جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت‌الاسلام والمسملین‌ خالق‌پور

حوزه/ هفتمین نکوداشت پژوهشگران، انجمن‌ها  و تشکل‌های علمی برتر، که در سالن عارف‌الحسینی مجتمع جامع امام خمینی(ره) برگزار شد

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین خالق‌پور در هفتمین نکوداشت پژوهشگران، انجمن‌ها  و تشکل‌های علمی برتر، که در سالن عارف‌الحسینی مجتمع جامع امام خمینی(ره) برگزار شد، در جمع پژوهشگران، اعضای انجمن‌ها و تشکل‌های برتر جامعةالمصطفی، با تأکید بر این که جامعةالمصطفی مشی خود را بر اساس منویات، دغدغه‌ها و اولویت‌های رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) استوار نموده است، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی) درباره تولید علم و مباحث پژوهشی، ضمن تأکید بر امیدبخشی به پژوهشگران، صیانت از امید در کارآفرینان و پژوهشگران را مهم دانسته‌اند.

وی به مصادیقی از روایت‌های جعلی دشمنان اسلام برای دوری جامعه از مبانی دینی اشاره و خاطرنشان کرد: از دیرباز، حمله به امید اسلامی مسلمانان، جزو دسیسه‌های شوم دشمنان خداوند بوده است تا انسان‌ها را از رجوع به مبانی اصیل دینی بازدارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ خالق‌پور توجه به علم نافع را از تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی) دانست و اذعان داشت: در عرصه‌های پژوهشی باید به اولویت‌بندی‌ها که ناظر به نیازها تعریف می‌شود توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

جانشین ریاست المصطفی با تأکید بر این که باید نیازهای روز جامعه هدف را به خوبی کشف و استخراج نمود و براساس اولویت‌سنجی دقیق، به پژوهش‌ها سمت و سوی درست دهیم، تصریح کرد: باید با دقت در انتخاب موضوع و عمق‌بخشی به بنیه‌های پژوهشی، پاسخ‌گوی لحظه لحظه عمر مراجعین به نوشته‎ها و تحقیقات خود باشیم.

وی توجه به الزامات و بایسته‌های معرفتی اسلام ناب محمدی(ص) را بسیار مهم برشمرد و اذعان داشت: اسلام ناب، در حقیقت، همان اسلام سیاسی و انقلابی است که براساس سیره نبوی(ص) و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) ترسیم شده است.

جانشین ریاست المصطفی بر لزوم نیازسنجی پژوهش‌ها تأکید نمود و یادآور شد: پژوهش‌ها باید ناظر به توسعه مرزهای معرفتی جامعةالمصطفی شکل گیرد. انتظار داریم پژوهشگران در بالندگی المصطفی در عرصه‌های گوناگون علمی، اعم از ارتقای سطح متون آموزشی، مطالعات کاربردی و توسعه و تولید دانش، نقش بسزایی ایفا نمایند.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ خالق‌پور با بیان این که جامعةالمصطفی از تحقیقات راهبردی پژوهشگران در ارتقای سطح علمی المصطفی استقبال می‌کند، یادآور شد: شناسایی، برنامه‌ریزی، مطالبه‌گری موضوعات دانشی با هدف مرجعیت علمی جامعةالمصطفی، از مهم‌ترین الزاماتی است که باید مورد توجه انجمن‌ها و تشکل‌های علمی المصطفی قرار گیرد.

وی ضمن تأکید بر اهمیت شناخت درست جامعه هدف، احصا و جمع‌آوری نیازها، سطح‌بندی و اولویت‌بندی آنها و نیز ارائه پاسخ متقن را از وظایف انجمن‌ها و تشکل‌های علمی برشمرد و تصریح کرد: پژوهشگران، انجمن‌ها و تشکل‌های علمی جامعةالمصطفی باید تحلیل درست و دقیقی از نیازهای موطن خویش داشته باشند و پژوهش‌های خود را ناظر به دغدغه‌های جامعه هدف پی‌گیری نمایند.

جانشین ریاست المصطفی با تأکید بر این که پژوهشگران باید لایه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و... جامعه خود را مورد توجه قرار دهند، اظهار داشت: قلم پژوهشگران و اندیشمندان مخلص اسلام ناب، همچون روزنه نوری است که تأثیرات خود را بر فرایندهای دیگر اجتماعی خواهد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ خالق‌پور توجه به مدیریت دشمن در شبهه‌افکنی را مهم دانست و اذعان داشت: در مواجهه با شبهات باید به صورت فعال و مدبرانه عمل نموده، به حوزه تولید علم و دانش ، نیازها و دغدغه‌های متن جامعه توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

جانشین ریاست المصطفی با تأکید بر این که انجمن‌های علمی باید جدیتی دوچندان در نقش‌آفرینی داشته باشند، یادآور شد: تعامل و ارتباط مستمر معاونت پژوهش، پژوهشگران و انجمن‌های علمی، در عمق‌بخشی و تأثیرگذاری پژوهش‌ها نقش بسزایی خواهد  داشت.

وی بر تقویت ارتباط پژوهشگران و انجمن‌های علمی با پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی تأکید نمود و ابراز داشت: اگر برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم، مسیرهای علمی کوتاه خواهد شد. نیاز است نشست‌های علمی ناظر به رشته‌های درسی ترسیم نماییم و به گشایش فضای جدید علمی در هر حوزه دانشی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ خالق‌پور در بخش پایانی سخنان خود، بر توجه به ظرفیت‌های خیرین در فرایندهای تحقیقاتی تصریح و خاطرنشان کرد: انجمن‌های علمی می‌توانند مجموعه خیرین پژوهشی را ناظر به نیازهای پژوهشی تعریف و تأسیس نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha