب است.

همچنین، ساجدی «مسئول بین الملل دانشگاه باقرالعلوم(ع)» در این میزگرد با اشاره به اینکه شورای بین الملل در این دانشگاه راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: به دنبال استفاده از تجربیات فعالیت‌های پژوهشی با رویکرد برندسازی هستیم.

وی با بیان اینکه موضوع مسئله محور را باید در بخش بین الملل در دستور کار قرار دهیم، گفت: باید بررسی کنیم که چه محتواهایی را تولید کرده‌ ایم و متناسب با کدام منطقه بین المللی هستند.

مسئول بین الملل دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به اینکه پراکنده‌کاری در حوزه بین الملل یک آسیب است، تصریح کرد: اگر به دنبال تأثیرگذاری بلند مدت باشیم، باید پاتوق‌سازی را در این عرصه رویکرد قرار دهیم.

وی با بیان اینکه باید نقشی در رسانه‌ها و یک میز ثابت در بین الملل پیدا کنیم، افزود: شخص محوری به جای سازمان محوری، از دیگر آسیب‌های فعالیت‌های بین المللی است که در موارد بسیاری با جابجایی افراد با مشکل مواجه شده‌ایم.

ساجدی با اشاره به اینکه باید به دنبال درآمدزایی در حوزه بین المللی باشیم، اظهار داشت: متأسفانه رویکرد کشورهای حاشیه خلیج فارس خرج کردن در عرصه بین الملل است که با توجه به مشکلات اقتصادی توانایی رقابت با آن‌ها را نداریم.

در ادامه، احمد شاکرنژاد «عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» با اشاره به اینکه حداقل سه استراتژی را در زمینه ارتباطات بین المللی شاهد هستیم، اظهار کرد: برخی از ظرفیت‌های بین المللی به عنوان میکروفن برای بیان دیدگاه‌های خود استفاده می‌کنند و برخی نیز ارتباطات پینگ پنگی و برخی دیگر به صورت پازلی عمل می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه رسانه به شدت نیازمند علم و پژوهش و محققان است، خاطرنشان کرد: رسانه با یک نگاه و رویکرد جهادی باید خود را برای پذیرش چنین مسئولیتی و قرارگرفتن در مسیر رسانه‌های تراز انقلاب اسلامی آماده کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha