پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
رہبر معظم انقلاب اسلامی سے ملک بھر کے ائمہ جمعہ کی ملاقات/تصویری رپورٹ

حوزه/ هیچ قدرت بزرگی نمی تواند برای انقلاب پویا و فعال تصمیمی اتخاذ کند، خاطرنشان کرد: یک انقلاب فعال و با اراده که به سمت کمال گرایی حرکت می کند، هیچگاه در جریان های بین المللی که از سوی استکبار ترسیم می گردد، هضم نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام حسن یوسف زاده در دومین پیش نشست همایش «نشست نقش حوزه و دانشگاه در گسترش فرهنگ و علوم انسانی» با تأکید بر بیانیه گام دوم انقلاب به همت مرکز آموزش زبان و فرهنگ شناسی المصطفی برگزار شد، به پیش زمینه های پژوهشی گام دوم انقلاب اسلامی  و ظرفیت های علوم انسانی برای تحقق این بیانیه راهبردی اشاره نمود و اذعان داشت: علم پژوهش و دانش از مفاهیم مهمی است که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بدان تأکید نموده‌اند.

وی به تعبیری از اندیشمندان غربی، در رابطه با آینده نگری علمی یکه‌تازی علوم اسلامی در ابعاد مختلف اشاره نمود و اظهارداشت: پیروزی انقلاب اسلامی بسترها و زمینه‌های ارزشمندی را برای حضور نظریه پردازی‌های علمی در بسترهای مختلف زیست بشری فراهم نموده است.

این پژوهشگر با بیان این انقلاب اسلامی و معنویت و نورافشانی آن، نگاه اندیشمندان به ظرفیت های اسلامی را تغییر داده، نگاه ها را به سمت جایگاه تمدنی آموزه های اسلامی سوق داده است، خاطرنشان کرد: علمای علوم انسانی و اجتماعی باید پیش از هرگونه پژوهش و جستجوگری تصویری دقیقی از اندیشه اسلامی را ارائه نمایند.

وی با تاکید بر این که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تصویر دقیق، کلان و عالمانه ای از وضعیت امروز و آینده انقلاب اسلامی را ارائه نموده است، تصریح کرد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با تصویری امیدبخش، راه و مسیر راهبردها و خط و مشی سیاستگذاری اندیشمندان را ترسیم نموده است.

حجت الاسلام یوسف زاده به ویژگی های کارکردی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اشاره نمود و اذعان داشت: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، بر توجه به نگاه های تحریفی که بر اندیشه های انقلابی سایه افکنده تأکید می کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبیین فرازهایی از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، توصیه بر تامل و کاربست بندهای بیانیه را بسیار مهم برشمرد و ابراز داشت: باید به موقعیت و شرایط صدور و ارائه بیانیه، جایگاه افق تمدنی و گستره مخاطب و نفوذ انقلاب اسلامی توجه داشته باشیم.

این پژوهشگر با بیان این که رهبر معظم انقلاب ضمن آسیب شناسی سیاستگذاری های گذشته، بر ارائه الگوی حل مسئله تاکید فراوانی دارد، خاطرنشان کرد: در این بیانیه از نقش بی بدیل و بی نظیر ولی فقیه در گسترش انقلاب اسلامی اشاره ای به میان نیامده است.

سخنران این نشست درخواست برای حرکت آفرینی را از الزامات بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی از مراحل و گام های پیش رو در این بیانیه راهبردی و عملیاتی است.

وی با بیان این که خودسازی شرط حرکت در آموزه های اسلامی است، اظهار داشت: توجه به هماهنگی با آهنگ حرکت هستی و التزام به حرکت های جمعی از شاخصه های بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است که در قالب جامعه پردازی مورد توجه قرار گرفته است.

حجت الاسلام یوسف زاده نتیجه گام های بیانیه رهبر معظم انقلاب را انسان مومن، جامعه اسلامی و امت اسلامی دانست و ابراز داشت: نیروی انسانی، حرکت جمعی و هدف مشخص(منطق کنش) از مهمترین بسترهای هویت آفرین انقلاب اسلامی در مواجه با انقلاب های دیگر است.

وی نظریه نظام انقلابی را از مفاهیم بدیع در ادبیات علوم انسانی دانست که مورد تأکید بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: تئوریزه کردن انقلاب اسلامی در جهان با همه مبانی، اصول و شاخص ها از مهمترین اهداف این بیانیه به شمار می رود.

حجت الاسلام یوسف زاده تفصیل الزامات مبنایی، اصولی و شاخص های تئوریزه سازی انقلاب برای مخاطبان بین المللی را از وظایف مراکزی چون جامعةالمصطفی برشمرد و یادآور شد: انقلاب اسلامی پدیده‌ای زنده و با اراده است که آگاهانه تصمیم می گیرد.

وی با تأکید براین که انقلاب همیشه در حال شدن و تکامل است، خاطرنشان کرد: آگاهانه بودن تصمیمات، از الزامات انقلاب پویا، فعال است.

این پژوهشگر با بیان این که هیچ قدرت بزرگی نمی تواند برای انقلاب پویا و فعال تصمیمی اتخاذ کند، خاطرنشان کرد: یک انقلاب فعال و با اراده که به سمت کمال گرایی حرکت می کند، هیچگاه در جریان های بین المللی که از سوی استکبار ترسیم می گردد، هضم نمی‌شود.

وی با بیان این که کمال گرایان همواره مورد هجمه منتقدان قرار می گیرد، اظهار داشت: آمادگی تصحیح خطاها، ا شاخصه های انقلابی است که منادی کمالگرایی را سر می دهد و این مهم در بیانیه گام دوم انقلاب مورد تأکید قرار گرفته است.

حجت الاسلام یوسف زاده توجه به وحدت کارکردی را از تصریحات بیانیه گام دوم برشمرد و یاداور شد: احتمال رخوت و ادامه کژکاردی ممکن است در صورت غفلت، به بقیه عناصر سرایت نموده، کل ماهیت پدیده را تحت الشعاع قرار دهد.

وی با تأکید بر این که اختلافات اساسی سم مهلکی برای وحدت کارکردی است، اظهار داشت: بدون توجه به مرکز فرماندهی و مغز ارگانیسمی جامعه، آشفتگی زیادی در کل کارکردها به وجود خواهد آمد.

حجت الاسلام یوسف زاده با بیان این که  جایگاه ولی فقیه در نظام اسلامی، جایگاه راهبری و هدایت کنندگی است که وحدت کارکردی را تسهیل می کند، خاطرنشان کرد: حساسیت به چالش ها از ویژگی های پدیده زنده و پویاست؛ در پدیده فعال و پویا، جایگزینی جمعیتی یک اصل راهبردی است که در آن سلول های زنده همواره خود را جایگزین سلولهای ضعیف می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha