جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
علی عباسی

حوزه/ حرکت جامعة‌المصطفی در نظام علمی به سوی پژوهش‌محوری و توجه به پژوهش‌های اثرگذار است و وظیفه اصلی در این زمینه، بر عهده شما استادان، مدیران گروه‌های علمی و دبیران پژوهشی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،  حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در هفتمین اجلاس اساتید، مدیران و دبیران پژوهشی المصطفی، با بیان این که جامعةالمصطفی امروز در دنیا شناخته‌شده است، خاطرنشان کرد: مسیر درستی را پیموده‌ایم و برای رسیدن به وضعیت مطلوب، باید گام‌های بلندی‌تری برداریم.

رئیس جامعةالمصطفی ضمن تقدیر از تلاش و همت المصطفائیان، با اشاره به این که عضویت جامعةالمصطفی در اتحادیه‌های مهم علمی و دانشگاهی جهان، محصول مجاهدت استادان، مدیران و دبیران پژوهشی است، اظهار داشت: گروه‌های علمی، ستون فقرات فعالیت جامعةالمصطفی در عرصه‌های دانشی هستند.

وی پژوهش را مهم‌ترین بخش نهادهای علمی دانست و اذعان داشت: تاکنون، بیش از سه‌هزار کتاب در المصطفی به‌ بیش از 25 زبان ارائه شده است و این، خدمت بزرگی در عرصه دانش به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین  عباسی به تأثیرات راهنمایی، نظارت و هدایت گروه‌های علمی در تحقق آرمان‌های علمی المصطفی اشاره نمود و یادآور شد: جامعة‌المصطفی در سال‌های اخیر به سمت آموزش‌های پژوهش‌محور حرکت نموده است. تحقیق‌نگاری، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها، موضوعی تقریباً مغفول و ناشناخته بود و با شکل‌گیری گروه‌های علمی، نظام آموزش پژوهش‌محور در المصطفی شکل گرفت.

رئیس جامعةالمصطفی ضمن ارائه گزارشی از سفر اخیر خود به افغانستان، اذعان داشت: دانش‌آموختگان جامعة‌المصطفی در افغانستان، رکن اصلی آموزش عالی این کشور را تشکل می‌دهند و بخش خصوصی مراکز عالی افغانستان به دست دانش‌آموختگان المصطفی اداره می‌شود.

وی بر پرهیز از غفلت در تقویت حوزه‌های سنتی تأکید نمود و یادآور شد: حرکت جامعة‌المصطفی در نظام علمی به سوی پژوهش‌محوری و توجه به پژوهش‌های اثرگذار است و وظیفه اصلی در این زمینه، بر عهده شما استادان، مدیران گروه‌های علمی و دبیران پژوهشی قرار دارد.

رئیس جامعةالمصطفی با تأکید بر این که انتظار می‌رود جامعة‌المصطفی از مرجعیت و شناخته‌شدگی هر چه بیشتر در جهان برخوردار شود، یادآور شد: جامعة‌المصطفی می‌کوشد به عنوان مرجع علمی در تراز جهانی و بین‌المللی در حوزه علوم انسانی، ورودی پیشتاز و پایدار داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین  عباسی به تأسیس رشته‌های تخصصی جدید در جامعة‌المصطفی اشاره نمود و اذعان داشت: جامعة‌المصطفی رشته‌هایی ترسیم نموده است که نمی‌توان نمونه آن را در مراکز علمی دیگر یافت.

وی با تأکید بر این که علوم انسانی را زیرساخت تمدن جدید اسلامی می‌دانیم، اظهار داشت: علوم انسانی به معنای عام، زیرساخت تأسیس و احیای تمدن اسلامی را تشکیل می‌دهد.

رئیس جامعةالمصطفی برخورداری از نگاه به علوم انسانی را با رویکرد دینی، از وظایف جامعة‌المصطفی برشمرد و یادآور شد: جامعة‌المصطفی برای رسیدن به این هدف، گروه‌های علمی مختلفی در مجموعه‌های آموزشی و پژوهشی راه‌اندازی نموده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین  عباسی ادامه داد: لازم است برای علوم انسانی و گروه‌های فعال در آن اهمیتی روزافزون قائل شویم و آن را بخش مهم آینده علمی المصطفی بدانیم. در این باره، نقش مدیران و دبیران گروه‌ها بسیار تعیین‌کننده است.

وی بر لزوم ارتقای سطح پژوهش‌های کلاسی و تمرین‌های پژوهشی تأکید نمود و یادآور شد: با توجه به تقویت روزافزون بنیه‌های علمی طلاب از طریق پژوهش‌های کلاسی، می‌توان زمینه را برای تولید و نوآوری علمی فراهم‌تر نمود.

استاد حوزه علمیه با بیان این که ارتقای پژوهش‌های کلاسی و پژوهش‌های ضمن آموزش می‌تواند در حرکت علمی المصطفی نقش بسزایی داشته باشد، اظهار داشت: پایان‌نامه‌های مقاطع تکمیلی و رساله‌های دکتری، نیازمند ارتقا در ابعاد مختلف، از جمله موضوع‌شناسی و کیفیت نگارش هستند.

رئیس جامعةالمصطفی با بیان این که با توجه به اشراف گروه‌های علمی، مجتمع‌ها،  واحدهای آموزشی و استادان به موضوعات پژوهشی، استخراج موضوعات کاربردی ناظر به مسائل پیش رو بسیار مهم است، خاطرنشان ساخت: استادان در جهت‌دهی به موضوعات پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها وظیفه مهمی بر عهده دارند.

وی ضمن اشاره به اهمیت توجه به مقالات پژوهشی، ایجاد متون آموزشی را در رشته‌های مختلف، از الزامات پژوهشی المصطفی دانست و ابراز داشت: متون آموزشی دانشگاه‌هایی که مرجعیت علمی دارند، مورد استناد مجموعه‌های علمی جهان قرار می‌گیرد. تولید متون آموزشی باکیفیت، نقش بسزایی در رسیدن به این مهم دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی پاسخ به پرسش‌ها را از فرصت‌ها و زمینه‌های پژوهشی دانست و ابراز داشت: در نظام آموزشی، توجه به پرسش‌ها، دغدغه‌ها و شبهات دانش‌پژوهان لازم است.

رئیس جامعةالمصطفی با بیان این که پاسخ به اقتضائات و رسیدن به آرمان‌ها نیازمند زیرساخت‌هایی است، اظهار داشت: توجه به بانک‌های اطلاعاتی و شبکه‌های اطلاع‌رسانی برای دسترسی آسان پژوهشگران به موضوعات کاربردی روز بسیار اهمیت دارد.

وی، در بخش پایانی سخنان خود، تأکید کرد: باید از طریق تعامل و ارتباط با مراکز دیگر، بخشی از دغدغه‌های زیرساختی را برطرف نماییم.

شایان ذکر است:‌حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی ، معاون پژوهش المصطفی نیز در ابتدای این اجلاس تصریح کرد: نظرات و دغدغه‌های بسیار ارزنده استادان و مدیران پژوهشی مورد توجه مسئولان المصطفی قرار خواهد گرفت.

گفتنی است: در پایان این اجلاس، از شش نفر از اعضای هیئت علمی برتر در عرصه پژوهش تقدیر به عمل آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha