جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تجلی از برترین های ستاد پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی

حوزه/ برترین های ستاد پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی با حضور معاون تهذیب حوزه های علمیه تجلیل شدند.

به گزارش  خبرگزاری حوزه، دکتر علی اکبری معلم در مراسم تجلیل از برترین های ستاد پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که پیش از ظهر امروز در حاشیه پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری این دفتر در مرکز همایش های غدیر قم برگزار شد، اظهار داشت: هفته پژوهش و نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی تجلی وحدت، یگانگی و انجام کار گروهی مجموعه دفتر است.

وی در ارزیابی عملکرد ستاد پژوهش گفت: حدود ۱۳۰ نفر از مدیران، کارشناسان و همکاران در بخش های مختلف دفتر به ویژه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در اجرای برنامه هفته پژوهش و پنجمین نمایشگاه فعال هستند.

معاون منابع انسانی و پشتیبانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: همزمان با هفته پژوهش و برگزاری نمایشگاه، عملکرد بیش از ۱۴۰ محقق و عضو هیأت علمی، ۱۲ پژوهشکده و مرکز و ۱۷ مجله توسط معاونت پژوهشی پژوهشگاه و فعالیت و عملکرد ۱۳ اداره ستادی مورد ارزیابی قرار می‌ گیرد.

وی با بیان این که این نمایشگاه در طی پنج ساله روند رو به تکاملی داشته است، افزود: این نمایشگاه مورد توجه مسؤولان و شخصیت های علمی کشور قرار گرفته است.

اکبری معلم اظهار داشت: بی تردید نیروهای ستادی از عوامل تأثیرگذار بر پژوهش و توسعه فعالیت های پژوهشی  از نظر تدوین اهداف، سیاست ها و اولویت ها، برنامه ریزی و بودجه ریزی هستند.

وی گفت: هدف از برگزاری برنامه امروز و بررسی عملکرد نیروهای ستادی اولاً ترویج فرهنگ سازمانی است، چون نگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یک نگاه سیستمی است و به عنوان یک موجود زنده لازم است که مجموعه پژوهشگاه و نیروهای ما از این فرهنگ برخوردار باشند.

معاون منابع انسانی و پشتیبانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تأکید بر لزوم همدلی و کار گروهی در عرصه پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: همین طور رصد میزان تحقق سیاست ها و اولویت های پژوهش و اصلاح امور و رفع کاستی ها و کمبودها مورد توجه بوده است.

وی با اشاره به شاخص های عمومی، اختصاصی و تعاملی برای ارزیابی افزود: شاخص های عمومی برای ارزیابی آن دسته از ویژگی ها و فعالیت هایی اطلاق می‌ شود که برای همه ادارات ضروری است از جمله برخورداری از اخلاق، نوآوری و کادرسازی که هیچ اداره ای از این ویژگی ها بی نیاز است.

اکبری معلم اظهار داشت: شاخص های اختصاصی نیز در حوزه تخصصی هر اداره تعریف می‌ شود و شاخص های تعاملی معیارهایی است که میزان تعامل و رضایت مخاطبان را نسبت به اداره مورد سنجش قرار می دهد.

وی با اشاره به این که انتخاب برترین های ستاد پژوهش در سال ۹۸ در دو قسمت صورت گرفته است، گفت: اداره امور مالی در بخش ادارات ستادی رتبه اول را به دست آورد و برای اولین بار ادارات امور پژوهشی در دستور بررسی پژوهشگاه قرار گرفتند که اداره پژوهشی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی رتبه سوم را به دست آورد و بر اساس شاخص های اعلام شده رتبه اول و دوم نداشتیم.

معاون منابع انسانی و پشتیبانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در مورد نظر سنجی اجرای دستورالعمل انتخاب اداره برتر در سال ۹۸ بیش از ۸۲ درصد از عملکرد اجرای دستور العمل اظهار رضایت داشته اند.

وی با ذکر دو پیشنهاد در این رابطه افزود: ما روند رو به رشدی را مشاهده می‌ کنیم اما برای تقویت فرهنگ سازمانی باید ارزیابی عملکرد ستاد پژوهش را ادامه بدهیم و همین طور مشارکت بیشتر مسؤولان بالادست در بازنگری و نهایی سازی شاخص های عمومی و اختصاصی مطابق سیاست ها، اولویت ها و شرح وظایف برای بهبود امور مربوطه نیز مورد تقاضا است.

در ادامه این نشست، رؤسای ادارات برتر به سخنرانی پرداختند؛ در این میان، محمدتقی مفرح «رییس اداره امور مالی پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی» اظهار داشت: یکی از عوامل موفقیت ادارات ستادی پژوهشی داشتن روحیه جهادی در انجام وظیفه است.

وی با تأکید بر ارائه آموزش های لازم در اجرای قوانین و استفاده از نرم افزارهای سازمانی گفت: داشتن برنامه و خلاقیت در انجام کار مالی و برخورداری از انضباط کاری و مالی و به روز بودن در انجام امور پژوهشی بسیار مهم است.

رییس اداره امور مالی پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در این اداره با نیروهای مجرب دارای مدارک علمی مرتبط با کار سازمانی را دارا هستند و غالباً از حسابرسان محسوب می‌ شوند.

وی با بیان این که تأمین مالی در سازمان بسیار مهم است، افزود: از مدیران، معاونان منابع انسانی دفتر تبلیغات اسلامی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و همین طور اداره بودجه و ارزیابی در این راستا کمک شایانی به ما کرده اند، تشکر می کنم.

در ادامه، سید مهدی صالحی امیری «رییس گروه برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» به عنوان صاحب رتبه «ب» ادارات ستادی اظهار داشت: مدیریت امر پژوهش و برنامه ریزی پژوهش و نظارت بر فرایند فعالیت های پژوهشی، از عمده ترین برنامه های ما بوده است.

وی گفت: ارزیابی فرایندی ۷۶ اثر جهت ارسال به نشر، بررسی ترفیع ۹۶ نفر از اعضای هیأت علمی جهت گزارش در کمیته منتخب و کمیته علمی، بررسی ۹۳۰ قرارداد، کنترل و بررسی ۱۶۴۳ دستور پرداخت، کنترل و بررسی ۱۰۰ فرم شناسه موظفی اعضا و برنامه های پیشنهادی جهت ارائه و تصویب در میزکارهای تخصصی و قطب ها مورد توجه بوده است.

سپس، محمدباقر انصاری «رییس اداره نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» تصریح کرد: خروجی محصولات در این اداره آماده سازی و نهایی می‌ شود که از آذرماه ۱۳۹۷ تا آذرماه ۹۸ در حوزه ویرایش، ۲۶ هزار و ۲۰۰ صفحه را ویرایش کرده ایم.

وی افزود: در غلط گیری ۲۲ هزار و ۴۴۰ صفحه به این مسأله اختصاص داده شد و در نمونه خوانی بیش از ۲۶ هزار صفحه و در صفحه آرایی بیش از ۴۴ هزار صفحه کار کردیم و در مجموع، کتاب هایی که از سال گذشته تا به امسال منتشر شده، ۱۰۷ عنوان کتاب است که رشدی ۱۲ درصدی را نسبت به سال قبلش دارد.

انصاری اظهار داشت: در ۲۸ نمایشگاه استانی و ۴ نمایشگاه بین المللی شرکت کردیم که آورده مالی خوبی داشت، به نحوی که درآمد ما در یک سال اخیر ۶۳ درصد افزایش داشته است.

در ادامه این نشست، محمود فلاح «رییس اداره امور پژوهشی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» با بیان این که پله های ترقی نیازمند همت زیادی است، گفت: اگر نگاهی به فعالیت های یک سال گذشته این پژوهشکده داشته باشیم، باید بگوییم که این پژوهشکده با قدمت ۲۵ سال بیش از ۱۵۰ اثر در حوزه مطالعات سیاسی اسلامی منتشر و ایده های خوبی مطرح کرده است.

وی افزود: اساتید توانمند و پژوهشگران توانگری پرورش پیدا کرده اند تا جایی که در سال گذشته سند راهبردی پژوهشکده با هدف دستیابی به مرجعیت علمی در حوزه مطالعات سیاسی و اسلامی ترسیم شد.

رییس اداره امور پژوهشی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: مشارکت در برگزاری کارگاه های آموزشی بود که دو کارگاه طراحی کردیم، یکی برای اساتید تونس بود که به مدت یک هفته برگزار شد و دیگری برای اساتید الجزایر بود که میهمان ما بودند.

وی با اشاره به حضور فعال این پژوهشکده در همایش های بین المللی افزود: در سال گذشته در سه همایش بین المللی شرکت کردیم و گام بعدی نیز تمرکز بر ارائه ایده های علمی اساتید این حوزه بوده است که سال گذشته اولین نظریه موفق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی را به ثمر برسانیم که از سوی حجت الاسلام والمسلمین دکتر لک زایی با عنوان «نظریه امنیت متعالیه» ارائه شد.

فلاح خاطرنشان کرد: یک سری کرسی های علمی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه از سراسر کشور برگزار شد که در یک سال گذشته هشت مورد کرسی علمی بوده و با گروه سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) نیز برقرار شده است.

در این مراسم، از میان ادارات ستادی، اداره امور مالی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی رتبه اول را کسب کرد و اداره منابع انسانی، گروه برنامه ریزی نظارت و ارزیابی، اداره نشر، اداره امور پشتیبانی و حوزه ریاست و روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی رتبه های دوم (الف تا هـ) را در کسب کردند؛ همچنین، در تجلیل از ادارات امور پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با توجه به این که هیچ کدام از این ادارات رتبه اول و دوم را کسب نکردند، اداره امور پژوهشی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی رتبه سوم را کسب کرد و پژوهشکده الهیات و خانواده، پژوهشکده اسلام تمدنی، اداره امور پژوهشی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و فلسفه و کلام اسلامی نیز شایسته تقدیر شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha