سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
تصاویر/ سومین نشست پژوهش و تمدن نوین اسلامی در مدرسه فیضیه

حوزه/ رئیس مرکز تخصصی اخلاق حوزه های علمیه گفت: معنویت از نگاه اسلام، اهلبیت(ع) و قرآن قابلیت کاربردی شدن دارد، معنویت فقط مخصوص عبادت نیست، بلکه در محل کار و تحصیل می تواند نهادینه شود.

به  گزارش خبرنگار  خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی شامگاه دوشنبه در سومین نشست از سلسله نشست های «پژوهش و تمدن نوین اسلامی» که به مناسبت نکوداشت  هفته پژوهش به همت معاونت پژوهش حوزه های علمیه و با همکاری پژوهشگاه ها و موسسات مختلفی در هفته ی جاری در مدرسه فیضیه در حال برگزاری است، عنوان کرد: «اولی الالباب» کسانی هستند که پوسته ها را کنار زده و به مغز مطالب می رسند.

وی افزود: اگر تفکر با «اولی الالباب» عجین شد، راه به سوی خدا باز می شود، وقتی که محبت خداوند به قلب برسد، قلب را روشن کرده و لطف خاص الهی را شامل فرد می کند، سپس فرد اهل فوائد می شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه در قرآن 16 مرتبه واژه «اولی الالباب» به کار رفته است، گفت: اهل فوائد کسانی هستند که سخنان آن ها سرشار از حکمت بوده و مسیر به سمت خداوند باز می شود.

حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی تاکید کرد: امیرالمومنین(ع) در میان اصحاب به مانند عقل در میان حواس بود، در یک تنزل نیز حوزه در میان جامعه باید به منزل عقل در میان حواس باشد.

 حوزه باید حقایق را برای مردم آشکار کند

وی ادامه داد: وقتی که فرم ها در جامعه برجسته می شود، حوزه باید ابعاد پنهان را شناسایی کرده و حقیقت را برای همگان آشکار و بازگو کند.

رئیس مرکز تخصصی اخلاق حوزه علمیه تصریح کرد: هیچ دستوری بالاتر از قرآن برای باز شدن راه ما وجود ندارد، ما در پژوهش های خود می توانیم قرآن را منشاء کار خود انجام دهیم، به شرطی که با رویکرد «اولی الباب» به موضوع نگاه شود.

حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی با ارائه تعریفی از معنویت خاطرنشان کرد: معنویت فراروی وجودی و ارادی انسان از مادیت به سوی مقصد الهی در ابعاد بینشی، منشی و کنشی است.

وی افزود: اگر ما بتوانیم از چارچوب های عادی زندگی فراروی کنیم، مسیر به سمت معنویت باز می شود، البته برخی از جنبش های نوظهور نیز ادعای فراروی را دارند و تفاوت ما با آن ها این است که مسیر و مقصد ما به سمت خدوند است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث با اشاره به بایسته ها و چالش های موجود در زمینه معنویت پژوهی گفت: یکی از چالش هایی که در مقابل ما وجود دارد این است که آیا معنویت پژوهی یک حوزه دانشی است یا خیر.

حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی تاکید کرد: اخلاق سال ها با این چالش مواجه بود که در حد محدود باقی مانده بود، بحمدالله با حرکت های علمی و پژوهشی اخیر، می بینیم که نگاه دانشی و معرفتی نیز به اخلاق جدی شده است.

اخلاق مانند فقه در حوزه جدی گرفته شود

وی ادامه داد: امروزه مباحث معنویت در حوزه های مختلف روانشناسی، جامعه شناسی و بخش ها و شاخص های دیگر به صورت جدی در حال دنبال شدن بوده و باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا در مسیر حرکت معنوی خود نیاز به استاد داریم یا خیر.

رئیس مرکز تخصصی اخلاق حوزه علمیه تصریح کرد: ما نباید تصور کنیم که فقط فقه یک حوزه دانشی است، نخستین بخش چارچوب شخصیتی انسان حوزه رفتاری بوده و بخش دوم آن فضائل انسانی است که در اینجا با اخلاق سروکار داریم.

حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی خاطرنشان کرد: در چارچوب معنوی انسان و اینکه راه به سوی این فراروی کدام راه است باید یک حرکت دانشی صورت گیرد.

وی افزود: بایسته دوم این است که آیا معنویتی در چارچوب کتاب و سنت داریم یا خیر، به طرق مختلفی بیان می شود که معنویت های موجود از هند و یا جاهای دیگر به ما رسیده است، در اینجا سوال و چالش مطرح می شود که آیا معنویت در یک چارچوب مشخص قابل توسعه هست یا خیر، پاسخ اجمالی ما در این چالش این است که قطعا همینطور است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث گفت: بسیاری از آیات قرآن که در زمینه  مسائل معنوی و اخلاقی وجود دارد باید تبیین شود.

معنویت و اخلاق باید از مدارس علمیه به زندگی مردم منتقل شود

حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی تاکید کرد: چالش سوم این است که آیا معنویت در زندگی می تواند کاربردی شود یا خیر، ما تصور می کنیم که معنویت یک نگاه خاص منزوی و عزلت گرفته از جامعه است.

وی ادامه داد: عمدتا اینطور بوده که معنویت اختصاص به افراد خاص داشته و باید فرد مراحل علمی مشخصی را گذرانده باشد و سپس در محضر استاد به رشد معنویت خود بپردازند، در حالی که معنویت قابلیت توسعه یافت در جامعه، خانواده و مشاغل را دارد.

رئیس مرکز تخصصی اخلاق حوزه علمیه اظهار داشت: معنویت از نگاه اسلام، اهل بیت(ع) و قرآن قابلیت کاربردی شدن دارد، معنویت فقط مخصوص عبادت نیست، بلکه در محل کار و تحصیل می تواند نهادینه شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha