پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
علی اکبر نوایی

حوزه/ مسئول دفتر نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان گفت: تحقیق در قرآن با کلمه «قول سدید» یعنی محکم، پر پشتوانه، مستدل، قوی، قول قرص و محکم، نو و تازه مورد تأکید قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی‌اکبر نوایی، در جمع طلاب و اساتید مدرسه علمیه آیت‌الله حکیم (ره) شیروان، با اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش در حوزه علمیه، اظهار کرد: تحقیق در قرآن با کلمه «قول سدید» یعنی محکم، پر پشتوانه، مستدل، قوی، قول قرص و محکم، پر پیشینه و نو و تازه مورد تأکید قرار گرفته است.

وی افزود: باید تحقیق به‌گونه‌ای باشد که تا حالا گفته نشده باشد و بر حیطه علم و دانش بیفزاید. مثلاً قول پیامبر (ص)، قول سدید بود و به عبارتی پیشینه نداشت.

حجت‌الاسلام نوایی اضافه کرد: افلاطون و ارسطو را هم به خاطر کلامی که به صوت دقیق و بدون پیشینه می‌زدند پیامبر می‌خواندند و علامه طباطبایی در کتابی نسبت از این دو به‌عنوان افلاطون الهی و ارسطوی الهی نام برده است؛ چون حرف‌هایشان عمیق بود و مردم در مورد آن‌ها گمان پیغمبری می‌کردند.

وی افزود: اقوال و حرف‌های مردم عادی هر چه می‌گذرد کهنه و فرسوده می‌شود و دقیقاً برخلاف حرف خدا در قرآن که روزبه‌روز نوتر و زیباتر و پر مفهوم‌تر می‌شود و این به خاطر پر پشتوانه بودنشان از جانب خداوند متعال است.

حجت‌الاسلام نوایی در ادامه اظهار کرد: پژوهش به معنای تحقیق است؛ یعنی به حقیقت و امری نو، مجهول و به حقیقتی کشف نشده دست یافتن.

وی افزود: تحقیق دو گونه است؛ گاهی اوقات به مسئله‌ای رسیده‌اید که حل‌نشده است و می‌روید به هر صورت ممکن از کدها و رمزهای شریعت یا با اقوال مشاهیر نظیر آیت‌الله بهجت، آیت‌الله قاضی، آیت‌الله طباطبایی و. این مسئله را حل می‌کنید و گاهی حل مسئله باید بر اساس مطالعه و مهارت و نیاز شناسی باشد که این نیاز به تحقیق دارد و این نوع تحقیق را طلاب و اساتید حوزه باید انجام دهند.

حجت‌الاسلام نوایی با بیان اینکه تحقیق باید پرمایه و جهت دهنده و سبب رشد علم شود، گفت: یکی دیگر از عوامل افزایش عرصه‌های دانش، فربه شدن تحقیقات گذشته بحث «خلاقیت» است.

وی با بیان اینکه خلاقیت بر دو نوع خلاقیت علمی و خلاقیت معنوی است، افزود: خداوند عنصر خلاقیت را مثل خودش آفریده است؛ البته نه اینکه خداوند دارای جسم است بلکه خداوند حقیقت و ماهیت انسان را کمی در جهت خود قرار داده؛ یعنی خلاقیت هم دارد و انسان پرتویی از خلاقیت خداوند را داراست.

حجت‌الاسلام نوایی اضافه کرد: خلاقیت ترکیبی از جمع‌بندی همه دانش‌هایی که در شخص وجود دارد، ترکیبی از قدرت ارتکاب و ترکیبی از انعطاف‌پذیری در برابر دیگران بوده و عبارت است از حساس شدن نسبت به نظرات دیگران.

وی با بیان اینکه امام موسی بن جعفر(ع) خطاب به هشام فرموده‌اند که خداوند، اهل عقل را در کتابش بشارت داده است، گفت: نتیجه خلاقیت این است که ما به حرف‌های نو و به یک راه جدید و خلاق برسیم.

مسئول مرکز نخبگان حوزه علمیه خراسان با بیان این‌که در این راستا درس خواندن یعنی تمرین فکر، افزود: فرزانگی علمی، قدرت ارزیابی و تحلیل داشتن و قدرت پردازش خوب ازجمله خصائل و ویژگی‌های فرد خلاق است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha