چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مصطفی رستمی - نماز جمعه تهران

حوزه/ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان این مطلب که تبیین شاخص های سبک زندگی اسلامی برعهده حوزه و دانشگاه است، گفت: در فضای دانشگاهی به برکت انقلاب اسلامی و به برکت آشنا شدن این دو نهاد اتفاقات بزرگی رخ داده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی، امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران، با اشاره به شهادت دو متفکر اندیشمند و حوزوی در ماه های ابتدایی انقلاب، گفت: در ماه های اول انقلاب دو استاد حوروزی و عالم که در فضای دانشگاه، در بین دانشگاهیان و اساتید منبر معرفت و سفره محبت دین را گسترده و به دنبال بیان مفاهیم عمیق اصلی دین در دانشگاه ها بودند، توسط جریانی که مدعی اسلام و خوانش درست از اسلام و مقابله با تحریف بود، به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به اینکه توجه به عدم انحراف از مسیر دین، موضوعی است که در هر مقطعی جامعه دینی را مورد تهدید خودش قرار داده است، ادامه داد: اسلام همیشه با دو خطر و تهدید مواجه است؛ یکی تهدید خوانش متحجرانه، دگم و بدون اجتهاد از دین، قشری گری و ظاهر گری و تهدید دیگر خوانش سهل انگارانه و بی اعتقاد به مبانی دین و تسلیم کردن دین در مقابل هر نسیم و تندباد فکری مقابل.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه خاطرنشان کرد:حضرت امیرالمومنین(ع) در دوران خلافتش با دو جریان مواجه است؛ نخست جریان خوارج و ظاهر گرایی و دوم جریان اباهه گری. خطر انحراف از دین خطری است که حوزه ها باید مواظبت و مراقبت از دین را در مقابل آن برعهده بگیرند. همچنین خطر بی تحرکی جامعه و بی پاسخ بودن جامعه نسبت به نیازهایی که به وجود می آید، ماموریت اصلی دانشگاه هاست.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی ادامه داد: انقلاب اسلامی شعار نجات انسان ها از تمام بلاهای دین گریزی و حاکمیت ستمگران را سر داد.  قانون جمهوری اسلامی که مورد اقبال مردم در رفراندوم قرار گفت، بیان کننده آرمان انقلاب اسلامی است. آنچه در قانون اساسی آمده، بسیار فراتر از یک مرز و بوم است. خواست و شعار انقلابیون و مطالبه آن ها رفع ظلم از بشریت و نجات بشریت بود.

وی با اشاره به اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب به ۵ مرحله اشاره شده است، گفت: در مراحل ابتدایی آن تاکید شده که انقلاب اسلامی شکل گرفته اما این پایان راه نیست و باید دولت اسلامی شکل بگیرد و در حال حاضر با تشکیل دولت اسلامی فاصله داریم؛ دولتی که تمام قواعد، ساختار ها، اهداف و فرهنگ حاکم بر آن مبتنی بر اسلام است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: پس از تشکیل دولت اسلامی، باید جامعه اسلامی شکل بگیرد؛ جامعه ای که تمام ساختارهای موجود و سبک زندگی آن مبتنی بر اسلام است. نهایتا باید به تمدن اسلامی برسیم. هدفی که بسیار بزرگ و بلند است و رسیدن به آن نیاز به زحمات بسیار دارد. هدف این آرمان بلند تولید فکر، اندیشه، محتوا، اقدام و راهبرد و استخراج اصول و قواعد کار مجموعه های علمی جامعه از جمله حوزه و دانشگاه است.

وی ادامه داد: حذف متفکری مثل شهید مطهری از ابتدای انقلاب جامعه را به این متوجه کرد که دور بودن دو نهاد مهم دانش، اندیشه و تفکر در جامعه ما منجر به ناتوانی در حرکت به سمت اهداف خواهد بود. خیلی ها به دنبال این بودند که این دو نهاد از هم دور باشند. از ابتدا بنای دانشگاه و ساختار دانشگاه، دوری از دین و نهادهای دینی بود. البته دینداری دانشجویان و اساتید و به واسطه جامعه دین باور اجازه به نتیجه رسیدن این طراحی خطرناک را نداد.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی با بیان این مطلب که وحدت حوزه و دانشگاه یعنی به هم گره زدن دو توان، دو بازو و دو قوه محرک برای به حرکت در آوردن جامعه، گفت: وحدت حوزه و دانشگاه به این معنی نیست که روش های یکدیگر را به صورت کامل بپذیرند؛ بلکه حوزه و دانشگاه باید هر کدام در تخصص ها دقیق نگاه کنند و دید باز نسبت به مسائل پیش رو داشته باشند.

وی نوگرایی و آینده نگری در حوزه و دانشگاه را جزو الزامات حرکت حوزه و دانشگاه عنوان کرد و افزود: در این شرایط هم دانشگاه از حوزه نکته های فراوانی را یاد می گیرد و هم حوزه از دانشگاه می تواند مسائلی را فرا بگیرد. حوزه و دانشگاه بازوان اصلی هستند که باید برای برون رفت از مشکلات در جامعه راهکار ارائه دهند و افق و راهکارهای بلند مدتی را در نظر بگیرند و به سمت آن حرکت کنند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه تاکید کرد: این دو نهاد باید به این فکر کنند که برای رسیدن به تمدن اسلامی به چه چیزهایی نیاز داریم و این موضوع جزو الزامات نهادهای اندیشه ورز جامعه است. باید فکر کنند که چالش های پیش روی نظام و مردم چیست؟ ما در حال حاضر با یک جریان طاغوتی در حوزه نظام سلطه مواجه هستیم، نظریه پردازی برای تمدن اسلامی و تولید محتوا برای تمدن اسلامی بر عهده حوزه و دانشگاه است.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی با اشاره به اینکه موضوع عدالت و مبارزه با فساد جزو موضوعات مورد تقاضا و مورد نیاز جامعه است، عنوان کرد: تببین مفاهیم عدالت و همچنین تبیین فساد و پیدا کردن نقاطی که فساد خیز است و ارائه راه حل برای آن کار این دو نهاد است.

وی با تاکید بر اینکه تردید نداریم که دشمن در حوزه های سخت به بن بست رسیده است، تصریح کرد: به برکت رهبر معظم انقلاب، دشمن در حوزه های سخت ناتوان شده است اما از طرف دیگر با فشار بر اراده، امید و انگیزه مردم به دنبال اهداف خودش است؛ دشمن امروز امروز در این صحنه ها می جنگد.اما این ملت نشان داده در صحنه های سخت تر دشمن را به شکست کشانده ولی برای به شکست کشاندن دشمن باید راهکار ارائه داد که در واقع راهکارهای علمی باید از درون نهاد حوزه و دانشگاه خارج شود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان این مطلب که تبیین شاخص های سبک زندگی اسلامی برعهده حوزه و دانشگاه است، گفت: در فضای دانشگاهی به برکت انقلاب اسلامی و به برکت آشنا شدن این دو نهاد اتفاقات بزرگی رخ داده است. امروز در بسیاری از دانشگاه ها، افراد دروس حوزوی را فرامی گیرند و طلبه ها و روحانیون فاضل در فضاهای دانشگاهی در بین دانشجویان حضور دارند و ارتباط میان آن ها همراه با انس و صمیمیت است. دانشگاه ها و دانشجویان نیز با طلبه های با صفا و با اخلاص مسائل دینی خودشان را طرح می کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha