پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام مریجی

حوزه/ معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی گفت: بیشتر آنچه که اکنون اتفاق می‌افتد اجتهاد نیست، بلکه تقریر از مباحث گذشته است و یکی آسیب‌ها در این عرصه، محدودیت‌های فرهنگی است که اجازه نمی‌دهد اجتهاد به معنای واقعی رقم زده شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین شمس‌الله مریجی ظهر امروز در آیین اختتامیه پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در مرکز همایش‌های غدیر برگزار شد، به آسیب‌شناسی اجتماعی و جامعه شناختی حوزه پژوهش پرداخت و اظهار داشت: هزینه مقابله با آسیب اجتماعی استفاده از مواد مخدر، سه هزار برابر هزینه پژوهش در کشور است، درحالی‌که این آسیب‌ها به نبود فعالیت‌ها و عملکردهای ریشه‌ای باز می‌گردد.

وی گفت: تسهیلاتی که به دانشجویان دکتری علوم انسانی داده می‌شود، یک پنجم تسهیلاتی است که به دانشجویان دکتری رشته‌های غیر علوم انسانی داده می‌شود.

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: در فضای علوم انسانی، تفاوت میان علوم انسانی اسلامی و غیر اسلامی وجود دارد و در علوم انسانی اسلامی نیز بازهم موضوع حوزه و غیر حوزه مطرح است.

وی نخستین آسیب جامعه‌شناسی حوزه پژوهش را حرفه‌ای شدن پژوهش دانست و افزود: با سازمانی شدن پژوهش، پژوهشگر در نظام پژوهش قرار می‌گیرد، به همین علت مسئله به او داده می‌شود و پاسخ مورد نظر از او خواسته می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مریجی با بیان اینکه اجتماع علمی یکی از آسیب‌های پژوهش است، اظهار داشت: از زمانی که کار حرفه‌ای شده است، دیگر پژوهش‌های قوی دیده نمی‌شود.

وی نداشتن امنیت شغلی برای پژوهشگران را از جمله آسیب‌های حوزه پژوهش برشمرد و گفت: اشتغالات متعدد پژوهشگر به یک مشکل جدی تبدیل شده است، چراکه یک پژوهشگر نمی‌تواند همزمان در چندین حوزه کاری پژوهش کند و قلم بزند.

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه سطحی‌نگری در تحقیق دیگر آسیب حوزه پژوهش است، تصریح کرد: این سطحی‌نگری موجب می‌شود که مباحث پژوهشی از عمق لازم برخوردار نباشد.

وی افزود: محدودیت‌های فرهنگی، یکی از موانعی است که از پیشرفت علم در جامعه جلوگیری می‌کند، چراکه جامعه از محقق انتظار دارد که با مشروعات مخالفت نکند، گاهی این مخالفت جرم دینی و اخلاقی شمرده می‌شود، به همین علت گاهی افراد اهل علم و دارای جایگاه‌ هم نمی‌توانند سخن بگویند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مریجی خاطرنشان کرد: بیشتر آنچه که اکنون اتفاق می‌افتد اجتهاد نیست، بلکه تقریر از مباحث گذشته است و یکی آسیب‌ها در این عرصه، محدودیت‌های فرهنگی است که اجازه نمی‌دهد اجتهاد به معنای واقعی رقم زده شود.

وی نگاه کمی‌نگری را یکی از ابزارهای اندازه‌گیری در حوزه‌های پژوهش و آموزش دانست و گفت: وجود این نگاه گاهی منجر می‌شود که نتوانیم به کار و هدف مطلوب برسیم.

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: یکی از آسیب‌های جدی حوزه پژوهش این است که امتداد اجتماعی ندارد، چراکه اگر پژوهش‌ها دارای امتداد اجتماعی بود و تأثیرگذاری آن را در جامعه مشاهده می‌کردیم بسیاری از مشکلات و آسیب‌های جامعه تاکنون رفع شده بود.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha