پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
وحدت حوزه و دانشگاه

حوزه/ اساتید حوزه و دانشگاه آذربایجان غربی در همایش «نقش حوزه و دانشگاه در تبیین شاخصه‌های مطالبه‌گری»، بر تبیین راه‌های صحیح و قانونی مطالبه‌گری تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از ارومیه، محمد حسن جوادی، مسئول بسیج اساتید آذربایجان‌غربی، شامگاه دوشنبه در همایش «نقش حوزه و دانشگاه در تبیین شاخصه‌های مطالبه‌گری» که در دانشگاه ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: در تعالیم اسلامی خدای متعال مطالبه‌گری را یک حق و امتیار برای دانشمندان شمرده است و علما

مسئول بسیج اساتید آذربایجان‌غربی اضافه کرد: امروز لازم است که خطبه منای امام حسین (ع) در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها تدریس شود و برای تبیین آن همایش‌ها برگزار گردد.

وی افزود: هدف از مطالبه‌گری اصلاح جامعه است و اگر صحیح اجرا شود، نقش بسیار مهمی در سرنوشت مردم و جامعه دارد و خودداری از آن موجب سقوط و انحطاط جامعه شده و عذاب اخروی را در پی خواهد داشت.

جوادی ادامه داد: امروز مطالبه‌گری نیاز جدی جامعه است و خیلی از میادین از آن خالی است و در فضای مجازی به صورت وحشتناک از سوی دشمنان مطالبه‌گری مردم مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد و دشمن صدای خود را در فضای مجازی به عنوان مطالبه‌ بلند کرده است و عده‌ای از روی عدم علم ان را تقویت می‌کنند.
 


وحدت حوزه و دانشگاه محدود به بعد از انقلاب نیست

 حجت الاسلام مهدی عباسعلی‌پور، استاد حوزه علمیه آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه گفت: برای رسیدن به یک نطقه نظر مشترک باید به وحدت فکری رسید.

استاد حوزه علمیه آذربایجان‌غربی ادامه داد: وحدت حوزه و دانشگاه منحصر به بعد از انقلاب نیست و در سخنان امام خمینی (ره) در سال 1322 وحدت مذهبی بین حوزه و دانشگاه برای برچیده شدن بنیان حکومت پهلوی مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه به قدری در جامعه اسلامی مهم است که اگر انقلاب اسلامی فقط برای پیوند دادن حوزه و دانشگاه ایجاد شده باشد کافی است.

حجت الاسلام عباسعلی‌پور تصریح کرد: معیار و موضوع وحدت باید برای حوزه و دانشگاه کاملا تبیین شود تا همه برای آبادنی کشور با هم یک دل و یکصدا شوند.

جلسات هفته وحدت حوزه و دانشگاه باید استمرار داشته باشد

حجت الاسلام حسین حبیبی، یکی دیگر از اساتید حوزه آذربایجان غربی نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: نزدیک به چهل سال است که هفته وحدت حوزه و دانشگاه هر ساله برگزار می‌شود و اگر استمرار نداشته باشد حاصلی را به همراه نخواهد داشت.

استاد حوزه علمیه آذربایجان‌غربی تصریح کرد: حوزه و دانشگاه باید با همفکری معضلات جامعه را حل کنند. متاسفانه جامعه امروز از دست نحبگان و فرهیختگان خارج شده و در دست افرادی قرار گرفته است که برای رسیدن به اهداف دنیوی خود حاضر هستند همه آرمان‌های دینی را کنار بگذارند.

حوزه و دانشگاه باید روحیه مطالبه‌گری را تقویت کنند

در ادامه این جلسه، خانم حضرتی، استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌غربی با بیان اینکه تقویت روحیه مطالبه‌گری از جمله سفارشات مقام معظم رهبری است، اظهار داشت: رسالت حوزه و دانشگاه تقویت روحیه مطالبه‌گری در جامعه است و باید این مسئله در جامعه فرهنگ‌سازی شود.

وی ادامه داد: حوزه‌های علمیه باید با ارائه اطلاعت صحیح به جامعه آن‌ها را نسبت به مطالبه‌گری صحیح آماده کنند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌غربی بیان داشت: فقه شیعه یک فقه پویا است و باید حوزه‌ها به تناسب شرائط روز به سوالات مردم خصوصا در مسائل بانکی پاسخ قانع‌کننده بدهند و اگر حوزه این تحول را در خود به وجود نیاورد نمی‌تواند همگام با مردم حرکت کند.

وی اضافه کرد: اول باید نظر و راهکار ارائه شود و بعدا اجرای آن مطالبه گردد و امروز لازم است در مسائل سیاسی هم توضیح‌المسائلی تدوین شود و محدود سیاسی نظام از لحاظ شرعی مشخص شود.
 

مناصب فساد آفرین به مردم معرفی شود

حجت الاسلام حجت آقایارلو هم در این جلسه گفت: باید مقام و مناصبی که فساد از آن به سمت جامعه سرازیر می‌شود به مردم معرفی شود و جوانان را نسبت به مطالبه از آن‌ها تشویق کرد.

استاد حوزه علمیه آذربایجان‌غربی افزود: اساتید حوزه و دانشگاه باید جایگاه خود را از مبیّن به مربی ارتقا داده و مردم را تربیت کنند و نباید از بدنه جامعه فاصله بگیرند.

وی در پایان تصریح کرد: انسان باید نسبت به حقوق خود و حقوق مردم آگاه باشد و با کسانی که در صدد تجاوز به این حقوق هستند مقابله کند.

انتهای پیام



ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha