جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
سازوکار فعالیت‌های پژوهشی پیرامون بیانیه گام دوم انقلاب

حوزه/ دومین نشست تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با موضوع اخلاق و معنویت در جهاددانشگاهی واحد استان قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دومین نشست تببین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با موضوع اخلاق و معنویت امروز  با حضور رئیس جهاددانشگاهی واحد استان قم، مدیر مرکز سیاسی اجتماعی حوزه های علمیه و مدیران و کارشناسان نهادهای فرهنگی، اجرایی و علمی استان در ساختمان ستاد جهاددانشگاهی واحد استان قم برگزار شد.

در ابتدای این نشست، علی حسینی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد استان قم با ارایه آماری از طرح‎های آمایشی تخصصی اجتماعی در استان قم از سوی جهاددانشگاهی و نهادهای مختلف بیان کرد: با نگاه آماری به فرایند آسیب‎های اخلاقی و اجتماعی در استان می‎توانیم با نگاه بهتر و تخصصی تری نسبت به ارایه راهکارهای تبیین بیانیه در استان قم در حوزه اخلاق و معنویت ورود کنیم.

در ادامه این نشست، دکتر حیدری رئیس جهاددانشگاهی واحد استان قم نیز در سخنانی با اشاره به اهمیت و جایگاه شهر مقدس قم گفت: تمام نهادهای مسئول فرهنگی و علمی و حوزوی و دانشگاهی در عرصه آسیب‎زدایی از شهر مقدس قم مسئولیت دارند.

وی افزود: ایجاد روند اصلاح اجتماعی و رشد فضایل اخلاقی در جامعه باید با برنامه ریزی صحیح و چند بعدی صورت گیرد؛ استفاده از سمن‎ها یا سازمان‎های مردم نهاد در توسعه فرهنگ اخلاقی و رشد فضایل و معنویات در جامعه و زدودن آسیب های اجتماعی نقشی مهم و اساسی دارد.

حجت‏الاسلام والمسلمین علی فاتح مدیر خدمات معارفی مسجد مقدس جمکران نیز در سخنانی با اشاره به اهمیت کاربردی کردن برنامه‎های فرهنگی گفت: راهکارهای فرهنگی باید با استفاده از تجربیات بین نهادی و همچنین اجرای فعالیت‎های گروهی دنبال شود تا به نتیجه نهایی برسد.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام محمدتقی فاطمی نژاد از نهاد رهبری دانشگاه‎های استان قم نیز در سخنانی گفت: یکی از معضلات جدی فعالیت‎های فرهنگی در کشور، عملکرد جزیره‎ای نهادهای فرهنگی در کشور است.

وی افزود: باید از تجربه دستگاه‎های علمی و فرهنگی برای توسعه فعالیت‏ها و رشد همه جانبه همه ظرفیت‎ها در جهت رفع مشکلات و آسیب‎‏های اجتماعی استفاده کنیم.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام علی اشرف عبدی نماینده اداره قرآن و عترت حرم مطهر حضرت معصومه(س)گفت: اگر می‎خواهیم تکلیف چهل ساله دوم را روشن کنیم باید آموزش‏های لازم را انجام دهیم؛ بنده در این زمینه این متن و مبانی قرآنی این بیانیه را به عنوان آموزش ضمن خدمت در محل کار خود اجرایی کرده‎ام.

وی افزود: بر اساس گام دوم انقلاب اسلامی کارهای تبلیغی و ترویجی خود را عنوان بندی کرده‎ایم؛ در این زمینه واعظان حرم مطهر در یک دسته بندی مشخص روی همین محورها فعالیت می‏کنند؛ برای محرومیت‎زدایی در حاشیه استان مساجد کم برخوردار و محروم را مد نظر قراردادیم.

در ادامه مراسم مسیح علی‎پور نماینده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای فرهنگ عمومی استان گفت: موضوع این نشست، تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با موضوع اخلاق و معنویت است؛ شورای فرهنگ عمومی بر این نظر است که بیانیه گام دوم در سه مرحله در سطح استان معرفی شود؛ نخست تبیین بیانیه بود و در این زمینه کارگروه هایی نیز تشکیل شد.

وی گفت: فعالیت دوم، ترویج بیانیه و سومین مرحله، اجرای بیانیه گام دوم است؛ در خصوص اجرای بیانیه گام دوم، خود بیانیه دارای راهکار است؛ مقام معظم رهبری مرقوم داشته‎اند که این مساله با دستور و فرمان به دست نمی‎آید، پس حکومت‎ها نمی‎توانند آن را با قدرت قاهره ایجاد کنند، پس باید خود دارای رفتار و منش معنوی و اخلاقی داشته باشند.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در این بیانیه به درستی بیان کردند که اگر حکومت‎ها می‎خواهند به رشد اخلاق کمک کنند می توانند با کمک به نهادهای اجتماعی این وظیفه را انجام دهند.

علی‌پور اظهارکرد: در این جلسه باید راهکارهای تقویت حمایت از نهادهای اجتماعی را برای تقویت مساله اخلاق و معنویت را رصد کرد.

در ادامه نشست، مهدی بهرامی مدیرکارگروه انقلاب دفتر خاتم الاوصیا قم نیز گفت: رهبری انقلاب راهکارها و راهبردهای اجرایی لازم را در متن بیانیه ارایه کرده‎اند؛ در زمینه اخلاق و معنویت به تصریح فرمودند که بدون همراهی حکومت ها توفیقی حاصل نمی شود.

وی افزود: روح حاکم به بیانیه آن است که تمرکز بحث اخلاق و معنویت باید روی کارگزاران باشد؛ اگر جامعه مخاطب ما، مردم باشند، راهبرد اصلی که رهبری فرمودند پس از دولت باید به جامعه بپردازیم را نادیده گرفتیم؛ یعنی پیش از اینکه کارگزار را اصلاح کنیم به سراغ جامعه سازی رفتیم.

وی تصریح کرد: اگر این راهبرد را به درستی نشانه گیری و اجرا کنیم می‎توانیم به موفقیت برسیم؛ در ابتدای فعالیت‎ها، باید محتوا و الگوی اخلاقی، تربیتی و معنوی را استخراج کنیم؛ الگوی تربیتی معنوی مختلف است؛بر این اساس ابزارهای موثر نیز باید استخراج شود و سپس به سمت عملیات برویم.

در ادامه نشست، منیره بصیری دستار دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم، گفت: اخلاق و معنویت بحثی اعم از دین است که در این بیانیه به آن اشاره شده است؛ در این زمینه می توانیم روی افعال و کنش های اخلاقی در جامعه نیز توجه کنیم.

وی تصریح کرد: اگر اصل های طلایی اخلاقی را در نظر بگیریم می توانیم به افزایش اخلاق گرایی در جامعه برسیم؛ مساله کاهش اعتماد اجتماعی از آسیب های مهمی است که باید برای برطرف شدن این مشکل، به اصل خیرخواهی که از اصول طلایی است توجه کنیم.

وی عنوان کرد: تعریف حاشیه نشینی در شکل علمی آن در قم وجود ندارد ولی باید 15 منطقه محروم در قم را باید در فعالیت های خود مورد تاکید قرارداد. اگر برای این مناطق برنامه جامعی از سوی حوزه و دانشگاه و بسیج و... فعالیت اجتماعی قوی داشته باشیم می توانیم به الگوی موفقی در عرصه توسعه فضایل اجتماعی و کاهش رزائل برسیم.

فاطمه احمدی مسئول برنامه ریزی و نظارت فضای مجازی صداوسیمای مرکز قم، گفت: اگر بخواهیم به سمت مسایل ایجابی برویم باید روی آسیب ها کار کنیم و سپس به فضایل برسیم؛ مقابله با کانون‎های ضد معنویت و اخلاق نیز بسیار مهم است؛ مسئولان باید تلاش کنند که این کانون‎ها را از بین ببرند و در این زمینه رسانه نقش مهمی دارد.

حجت ‏الاسلام محمدعلی رجبی از معاونت تبلیغ نیز بیان کرد: برخی از کانون های اجتماعی و شهری تقویت کننده بخشی از آسیب‎های اجتماعی هستند و برخی از اماکن دیگر نیز نقش اصلاحی دارد که باید در تحلیل‎ها به هر دو منظر توجه کرد.

جمع بندی نهایی:

در بخش پایانی نشست، حجت‎الاسلام والمسلمین زمانی مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‎های علمیه کشور نیز در سخنانی گفت: نکاتی که در این جلسه مطرح شد، تنظیم و بررسی می‎گردد و پس از ارایه صورت جلسه مباحث در جلسه بعدی مورد نقد و نظر قرار می گیرد.

وی افزود: مساله رذایل اخلاقی و جرایم باید از دو منظر مورد توجه قرار گیرد؛ در بخش فضایل نیز روی مسایلی که کلیدی تر است توجه شود؛ در ضمن عوامل و رذایلی که دراولویت است استخراج  و برای حل آنها برنامه ریزی شود.

حجت‎الاسلام والمسلمین زمانی بیان کرد: در ادامه باید عوامل افزایش و پیدایش جرائم و راهکارهای درمان و رفع مفاسد را نیز بیابیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha