جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ چهارمین نشست پژوهش و تمدن نوین اسلامی در مدرسه فیضیه

حوزه/مدیر انتشارات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در سلسله نشست های نکوداشت هفته پژوهش که در مدرسه فیضیه برگزار شد به ارائه گزارش پیرامون فعالیت های این موسسه پرداخت.

به  گزارش خبرنگار  خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد بهمنی شامگاه سه شنبه در چهارمین نشست از سلسله نشست های «پژوهش و تمدن نوین اسلامی» که به مناسبت نکوداشت  هفته پژوهش به همت معاونت پژوهش حوزه های علمیه و با همکاری پژوهشگاه ها و موسسات مختلفی در هفته ی جاری در مدرسه فیضیه در حال برگزاری است عنوان کرد: ابتدا کارهای ما در یک اتاق انجام می شد، اما در سال 74 با حمایت رهبر معظم انقلاب، موسسه امام خمینی(ره) با هدف تولید دانش انسانی اسلامی تاسیس شد.

وی افزود: سوالات پیرامون اداره جامعه را غربی ها با رویکرد سکولاریسم پاسخ داده اند، موسسه امام خمینی(ره) در پی پاسخ به این مسائل با رویکرد اسلام بود.

مدیر انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) این موسسه را یک نهاد "حوزه بنیان" دانست و گفت: نخستین مجموعه حوزوی که تخصص هایی را در پاسخگویی به نیاز حکومت با زبان جدید در اختیار طلاب قرار داده است، این موسسه بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین بهمنی اظهار داشت: نخستین و مهمترین محصول موسسه امام خمینی(ره) تربیت نیروی انسانی توانمند و باسواد حوزوی با دانش موردنیاز بوده است.

وی با اشاره به نتایج فعالیت های این موسسه ادامه داد: بیش از هزار و 740 عنوان کتاب، صدها کتاب دانشگاهی و درسی و آثار بسیاری در این مجموعه به چاپ رسیده است.

مدیر انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: کتب تدوین شده در این موسسه در قالب درسی و غیردرسی چاپ شده است.

حجت الاسلام والمسلمین بهمنی ادامه داد: 22 نشریه در موسسه امام خمینی(ره) تولید می شود که 12 نشریه علمی پژوهشی، شش مجله ترویجی، یک مجله انگلیسی زبان، یک مجله عمومی، یک مجله برای جوانان، و یک نشریه برای نوجوانان

وی تصریح کرد: بیش از 5 هزار مقاله علمی پژوهشی توسط اساتید این موسسه نوشته شده و در باب کتب غیردرسی یکی از مراکز خوشنام در عرصه تولیدات علمی بوده است.

مدیر انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: در موسسه امام خمینی(ره) نشست ها و همایش ها در سطوح مختلف برگزار شده است، 11همایش بین المللی، 25 همایش ملی و 90 همایش استانی در این موسسه برگزار شده و بعضی از این همایش ها در مرز دانش جهانی در علوم انسانی بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین بهمنی اظهار داشت: یکی دیگر از برکات موسسه امام خمینی(ره) این بوده که در سال 78 و پس از چهار سال از تاسیس آن، مرکز مشاوره تاسیس شد.

وی ادامه داد: ما در جامعه دینی نمی توانیم به روانشناس هایی که از روش های غربی استفاده می کنند مراجعه کنیم، امام می فرماید فقه برنامه زندگی از گهواره تا گور است.

مدیر انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: اسلام در روانشناسی و اقتصاد و تمام ابعاد زندگی بشر حرف برای گفتن دارد و وقتی چنین ظرفیتی در دین وجود دارد، نباید به آموزه های غربی مراجعه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین بهمنی ادامه داد: امروز انجمن های علمی حوزه های علمیه، بیش از 1500 نفر دانش آموخته دارد، در مرکز مشاوره این موسسه بیش از 120 بروشور و فلش کارت تهیه شده است.

وی تصریح کرد: مرکز دائره المعارف علوم عقلی از مراکز وابسته به موسسه امام خمینی(ره) بوده و امروز بسیاری از مراکز مختلف دانشگاهی از شیوه های دانشنامه نگاری این مرکز استفاده می کنند.

مدیر انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: سایت جامع علوم اسلامی عقلی به زودی بارگزاری خواهد شد و در قالب زبان های فارسی، عربی و انگلیسی اداره می شود.

حجت الاسلام والمسلمین بهمنی اظهار داشت: بعد از دوره اصلاحات هجمه های بسیاری متوجه اندیشه های دینی شد، با تاکید آیت الله مصباح یزدی مجموعه دینی، علمی و پژوهشی با بنیادهای اندیشه اسلامی تشکیل شده که در مقابل این هجمه ها به پاسخگویی می پردازد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha