پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 876763
۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷
روزشمار ۱۵ خرداد

حوزه/ پنجمین جلد از مجموعه «روزشمار ۱۵ خرداد» که دربردارنده حوادث زمستان سال ۴۳ و روایتگر وقایعی چون تبعید امام (ره) و بر سر کارآمدن هویدا است، منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، محمدصادق فیض، درباره پنجمین جلد از «روزشمار 15 خرداد» گفت: در این کتاب وقایع سه ماه آخر سال 1343 براساس خبرهای مندرج در روزنامه‌ها، مجلات، نشریات ادواری داخلی و خارجی و کتاب‌هایی گرد آمده است که از آن دوره تا به امروز به باز نشر آن رخدادها پرداخته‌اند.

وی درباره حوادث این دوره نیز توضیحاتی ارائه کرد و افزود: مهمترین حوادث این سه ماه، ترور حسنعلی منصور، نخست وزیر عامل تصویب لایحه معافیت قضایی مستشاران نظامی امریکا در ایران و تبعید امام خمینی(ره) و نیز بر سر کار آمدن امیرعباس هویداست؛ نخست‌وزیری که طولانی‌ترین مدت دوره تصدی این سمت را در دوره پهلوی به خود اختصاص داد و البته تنها نخست‌وزیر حکومت پهلوی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی محاکمه شد.

فیض یادآور شد: در این مجلد نیز همچون مجلدات پیشین، پس از عنوان خبرها که ذیل تاریخ هر روز قرار داده شده، متن خبرهای مربوط به نهضت اسلامی و مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و برخی وقایع خارجی مرتبط با ایران نقل شده که به بازنمایی فضای کلی جامعه ایران در سال 1343 برای مخاطبان کمک می‌کند، در پانویس خبرهای هر روز نیز پس از ذکر منبع هر خبر، هر کجا که لازم بوده است، به معرفی اشخاص، توضیح رخدادها و یادآوری نکاتی پرداخته شده است که به درک بیشتر وقایع کمک می‌کند.

این پژوهشگر ادامه داد: همچنین در پایان کتاب علاوه بر تهیه فهرست اعلام، کتابنامه‌ای گسترده از مجموعه منابعی گرد آمده که در پنج مجلد روزشمار 15 خرداد مربوط به سال 1343 از آنها برای نگارش استفاده شده است.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha