پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
پژوهش خواهران

حوزه/ مراسم ویژه هفته پژوهش با موضوع «نقش بانوان المصطفی در ایجاد تمدن نوین اسلامی، با عنایت به گام دوم انقلاب» برگزار و بر روی افزایش فرصت های پژوهشی برای خواهران طلبه تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی، در مراسم ویژه هفته پژوهش با موضوع «نقش بانوان المصطفی در ایجاد تمدن نوین اسلامی، با عنایت به گام دوم انقلاب» که در حسینیه مجتمع برگزار شد، با تبریک فرارسیدن هفته پژوهش اظهار کرد: المصطفی نهادی برآمده از حوزه های علمیه است و به هویت حوزوی خود افتخار می نماید؛ اما در عین حال شکل ظاهری مراکز آکادمیک را نیز مراعات می نماید و جمعی میان هویت حوزوی و استانداراهای آکادمیک به شمار می آید.

وی خاطرنشان کرد: دستاوردهای علمی و پژوهشی کشور در چهار دهه اعم از علوم انسانی و دیگر علوم سند افتخار نظام در عرصه تولید علم و پژوهش به شمار می آید.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی زیرساخت های بسیار مناسبی برای تولید علم و علم پژوهی شکل گرفت، گفت: تحصیلات دانشگاهی در بیشتر کشورها از جمله ایران، به طبقات خاصی اختصاص داشت و فرزندان هر خانواده ای توان تحصیلات دانشگاهی را نداشتند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی با وجود تنگناها و مشکلاتی که در چهار دهه مواجه بوده است به این دستاوردها و پیشرفت های علمی رسیده است گفت: این امر نشان دهنده ظرفیت علمی و تولید علم جمهوری اسلامی است. اینکه مسلمانان توانستند پس از حدود یک قرن از ظهور اسلام نهضت علمی در جهان ایجاد نمایند و چند قرن مرکزیت علمی را بدست آورند نشان دهنده ظرفیت درونی اسلام است.
 
منشأ شکل گیری تمدن علمی برآمده از آموزه های اسلامی است
حجت الاسلام والمسلمین عباسی عنوان کرد: منشأ شکل گیری تمدن علمی برآمده از آموزه های اسلامی است. هیچ دینی در میان ادیان عالم به اندازه اسلام به علم آموزی دعوت ننموده است و از جایگاه علم و عالمان تکریم نکرده است.

وی علم را در کنار ایمان و معنویت منشأ پیشرفت مسلمانان دانست و افزود: در برخی از ادیان، دوری از عالم و گوشه نشینی بر کسب علم و دانش ترجیح داده شده است. دعوت به کسب علم و کشف رازهای هستی، از آموزه های اسلام است که نمونه های آن در جای دیگر مشاهده نمی شود.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه علم اقتدار و توانایی است و کسی که علم را بدست آورد قدرتمند می شود، گفت: جامعه ای که از علم دور شد قطعا تحت تسلط دیگران قرار می گیرد. این آموزه اسلام عزیز است که نتیجه آن شکل گیری تمدن بزرگ علمی شد به گونه ای که تمدن پژوهان به مراکزعلمی دنیا در آن دوران به عنوان مهمترین مراکز تولید علم در جهان اشاره می نمایند و بسیایر از مراکز علمی غرب از مراکز علمی مسلمانان الگو گرفتند.

وی عقب ماندگی مسلمانان را در صحنه های علمی دارای دلایل مختلف دانست و افزود: انقلاب اسلامی با انگیزه این عقب ماندگی تمدنی شکل گرفت. نزدیک به دو قرن، اندیشمندان مسلمان دم از بازگشت به هویت و تمدن اسلامی می زنند اما در ارائه راهکاری که بتواند جامعه اسلامی را به عظمت و اوج تمدنی بازگرداند دیدگاه های واحدی وجود نداشته است.
حجت الاسلام والمسلمین عباسی با بیان اینکه انقلاب اسلامی نسخه تازه ای برای بازگشت مسلمانان به آن عظمت است گفت: مقام معظم رهبری یکی از اهداف مهم گام دوم انقلاب اسلامی را تمدن سازی و احیای تمدن نوین اسلامی بیان نموده اند.

وی عنوان کرد: حرکتی که در چهل سال صورت گرفت و دستاوردهای فراوان علمی در این سال ها که در کوران حوادث حاصل شده است، نشان دهنده وجود چنین ظرفیتی است که می تواند به آینده تحقق تمدن اسالامی امیدوار بود.

 نگاه تمدن به انسان و جهان در علوم انسانی تجلی می یابد
رئیس جامعه المصطفی العالمیه یکی از زیرساخت های شکل گیری تمدن اسلامی را علوم انسانی عنوان کرد و افزود: علوم انسانی ماهیتا علوم فرهنگی و تمدنی است. نگاه تمدن به انسان و جهان در علوم انسانی تجلی می یابد. مراکز علمی ما امروز بیش از هر زمانی باید به تولید علوم انسانی با نگاه دینی و اسلامی، با مبانی جهان شناسانه برآمده از دین اهتمام داشته باشد.

وی با بیان اینکه المصطفی مرکز علمی در حوزه علوم اسلامی و انسانی با رویکردی بین المللی است که جزئی از شاخصه های تمدن اسلامی است گفت: امروز برای ارائه تمدن به جهان قطعا باید نگاه جامع انسانی و بین المللی باشد. قرائتی از اسلام که حتی برادر و خوداهر مسلمان خود را برنمی تابد نمی تواند مبدا و منشا تمدن قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی عنوان کرد: نگاهی تمدن ساز این است که همه انسان ها و مذاهب اسلامی را مخاطب خود بداند و امت اسلامی را برای تحقق این هدف بسیج نماید.

وی با بیان اینکه تمدن غرب در ظاهر تلاش می نماید شعارهای خود را مطابق با خواست ارزش های انسانی مانند آزادی، حقوق بشر و... قرار دهد گفت: هرچند در تفسیر این پیام معنی متفاوتی را دنبال می نمایند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: یکی از آسیب های تمدن غرب برای بشریت که حتی اندیشمندان غربی نیز به آن معترفند، تضعیف نهاد خانواده و استفاده ابزاری از زن است که جبران آن به سادگی امکان پذیر نیست و حتی خود آنان اگر هم به دنبال ترمیم این آسیب باشند بسیار دشوار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ما منکر برخی اثرات مثبت تمدن جدید در زندگی بشر نیستیم در عرصه های علمی و فناوری نیستیم اما نمی توان از آسیب ها و آفت های آن نیز چشم پوشید. وظیفه نهادهای علمی مانند المصطفی و بنت الهدی برای الگوی مناسب و جایگزین تلاش نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی با بیان اینکه المصطفی با وجود امکانات محدود نسبت به سایر مراکز علمی، قدم های خوبی در این مسیر برداشته شده است، گفت: با انگیزه و همت بالا که جبران کننده این فاصله است. تلاش شده است مرکزی علمی و پاک برای بانوان مسلمان تشکیل شود زمینه ارائه الگوی زن مسلمان فرهیخته به جهان اسلام فراهم گردد.
وی یادآور شد: اختصاص رتبه نخست به جمهوری اسلامی به برکت تربیت نسلی بود که توان حضور در عرصه های علمی را داشتند. امروز در آموزش بانوان به چنین نقطه ای رسیده ایم.
رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه تلاش شده است آموزش المصطفی پژوهش محور باشد، گفت: فرصت های پژوهشی برای خواهران بیشتر گردد و انجمن های علمی زمینه برای آغاز حرکت پژوهشی را فراهم آورند. در پژوهشگاه المصطفی باید بخشی از ظرفیت های علمی به خواهران اختصاص یابد

وی امروز بسیاری از کارهای پژوهشی در قالب گروهی صورت می گیرد گفت: اساتید فاضلی داریم در مجتمع بنت الهدی می توانند با همکاری دانش پژوهان خود طرح های پژوهشی به ویژه در حوزه مطالعات زنان را پیش برند.


ادراک مباحث علمی تنها با تقرّب به خداوند متعال امکان پذیر است
حجت الاسلام والمسلمین سید محمود حسینی کاویانی نیز در این مراسم، پژوهش را یکی از فعالیت مهم و دائمی دانش پژوهان برشمرد و ابراز داشت: در روایات بر کسب علم و ثبت آن تاکید فراوان شده است. علم در نظام آفرینش بسیار ارزشمند و حفظ آن نیز دشوار است. پیامبر  گرامی اسلام(ص) فرمود اگر همه وجود خود را به علم دهید، علم تنها بخش کمی از خود را به شما خواهد داد.

وی با تاکید بر تفاوت میان پژوهش و جستجوهای رایانه ای، خاطرنشان کرد: این ابزارها هرچند به شکل سطحی در تحقیقات ما را به نتایجی می رسانند؛ اما هیچگاه نمی توانند جایگزین فضای مطالعاتی کتابخانه گردند. کتاب در خود برکتی دارد که در ابزارهای دیگر کمتر یافت می شود.

رئیس مجتمع آموزش عالی بنت الهدی ادامه داد: سفارش علما این بود که اگر از کتابی خسته شدید، برای رفع خستگی به کتابی دیگر مراجعه نمایید. البته آشنایی با ابزارهای جدید پژوهشی نیز مهم است اما باید در جای خود مورد استفاده قرار گیرند.

وی ادراک مباحث علمی را تنها با تقرّب به خداوند متعال امکان پذیر دانست و گفت: نزدیکی به خدا زمینه فهم حقایق علمی را برای دانش پژوه مهیا می نماید. اگر می خواهید پژوهشگر حقیقی باشید حتما باید زندگی تان مبتنی بر دوری از گناه و هواهای نفسانی باشد. در روایات، هوای نفس یکی از موارد حجاب علم برشمرده شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کاویانی در پایان، کشف علمی برای طلبه را با انس با نوافل قابل تحقق خواند و تصریح کرد: کسب مراتب علمی برای دانش پژوه اتفاق نمی افتد مگر اینکه خود را در مسیر تهذیب قرار دهد. تمام فلسفه اشراق در سه شب به شیخ اشراق الهام گردید، او در سه ماه این کشف علمی را به رشته نگارش در آورد که برای مطالعه آن، به سه سال زمان نیاز است.

در بخشی از این مراسم، خانم امینی رئیس انجمن علمی کلام به نمایندگی از انجمن های علمی مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، دقایقی به ارائه گزارش از این انجمن پرداخت.
همچنین تعدادی از پژوهشگران برتر مجتمع بنت الهدی به ارائه دستاوردهای علمی خود پرداختند و در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی سیدموسوی، درباره تدوین طرح پژوهشی فرهنگنامه تطبیقی فقه و حقوق خانواده توضیحاتی را بیان نمود.
در پایان این مراسم از پژوهشگران برتر مجتمع بنت الهدی تجلیل به عمل آمد.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha