پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
شانظری

حوزه/ معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان گفت: طبق نظرسنجی از ۳ هزار دانشجو دریافتیم بیش از ۸۰ درصد دانشجویان اطلاعات خود را از فضای مجازی می‌گیرند.

حجت الاسلام جعفر شانظری در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه» در اصفهان با بیان اینکه یکی از رسالت هایی که دانشگاه علاوه بر آموزش و پژوهش دارند، مسئله دانشگاه و جامعه است تصریح کرد: در این رسالت دانشگاه باید خروجی و تولیدش دارای هویت باشد تا بتواند به عنوان نیرویی در جامعه نقش خود را به نحو احسن انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از رسالت های دانشگاه بحث هویت دادن به دانشگاه است، ابراز کرد: در این راستا نهاد فرهنگی، معاونت فرهنگی، نهاد رهبری، بسیج اساتید و گروه‌های معارف شکل گرفتند تا بتوانند نقش ضلع فرهنگی را در کنار آموزش و پژوهش ایفاکنند.

معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه دانشگاه ها با برگزاری نشست ها، پاسخ و پرسش ها و نشستهای علمی توانستند دانشجو را با مسائل اقتصادی، سیاسی و ... آشنا کنند، ابراز کرد: دانشگاه اصفهان سال قبل حدود ۲ هزار برنامه در این راستا داشت به گونه‌ای که تشکل ها و انجمن های علمی در راستای تخصص خود و مسائل سیاسی فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه با برگزاری این نشست ها چشم انداز خوبی را می‌توان داشت، خاطرنشان کرد: دانشگاه بخشی از جامعه است و سیاست های کلان نظام و فضاهای حاکم بر جامعه دانشگاه را تحت فشار و تاثیر قرار می‌دهد.

حجت الاسلام شانظری با بیان اینکه بخشی از حضور حوزه در دانشگاه توسط گروه های معارف و اساتید علوم انسانی است که دانش آموختگان حوزه هستند، اظهار کرد: حضرت امام(ره) نسبت به حوزه و دانشگاه به عنوان دو بال که می توانند در راستای تمدن سازی کار کنند، نگاه می‌کردند، اما با کمال تاسف حوزویان و دانشگاهیان در این امر مهم بسیارکوتاهی کردند و آن را به یک مراسم در حد یک روز در سال تقلیل دادند.

وی در تبیین راهکاری برای وحدت حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: باید سیاست های کلانی برای وحدت حوزه و دانشگاه تعریف شود تا در بخش های گوناگون علوم انسانی از علوم تربتی تا اجتماعی با تدوین کتاب‌هایی با توجه به مبانی که در حوزه است وحدت حوزه و دانشگاه تحقق یابد.

* خانواده ها به مسائل تربیتی بی تفاوت اند

معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه باید در طول سال کنفرانس ها، همایش ها و نشست های علمی با حضور حوزویان و دانشگاهیان برگزار شود، تاکید کرد: برای مباحثی از قبیل دموکراسی، دین و سیاست و خیلی از مسائلی که جای کار علمی دارد می‌طلبد یک دفتر تاسیس شود تا با حضور حوزویان و دانشگاهیان به این مسائل پاسخ داده شود.

وی با بیان اینکه باید بپذیریم که نسل نوی ما از محیط های خانواده یک هویتی پیدا کرده است اذعان کرد: خانواده دغدغه این را دارد که بچه اش را نزد معلم خصوصی بگذارد تا در کنکور قبول شود، اما دغدغه تربیت و دوست مناسب را ندارد، بر این اساس از محیط خانواده دچار یک بی تفاوتی به مسائل تربیتی شدیم.

حجت الاسلام شانظری افزود: طبق نظرسنجی از ۳ هزار دانشجو دریافتیم بیش از ۸۰ درصد دانشجویان اطلاعات خود را از فضای مجازی می‌گیرند، بر این اساس با مخاطب شناسی خود، کارگروه فضای مجازی را تشکیل دادیم و تلاش می کنیم ارتباط استادو دانشجو در این بخش فعال شود.

وی با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم دانشجویی که در فضای مجازی سیر می‌کند از فضای حقیقی فاصله نگیرد، اظهار کرد: نباید به نسل جوان این طور القا کنند که خارج بهشت است و ایران جهنم، بلکه باید واقعیات برای آنان تبیین شود و بفهمند که باید با تلاش خود کشور را بسازند نه اینکه همه چیز برای آنها فراهم باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در زمینه پاسخ به شبهات دینی در دانشگاه توسط حوزویان، ابراز کرد: در جلسات مناظرات و پرسش و پاسخ، شبهات تبیین می‌شود، عمده این مبحث بر دوش گروه معارف است بر این اساس لازم است دروس معارف نیز به روز رسانی شود و به کلاسهای معارف توجه بیشتری گردد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha