پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
عربی

حوزه/ در راستای عمل به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر آموزش زبان عربی، برای اولین بار در کشور، کتاب «العربیة للیافعین» برای آموزش زبان عربی به نوجوانان ۱۰ تا ۱۵ سال و مبتدیان توسط گروه علمی أحباب لغة الوحی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از  اصفهان به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، در راستای عمل به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر آموزش زبان عربی، برای اولین بار در کشور، کتاب «العربیة للیافعین» برای آموزش زبان عربی به نوجوانان ۱۰ تا ۱۵ سال و مبتدیان در گروه علمی أحباب لغة الوحی و توسط سه استاد برجسته این حوزه  حسین حمیدی، محمدابراهیم اخوان دردشتی و محمد مهدی احمدی نژاد  تالیف و منتشر شد.

مدیر گروه علمی أحباب لغة الوحی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در گفت و گو با خبرنگار مهر در این ارتباط با اشاره به توصیه های رهبر معظم انقلاب در ارتباط با آموزش زبان عربی اظهار داشت: ایشان در این ارتباط می فرمایند «زبان عربی کلید علوم اسلامی است، لذا باید آن را فرا بگیرید... این زبان، زبانی است که می توانیم به واسطه آن با حدود یک میلیارد و نیم مسلمان در روی کره زمین مرتبط شویم».

محمد ابراهیم اخوان دردشتی با اشاره به اینکه کتاب «العربیة للیافعین» بر اساس  تاکید رهبر معظم انقلاب درباره بر آموزش زبان عربی تالیف و چاپ شده است، بیان داشت: این کتاب شامل شانزده حلقه فیلم آموزشی است که برای هر کدام از حلقه های آن مجموعه ای از تمرینهای کاربردی تدارک دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه این کتاب برای آموزش زبان عربی به نوجوانان ۱۰ تا ۱۵ سال و مبتدیان است، افزود: زبان آموز با مشاهده هر حلقه از فیلم ضمن اینکه قدم به قدم بر دایره مفرداتش افزوده می شود و از گستره واژگانی بیشتری برخوردار می گردد، با جملات کوتاه و پرکاربرد و تعابیر ساده عربی آشنا شده و بتواند با الهام از فیلم هر کدام از آنها را در مکالمه به زبان عربی به کار برد.

مدیر گروه علمی أحباب لغة الوحی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان  گفت: « العربیة للیافعین» به معنای عربی برای نوجوانان است و با انتخاب این نام به نوجوانان عزیز انگیزه داده و می آموزیم که یادگیری هر زبانی خود یک مهارت فردی است.

وی با اشاره به اینکه  زبان عربی که یکی از زبان های زنده و بین المللی دنیاست این توانایی را فراهم می کند تا زبان آموز ارتباط گسترده تری با جهان پیرامون خود و جوامع عرب زبان برقرار کند، ابراز دشت: از آنجا که زبان عربی صدها سال است که با زبان فارسی پیوند عمیق پیدا کرده است و دانشمندان ایرانی بسیاری از کتاب های علمی خود را به این زبان نگاشته اند پس می توان گفت توجه به زبان عربی، در واقع اهمیت دادن به احیای فرهنگ غنی ایرانی خواهد بود.

مخاطبان اصلی « العربیة للیافعین»  ۳ گروه هستند

اخوان با اشاره به اینکه مخاطبان اصلی این کتاب سه دسته اند، تاکید کرد: دسته اول کودکان هستند که از سنین ۶ تا ۱۰ سال تعریف شده اند، دسته دوم نوجوانان۱۰ تا ۱۵ سال و دسته سوم مبتدیانی هستند که قصد دارند مکالمه عربی را آموزش ببینند.

وی  با اشاره به اینکه این گروه با سابقه بیش از ۱۰ سال تدریس  مکالمه عربی در اصفهان، کتاب‌« العربیة للیافعین« (عبر الأفلام التعلیمیة) را به رشته تحریر درآورده است، ادامه داد: این کتاب توسط سه استاد این حوزه حسین حمیدی، محمدابراهمیم اخوان دردشتی و محمد مهدی احمدی نژاد تالیف شده و به چاپ رسیده است،

مدیر گروه علمی أحباب لغة الوحی ابراز داشت: این کتاب در ۱۶ حلقه تدوین شده که شامل ابعاد مختلف زندگی روزمره نوجوانی به نام سندباد و گفتگوهای او با دیگران، آموزش رنگها، آموزش اعداد، آموزش لغات و اصطلاحات پیرامون متن فیلم، آموزش قواعد جمله سازی به همراه تمرینهای کاربردی از آیات قرآن کریم و احادیث اهل بیت (علیهم السلام) است.

آموزش جملات مهم و کاربردی در قالب مکالمه‌های ساده

وی گفت: زبان آموز در هر یک از این حلقه ها تلاش می کند تا جملات مهم و کاربردی را در قالب مکالمه‌های ساده توسط مدرس یاد بگیرد و کم کم از طریق کلمات و اصطلاحات با جمله سازی آشنا شود، سپس مکالمه ساده را یاد بگیرد.

مدیر گروه علمی أحباب لغة الوحی خاطر نشان کرد: برای آموزش این کتاب توسط اساتید، کارگاه‌های آموزشی برگزار شده و تلاش می‌نماییم در ترم تابستان در مراکز قرآنی و فرهنگی وکانونهای فرهنگی مساجد در اصفهان و شهرستان‌ها دورۀ آموزش مکالمه عربی از طریق این کتاب را برگزار نماییم.

استفاده از مطالب کاربردی و مرتبط با محیط اطراف نوجوانان

اخوان دردشتی تاکید کرد: کیفیت گرافیک و طرح جلد و صفحه آرایی کتاب در میان کتاب‌های آموزشی عربی و حتی زبان‌ انگلیسی بی‌نظیر است و مطالب آموزشی کتاب نیز مطالبی کاربردی و مرتبط با محیط اطراف نوجوانان می‌باشد.

مدیر گروه علمی أحباب لغة الوحی تاکید کرد: امروزه زبان عربی یکی از مواد و واحدهای درسی مهم در مدارس، دانشگاه هاستو زبانی بسیار غنی، چند هزار ساله، تکامل یافته، جذاب و پر رمز و راز از نظر زبان شناسی است.

وی تصریح کرد: از سویی عربی، زبان مشترک حدود دو میلیارد مسلمان یعنی یک چهارم جمعیت جهان به عنوان چهارمین زبان پر کاربرد در جهان و زبان روزِ هزاران کتاب رمان، شعر، فیلم، سریال و نمایشنامه و آلبوم موسیقی، هزاران رسانه، پایگاه اینترنتی، روزنامه، مجله و شبکه های مجازی و کانال های ماهواره ای در دنیاست و از این نظر یادگیری آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha