سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
کد خبر: 876691
۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲
رونمایی از پوستر کنگره بزرگداشت آیت الله تالهی

حوزه/ استان همدان زادگاه عالمان ، فرزانگان ، وارستگان و نامدارانی چون شیخ محمد هادی تألهی است که در علم و عرفان آن چنان گام برداشتند تا بجز خدا نبینند، اما با همه این مراتب الهی، در زادگاه خود ناشناخته مانده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، استان همدان زادگاه عالمان، فرزانگان، وارستگان و نامدارانی چون شیخ محمد هادی تألهی است که در علم و عرفان آن چنان گام برداشتند تا بجز خدا نبینند، اما با همه این مراتب الهی، در زادگاه خود ناشناخته مانده‌اند.

این عارف فرزانه، سال ۱۲۷۹ قمری در یک خانواده‌ مذهبی در همدان چشم به جهان گشود و در سایه پدری عالم به نام آیت‌الله شیخ «مرتضی تألهی» از سالکان پر آوازه زمان خود، رشد کرد و به لطف این انتساب، شیخ محمد هادی از همان ابتدای نوجوانی توانست در محضر بزرگانی چون آیت‌الله میرزا علی آقا خلخالی، شیخ محمد بهاری، حاج سید علی عرب و آیت‌الله حیدر، کسب فیض کند.

به مدد حضور این عالم وارسته، مدرسه زنگنه همدان مرکز تحقیق و تدریس شیخ محمدهادی شد و حاصل تحصیل و تحقیق ایشان در زمینه مکتوبات، آثار گران‌بهایی از جمله حواشی بر قواعد انصاری، حواشی به متاجر شیخ، شرحی بر مجموعه حاج ملاهادی سبزواری، رساله‌ای در معرفت نفس، رساله‌ای در برکات و مشتبهات قرآن مجید، رساله‌ای درباره حضرت مهدی(عج)، رساله‌ای در تعقیبات نماز، رساله‌ای در فضیلت روز جمعه و رساله‌ای در رد صوفیه شد.

مقام معظم رهبری که در دیدار با مسئولان همدان در ارتباط با حالات این بزرگوار فرمودند: «امثال آقانجفی و آقای تألهی افرادی بودند که رزمندگان دفاع مقدس به آنان مراجعه می‌کردند و این بزرگان هدایت کننده رزمندگان بودند».

وی در ۲۶ آذر ۱۳۷۵ خورشیدی در ۹۶ سالگی زندگی دنیوی را بدرود گفت، اما سخنان و اندیشه‌های ارزشمندی را از خود به یادگار گذاشت، که بعدها پسرش «محمدحسین تألهی»، مکتوبات پدر درباره موضوعات اجتماعی، تفسیری، دینی و مذهبی را گردآوری و در مجموعه‌ای ۹ جلدی به نام «هادی» منتشر کرد.

گزیده ای از سخنان این عارف عامل چنین است : « اگر مثلاً نماز صبح از ما فوت شود، قضا شود هیچ باک نداریم، غصه نمی‌خوریم ولی ۱۰ تومان ضرر به ما وارد شود، غصه می‌خوریم و متأثریم؛ می‌خواهی بدانی ایمان داری یا نه؟ ملاحظه کن ببین نماز صبحت قضا شود بیش‌تر غصه می‌خوری، یا ۱۰ تومانت از بین برود…».

« ...از تسبیح حضرت زهرا (سلام الله علیها) نباید غفلت کرد که فوائد آن بی‌شمار و منافع آن بسیار است. همین قدر بس که امام(ره) می‌فرماید: «اگر چیزی از این تسبیح بهتر بود، حضرت رسول(ص) آن را به حضرت فاطمه(س) سفارش می‌فرمود چون محبوب‌ترین زنان نزد رسول خدا(ص) فاطمه(س) است، چنان که محبوب‌ترین مردان نزد آن جناب شوهر این مخدره جناب علی (علیه السلام) بود»

کنگره بزرگداشت آیت‌الله شیخ محمد هادی تألهی ۲۸ آذر همزمان با سالروز شهادت آیت‌الله دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد، وزیر علوم و آیت‌الله صدیقی، امام جمعه موقت تهران در مرکز همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha