شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024

حوزه/در فقه ما، که در آن امامت نقش محوری دارد، فقه تشکیلات بحثی عمیق، مهم و ریشه‌دار است. در آیات مختلف قرآن کریم نیز به امت‌ها پرداخته و در کنار تکالیف فردی، تکالیف اجتماعی بیان شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نخستین پیش‌نشست همایش «ظرفیت‌های علوم انسانی برای تحقق گام دوم انقلاب» با موضوع «بیانیه گام دوم انقلاب، پیش‌نیازها و الزامات تحقیق آن با رویکرد مدیریتی»، در مجتمع آموزش عالی علوم انسانی قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ ولی‌الله نقی‌پورفر در ابتدا به بیان منابع انسانی سرنوشت‌ساز در زمینه تحقق گام دوم انقلاب اسلامی براساس روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) پرداخت و گفت: جوانان، زنان، که محور سلامت خانواده و جامعه بشری هستند، مدیران، که محور صلاح و فساد جامعه به شمار می‌روند و فقرا و مساکین، که تکریم روانی و اقتصادی آنان پیش‌نیاز و شرط حل مشکلات نظام است، از منابع انسانی سرنوشت‌ساز برای گام دوم انقلاب به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: براساس سیره علما، رسیدگی به احوال فقرا، از لوازم اهل معرفت است و افاضه الهی شامل حال افرادی می‌شود که رسیدگی به نیازمندان و فقرا را به صورت جدی دنبال می‌نمایند. این سنت برگرفته از اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام)، کلید اساسی حل مشکلات نظام خواهد بود.

هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و الهیات دانشگاه قم، پیش‌نیازها و الزامات مدیریتی تحقق گام دوم انقلاب را در سه محور روشی، بینشی و ساختاری شایان بررسی دانست و گفت: در محور نخست، که عبارت است از روش اجتهاد جامع، قرآن‌محوری و جامع‌نگری به قرآن و نیز جامعه‌محوری و حکومت‌محوری در اجتهاد دینی را باید مورد توجه قرار داد.

وی پژوهش‌های اسلامی را مصداقی از تفسیر موضوعی قرآن دانست و یادآور شد: در حقیقت، احادیث ما نیز شرح و بسط آیات قرآن است. با این نگاه جامع قرآنی، پژوهش‌ها سامان بنیادین می‌یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌نقی‌پورفر با تأکید بر این که هیچ مرزی در آیات برای دسته‌بندی موضوعی در قرآن وجود ندارد و برای تحقیق در هر موضوعی باید به قرآن مراجعه نمود، ابراز داشت: برای نمونه، هنوز به قصص قرآنی به شکل کامل پرداخته نشده و محل بحث است. باید سرمایه‌گذاری درازمدت برای کار در تفسیر قرآن در برنامه ما قرار گیرد.

وی ادامه داد: پژوهشگران ما لازم است یک دوره تفسیر قرآن کریم را بگذرانند.  پژوهشگر اسلامی باید در هر رشته مانند مدیریت اسلامی، یک دوره جامع بینش قرآنی معتبر داشته باشد تا در چهل سال دوم، با استحکام بیشتری در این مسیر گام برداریم.

سخنران نشست با تأکید بر این که در بحث آسیب‌شناسی چهل سال نخست انقلاب اسلامی باید مانند طبیبی دلسوز، آسیب‌ها و راهکارهای رفع آنها را شناسایی نماییم، ابراز داشت: گزاره‌های قرآنی بیش از آن که ناظر به تکالیف فردی باشد، ناظر به احکام اجتماعی است. این، راهبرد اساسی ما در درک پیام و رهنمود آیات قرآن کریم به شمار می‌آید. برای نمونه، تشکیل خانواده جوان، به عنوان الزام اجتماعی و حکومتی در قرآن بیان شده است که نیاز جدی امروز نیز به شمار می‌آید. وجود پانزده‌میلیون دختر و پسر در سن ازدواج نشان می‌دهد این دستور قرآنی یکی از خلأهای اساسی فرهنگی- اجتماعی ماست که هنوز بدان توجه کافی نشده است.

وی فقه تشکیلات را اساس فقه مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) دانست و گفت: در فقه ما، که در آن امامت نقش محوری دارد، فقه تشکیلات بحثی عمیق، مهم و ریشه‌دار است. در آیات مختلف قرآن کریم نیز به امت‌ها پرداخته و در کنار تکالیف فردی، تکالیف اجتماعی بیان شده است.

شایان ذکر است حجت‌الاسلام والمسلمین‌ نقی‌پورفر، در بخش پایانی این نشست، به تشریح بیانات «آیت‌الله مصباح یزدی»، درباره بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha