پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علی اکبری حصاری

حوزه/ نشست «پژوهشی های دینی در دنیای متلاطم کنونی» به مناسبت هفته پژوهش به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه(خواهران) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبری حصاری در نشست «پژوهشی های دینی در دنیای متلاطم کنونی» که به همت معاونت پژوهش و مرکز پژوهش های اسلامی معصومیه موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به اهمیت پژوهش، قائده کل کشور در این بخش به این صورت است که تمامی برنامه ریزی های پژوهشی از ۲۵ آذر هر سال تا سال بعد صورت می گیرد؛ در طی این هفته باید نگاهی به کارهای انجام شده انداخت و پیش بینی و تدارکات لازم برای سال پیش رو در نظر گرفت.

وی با اشاره به گستردگی قلمرو جغرافیایی دنیای پژوهش گفت: طلاب باید به علامت گذاری در جغرافیای دنیای پژوهشی که پیش رویشان قرار دارد، به عنوان رسالت طلبگی بپردازند و آگاه باشند که چه عرصه پهناوری در مقابلشان است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران کشور تصریح کرد: وضعیت پژوهش دینی در دنیای متلاطم کنونی، معطوف به متغیرهایی است که رفتار و زیست دینی را امروز تحث تأثیر خود می دهد.

وی افزود: اگر در حوزه های علمیه، کارهای علمی خود را در چارچوب دینداری جامعه بنا کنیم، باید بدانیم که بایستی بر مجموعه قوانینی که بر این باور تأثیر می گذارد، آگاهی کامل داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین حصاری با اشاره به اینکه بعضی از افراد تغییرات منفی پیش آمده در جامعه را به انقلاب اسلامی ارتباط می دهند، اظهار داشت: صدها متغیر و عامل تأثیرگذار در جامعه وجود دارد که معلول تغییرات پرسرعت در دنیا است و اگر انقلاب هم نبود، این تلاطم ها نیز به وجود می آمد.

وی گفت: البته بعضی از این تغییرات وابسته به انقلاب اسلامی است چرا که بعضی از دشمنان برای برانداختن این تفکر و انقلاب اسلامی اقداماتی در سطح دنیا انجام دادند که در جامعه ما اثر خود را می گذارد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران کشور تصریح کرد: آنچه که ما باید در چرخه پژوهش های خود به آن توجه کنیم، همان طرح و دکترین هایی است که قدرت های جهانی مخصوصاً آمریکا و اردوگاه سرمایه داری لیبرال غرب به منظور مقابله با ما دنبال می کنند.

وی افزود: در زمان ریاست جمهوری کارتر که انقلاب اسلامی پیروز شد، ۲۰ کشور تحت سلطه آمریکا با حرکت های انقلابی از زیر بار سلطه این کشورخارج شدند و رژیم آمریکا با یک بحران بسیار بزرگ مشروعیت و مقبولیت جهانی مواجه شد و در ادامه با به قدرت رسیدن ریگان، یک دکترین طراحی شد تا در راستای منافع آمریکا عمل کند و هر رئیس جمهور بعدی نیز باید آن را پیش ببرد.

حجت الاسلام والمسلمین حصاری اظهار داشت: این دکترین، طرح و برنامه ای است تا با رژیم های مردمی که با انقلاب به روی کار آمدند، مبارزه کنند؛ شعار آن جنگ خفیف، تبدیل ارزش ها به ضد ارزش و تبدیل فرد انقلابی به ضد انقلاب است و محور آن جنگ نرم و فرهنگی با رژیم های مردمی که علیه آمریکا قرار گرفته اند، است تا خود آن کسانی که شعار داده و انقلاب کردند، پشیمان بشوند و زمانی که همه از زیر این پرچم انقلابی فرار کردند، با یک جنگ خفیف آن رژیم را به سقوط بکشاند.

وی گفت: اگر شما طلاب می خواهید وضعیت امروز جامعه خود را تحلیل کنید، به این نقشه ای که دشمنان در این ۴۰ سال دارند دنبال می کنند، باید توجه کنید و ببینید که چند درصد آن هجمه های فرهنگی را که مورد نظرشان است، توانسته اند پیش ببرند و ما به عنوان نیروهای متدین جامعه، برای مقابله با آن دکترینی داشته ایم؟

معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران کشور تصریح کرد: در دهه ۶۰ میلادی و زمانی که اردوگاه شرق و اردوگاه غرب که با هم رقیب هم بودند، در یک نقطه اشتراک داشتند و آن مبارزه با ایدئولوژی های دینی بود تا دین را از تمام عرصه های اجتماعی دور کنند اما در دهه ۱۹۷۰ که ایدئولوژی دین پیروز شد باعث شوکه شدن آنان شد، کشوری به ایدئولوژی دینی رسیده بود که سر سازگاری نه با اردوگاه غرب و نه با اردوگاه شرق داشت.

وی با اشاره به حادثه ۱۱ سپتامبر افزود: ماجرایی که از ۱۱ سپتامبر شروع شد، ورود نظامی آمریکا به منطقه بود؛ از نگاهی دیگر بهانه ای برای برنامه ریزی یک پارامتر در راستای آغاز مدیریت دین توسط آمریکا است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران کشور با اشاره به تأثیر تغییرات اجتماعی بر جامعه، تصریح کرد: تأثیراتی که تغییرات اجتماعی روی جامعه می گذارد، به انقلاب و دین مربوط نیست؛ اولین انقلاب اجتماعی که همان انقلاب کشاورزی بود، ۱۰ هزار سال پیش اتفاق افتاد که باعث ایجاد تغییر در معیارهای زیستی انسان ها شد.

وی به تشریح تأثیر افزایش سرعت تغییرات اجتماعی پرداخت و افزود: انقلاب کشاورزی، حدود ۱۰ هزار سال پابرجا بود و ۵۰۰ سال پیش جای خود را به انقلاب صنعتی داد که به دنبال آن، معیارهای زندگی و خانوادگی و رفتارهای فردی انسان دستخوش تغییرات شد و انقلاب صنعتی نیز حدوداً ۵۰ سال پیش جای خود را به انقلاب الکترونیک داد و هم اکنون دامنه این تغییرات کوتاه تر شده و به زیر ۱۰ سال آمده است.

حجت الاسلام والمسلمین حصاری خاطرنشان کرد: وقتی دامنه این تغییرات به زیر ۱۰ سال می رسد، شخصی که در جامعه می خواهد زندگی کند، ممکن است در طول زندگی مجبور شود تا خودش را با سه مدل زیستی مختلف تطبیق بدهد؛ بخش زیادی از سرگشتگی و عصیان گری جوان ها در دنیا معلول این عامل است و نمی توان بدون توجه این جوان را برای بحران های هویتی اش سرزنش کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha