پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مدیر کل ترویج پژوهش حوزه های علمیه

حوزه/ حجت الاسلام مازنی با تاکید بر ضرورت تقویت دروس پژوهش محور در سطح مدارس علمیه گفت: باید برخی از دروس حوزه به صورت پژوهش محور به طلاب آموزش داده شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مازندران، حجت الاسلام محمد صالح مازنی، مدیر ترویج پژوهش معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه، در نشست مشترک مدیران و معاونان پژوهش مدارس علمیه که در مدیریت حوزه علمیه مازندران برگزار شد، با بیان این که آموزش پژوهش محور نیاز به اصلاح همه ارکان آموزش بر محور پژوهش است گفت نظام آموزش پژوهش محور در وضعیت مطلوبش باید به گزینش و ورودی طلاب نیز توجه کرده و شاخص خلاقیت و قدرت تحلیل طلبه و توان واستعداد نگارش طلبه در فرایند گزینش ملاحظه شود.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که برای دستیابی به نظام آموزش پژوهش محور مهذب پرور اراده لازم وجود دارد گفت البته اهمیت مساله و آماده نبودن زیرساخت ها باعث می شود تا امکان دست یابی به آن در کوتاه مدت تقریبا غیر ممکن باشد.
وی افزود: در سطحی نازل تر مدرسه پژوهش محور است که با اراده و تصمیم و پشتکار مدیر و اساتید مدرسه امکان دستیابی به آن آسانتر و زودبازده تر است. 
مدیر ترویج پژوهش معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه از گنجاندن ۶۴ ساعت آموزش مهارت های پژوهشی در برنامه جدید طلاب خبر داد و تصریح کرد: علاوه بر این، درسنامه آموزش مهارت‌های پژوهشی نیز توسط مرکز تدوین متون درسی تدوین و در مرحله ارزیابی قراردارد. و با توجه به پیشرفت ۹۰ درصدی سه عنوان از درسنامه ها و همچنین پیشرفت سی درصدی یکی دیگر از درسنامه ها امیدواریم در نزدیکترین زمان ممکن بتوانیم این درسنامه ها را ارائه دهیم.
وی در ادامه سخنان خود از تقویت و توسعه کانون های علمی در سطح مدارس علمیه کشور خبر داد و با بیان این که کانون های های علمی یکی از بهترین ظرفیتها برای شناسایی و تقویت استعدادهای پژوهشی طلاب است، افزود: تلاش خواهیم کرد این کانون ها که ظرفیت بسیار مناسبی برای تقویت فعالیت های پژوهشی در سطح مدارس علمیه است بیشتر تقویت شوند.
حجت الاسلام مازنی همچنین از اعطای پنج نمره به مقاله علمی و همچنین چهار نمره به تقریر نویسی طلاب در سطوح عالی خبر داد و گفت: این دستور العمل در برنامه پژوهش سطوح عالی حوزه آمده است.
وی در ادامه سخنان خود به جشنواره علامه حلی اشاره کرد و با بیان این که خوشبختانه مرحله مدرسه ای این جشنواره در بسیاری از مدارس کشور برگزار شده است، گفت: در فراخوانی که داده شد بیش از ۳۵۰ مدرسه در سراسر کشور آمادگی خود را برای برگزاری این جشنواره در مرحله مدرسه ای اعلام کردند.
حجت الاسلام مازنی، آموزش مهارت های پژوهشی به اساتید را از جمله دیگر برنامه های مدیریت ترویج پژوهش حوزه های علمیه اعلام کرد و افزود: در همین راستا تاکنون ۱۲۰۰ نفر از اساتید سراسر کشور آموزش های پژوهشی دیده اند که دراین روند تقویت خواهد شد.
مدیر ترویج پژوهش معاونت پژوهش حوزه‌علمیه همچنین بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت اساتید بومی در برگزاری کلاس های آموزشی با محوریت پژوهش تأکید کرد و گفت: خوشبختانه اساتیدی که ظرفیت علمی لازم برای برگزری این دوره های آموزشی را دارند در سطح کشور شناسایی شده اند.
وی با بیان این که ۶۲۶ استاد در سطح کشور ظرفیت علمی لازم را برای برگزاری دوره های آموزش مهارتهای پژوهشی برخوردار هستند، افزود: با توجه به وجود چنین ظرفیت مناسبی، پس از توجیهات لازم نیاز استانها از قم برای اعزام استادمهارتهای پژوهشی رفع می شود.
حجت الاسلام مازنی در ادامه سخنان خود از تدوین پیش نویس آیین نامه برنامه فعالیت های پژوهشی اساتید حوزه خبر داد و گفت: در صورت تصویب این آیین نامه امتیازهایی به اساتیدی که فعالیتهای پژوهشی ارائه می دهند تعلق می گیرد. 
مدیر ترویج پژوهش معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه همچنین به طرح تکریم اساتید حوزه های علمیه اشاره کرد و افزود: در این طرح امتیاز پژوهشی اساتید نیز اضافه شد که اساتید می توانند با تقویت فعالیت های پژوهشی از حمایت های لازم برخوردار شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha