شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حسین رضی

حوزه/ عالمان دین و رسانه دو رکن مهم برای حرکت به تمدن سازی می باشند. عالمان دین باید با استفاده از رسانه و با ارائه مبانی دینی و ارزشی در جهت تربیت جوانان، زمینه ساز تمدن و مقدمه برای ظهور شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حسین رضی پیش از ظهر امروز در آیین گرامیداشت «ربع قرن تکاپوی عالمانه اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه» که در سینما آیه مدرسه اسلامی هنرقم برگزار شد، گفت: هدف از راه اندازی این اداره کل، پژوهش در حوزه های دین بوده است.

معاون پژوهش و برنامه ریزی و نظارت سازمان صدا و سیما با بیان این که قبل از انقلاب توجهی به مسئله پژوهش در حوزه دین نشده و اساسا در این عرصه در فقر محض قرار داشتیم، افزود: طلوع انقلاب، چشم اندازی جدیدی در حوزه پژوهش دینی ایجاد کرده و رسانه توانست با استفاده از ظرفیت حوزه و علما قدم های جدید و جدی در عرصه پژوهش در عرصه دین بردارد.

وی افزود: هدف دوم از راه اندازی مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما، پاسخ به نیازهای رسانه در حوزه دین بوده است. رسانه درحوزه بازوی توانمند و قوی برای نظام بوده است و به همین دلیل باید بتوانیم این کار را با جدیت و قوت بیشتر ادامه دهیم.

رضی گفت: دلیل دیگر، کمک به حوزه های علمیه درجهت رسانه بوده  که از جمله آن موضوع شناسی و بیان دقیق مسئله بوده، می باشد. تلاش این بوده در حوزه رسانه بتوانیم در بخش موضوع شناسی و بیان دقیق مسائل به حوزه کمک کنیم تا بهتر بتوانند در عرصه مربوطه فعالیت کنند.

معاون پژوهش و برنامه ریزی و نظارت سازمان صدا و سیما افزود: محور بعدی، تبلیغ در حوزه دین بوده است. مسئله تبلیغ از قدیم الایام در حوزه واساس شکل گیری حوزه هم همین علت بوده است. امروز جریان تبلیغ برای اثر بخشی از حالت سنتی خارج شده و باید از ابزارهای روز بهره برد تا جای که بتوان اثر بخشی را در بین آحاد جامعه دو چندان کرد.

وی افزود: امروز نمی توان تبلیغ دین را به حوزه محلی و منطقه ای محدود کرد بلکه باید نگاه جهانی باشد و برای همین باید از طریق ابزار رسانه در امر تبلیغ بهره بیشتری گرفت.

رضی با بیان این که راه اندازی رشته در حوزه مطالعات دینی رسانه از دیگر دلایل راه اندازی مرکز پژوهش ها بوده بوده  عنوان کرد: از زمان راه اندازی مرکز پژوهش ها، صدا و سیما توانست در مسیر راه اندازی رشته های مطالعات دینی قدم های جدی بردارد.

معاون پژوهش و برنامه ریزی ونظارت سازمان صدا و سیما در ادامه افزود: وقوع انقلاب در 40 سال قبل اعجاب انگیز بوده و شرایط گذشته بسیار عجیب و وقوع انقلاب در چنین شرایطی عجیب تر بوده است. اما وقتی نگاه می کنیم که در حال ورود به چهل و یکمین سال پیروزی انقلاب هستیم، اعلام بیانیه و توجه به بندهای مندرج در این بیانیه از سوی رهبر انقلاب ما را بر این وا می دارد که این انقلاب مقدمه برای ظهور است.

وی با بیان این که نقش رسانه در تمشیت و راهبری جامعه بسیار حیاتی است اضافه کرد: تمشیت و راهبری جامعه به وسیله رسانه اتفاق می افتد و نمی توان از نقش راهبری رسانه در شرایط  جامعه کمترین غفلتی کرد.

وی افزود: اما بیانیه گام دوم دارای موادی است یکی از آن مواد مبانی و مباحث انقلاب است و در همین رابطه یکی از رهنمودهای رهبر انقلاب، رجوع به مبانی انقلاب است. امروز ایشان در این بیانیه می فرمایند« باید انقلابیونی تربیت شوند تا جایگزین انقلابیون قبلی شوند تا نهایتا این انقلاب به تمدن سازی حرکت و مقدمه برای ظهور منجر شود».

رضی گفت: اما تمدن سازی و زمینه ظهور خود دارای ارکانی است.  عالمان دین و رسانه دو رکن مهم برای برای حرکت به تمدن سازی می باشند. عالمان دین باید با استفاده از رسانه و با ارائه مبانی دینی و ارزشی در جهت تربیت جوانان، زمینه ساز تمدن و مقدمه برای ظهور شوند.

معاون پژوهش و برنامه ریزی و نظارت سازمان صدا و سیما افزود: اما رسالت ها و مأموریت مهم برای رسیدن به تمدن سازی ارتباط وسیع با علما، اعلام نیاز رسانه برای پاسخ گویی از سوی علما وتوجه جدی به رسانه، شناخت و کارکرد ورسانه و حرکت به سمت الگوهای رسانه است.

وی افزود: قدرت رسانه در مواقع خاص مانند فتنه و داعش نشان داده که قدرت و توان بسیار بالایی است و می تواند آثار خوبی به جای بگذارد و حتی این نقش در مواقع خاص بسیار بی بدیل است.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha