پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
جنگ روانی توئیتر

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

توئیتر به جنگ روانی ۸۸ هزار اکانت علیه ایران اعتراف کرد

شبکه توئیتر اعلام کرد، هزاران اکانت (حساب) کاربری از رژیم سعودی را بسته و گفت که این حساب‌ها بخشی از یک عملیات بزرگ جنگ روانی حکومتی علیه ایران بوده‌اند؛ یعنی به قول معروف آش آن‌قدر شور بوده که گویا خان هم صدایش درآمده است!البته این همه ماجرا نیست و در حالی که این شبکه به اصطلاح اجتماعی مدعی شده اطلاعات مربوط به حدود شش هزار اکانت (حساب) رژیم آل‌سعود را عمومی‌ منتشر کرده، اما از طرف دیگر می‌گوید این شش هزار حساب توئیتری فقط بخشی از یک شبکه عظیم اینترنتی است که شامل ۸۸ هزار اکانت (حساب) می‌شود؛ یعنی شبکه بزرگ یاد شده حدود پانزده برابر اکانت‌های بسته شده توئیتر وسعت دارد! یا به عبارت دیگر هم اینک ۸۲ هزار اکانت (حساب) توئیتری از سوی رژیم آل‌سعود علیه ایران فعال بوده و جنگ روانی عظیمی‌که این روزها در مقابل مردم ایران قرار دارد را هدایت می‌کنند. جنگ روانی که هر روز و هر ساعت بر مساله یا موضوعی در ایران زوم کرده و صدها و هزاران توییت و پست جعلی و عکس و فیلم نامربوط، درون فضای اینترنت پمپاژ و متأسفانه گروهی نیز در داخل کشور، آگاهانه و یا ناآگاهانه در بازنشر این مطالب به‌عنوان عامل بی‌جیره و مواجب آل‌سعود عمل می‌کنند.بنا به اعلام توئیتر این حساب‌ها عمدتاً به زبان عربی می‌نویسند؛ اما در عین حال برای مخاطب غربی هم محتوا تولید کرده و موضوعات مربوط به تحریم‌های ایران از جمله محورهای کار این اکانت‌ها (حساب‌ها) است.توئیتر می‌گوید، این حساب‌ها عمدتاً به بزرگنمایی مضامینی درباره ایران یا در حمایت از حکومت عربستان پرداخته و فعالانه و با استراتژی تهاجمی ‌درگیر «لایک» زدن، نظر دادن و ریتوییت هستند.به این‌ ترتیب مشخص می‌شود، آنچه این روزها اکثر حجم فضای شبکه‌های به اصطلاح اجتماعی را پر کرده، به ناکارآمدی و بی‌تدبیری و سوءمدیریت مسئولان دولتی، دامن زده و اغتشاش ذهنی و روانی جامعه را باعث می‌گردند، از کجا و کدامین منابع ناشی می‌شوند.

تهران به «تسلیحات خودمختار» رسید

پیشرفت‌های نظامی جمهوری اسلامی همواره موجب نگرانی محافل سیاسی و توجه محافل رسانه‌ای در کشورهای غربی بوده است. طی سال‌های اخیر و در واکنش به جنگ‌افروزی‌های آمریکا در خاورمیانه، ایران به ناچار بخشی از توانایی‌های نظامی خود را به کار بسته است. حمله آمریکا به عراق، تهران را وادار کرد تا با پشتیبانی و تجهیز نیروهای نیابتی‌اش اشغالگران آمریکایی را نقره‌داغ کند؛ توسل واشینگتن به تروریست‌ها برای ایجاد آشوب در سوریه به امید سرنگون کردن دولت بشار اسد، نه تنها واکنش مستشاری و نیابتی، بلکه در مواقعی نمایش قدرت موشکی ایران را به دنبال داشت؛ و وقتی یک «شاهین» آمریکایی جرأت کرد وارد حریم هوایی ایران شود، سامانه‌های بومی جمهوری اسلامی آن را شکار کردند (جزئیات بیش‌تر). همه این موارد حکایت از باز شدن فصلی جدید در کتاب تاریخ خاورمیانه دارد که در آن آمریکا دیگر حرف اول را نمی‌زد. اما این فصل تازه شروع شده و با افزایش روزافزون قدرت نظامی ایران فصل بلندی هم رقم خواهد خورد. یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های این فصل جدید را باید رخت بربستن دائمی سایه ادعایی جنگ از سر ایران دانست. به عبارت دیگر، اگر هم زمانی چنان که بری ادعا می‌کنند «سایه جنگ» (یا اگر بخواهیم واضح‌تر بگوییم «احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران») بر سر ایران وجود داشت، اکنون این سایه به کلی ناپدید شده و تهران از یک «بازیگر ضعیف» تبدیل به یک «رقیب جدی» برای قدرت‌های اول دنیا در حوزه‌های پیشرفته نظامی و فناوری شده است. «مایکل روبین» مقام سابق وزارت دفاع آمریکا و کارشناس مسائل ایران و خاورمیانه در اندیشکده شناخته‌شده «مؤسسه امریکن‌اینترپرایز» اخیراً طی گزارشی در پایگاه اینترنتی مجله آمریکایی «نشنال‌اینترست» به موضوع پیشرفت‌های نظامی ایران در گذشته و آینده نزدیک پرداخته است. روبین از معدود تحلیلگران مطرح آمریکایی است که پس از انقلاب اسلامی در ایران مدتی را در کشورمان زندگی کرده، به زبان فارسی مسلط است و آشنایی بسیار عمیقی با مسائل ایران دارد و به همین دلیل هم نظرات وی برای محافل تحلیلی و اندیشکده‌ای غرب اهمیت ویژه‌ای دارند. البته آشنایی روبین با ایران به هیچ عنوان به معنای واقع‌بینی یا بی‌طرفی این مقام سابق پنتاگون نیست؛ اتفاقاً وی از آن دسته کارشناسان آمریکایی است که در هر فرصتی دشمنی‌اش با جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد و معمولاً همان حرف‌هایی را می‌زند که غربی‌ها دوست دارند درباره ایران بشنوند.روبین در مجله نشنال‌اینترست هم برخی از اتهامات تکراری علیه ایران را مطرح می‌نماید (و گزارش او را باید از پشت همین لنز خواند)، اما از این جهت که به شکل کم‌سابقه‌ای به پیشرفت‌های نظامی کنونی و آینده ایران اذعان دارد، ارزش مطالعه را پیدا می‌کند. آن‌چه در ادامه می‌آید، گزارش مجله نشنال‌اینترست تحت عنوان «انقلاب نظامی قریب‌الوقوع ایران» است که با یک هشدار جدی به مقامات آمریکایی آغاز شده است: «همه درباره رقابت با چین بر سر هوش مصنوعی حرف می‌زنند، اما ایران هم آن‌قدرها از ما عقب‌تر نیست.»

خبرگزاری انگلیسی مرز جعل خبر را جابه‌جا کرد

خبرگزاری انگلیسی رویترز گزارشی منتشر کرده و مدعی شده است که 1500 نفر در حوادث آبان‌ماه ایران کشته شده‌اند! این خبرگزاری که سابقه‌ درازی در تبدیل شدن به اتاق فرمان عملیات روانی انگلیس و آمریکا علیه ایران دارد و در مسائل مربوط به مذاکرات هسته‌ای و «کمپین فشار حداکثری» نیز بازوی اصلی رسانه‌ای آمریکاست، منابع خود را برای این خبرسازی، افرادی در وزارت کشور و مقامات امنیتی عنوان کرده و هیچ نامی از آنها به میان نیاورده است.علیرضا ظریفیان‌یگانه رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی ضمن تکذیب این ادعا گفت: این نحو از خبر نوشتن و ادعا کردن اساساً کار خاصی ندارد؛ کافی است بر اساس یک برنامه از پیش تعیین‌شده عملیات روانی، یک سری ادعای واهی کنار هم چیده شود و وقتی از این رسانه درخواست منبع و سند شد، شما را به موجودات نامرئی ارجاع دهد که هیچ امکانی برای صحت‌سنجی آنها وجود ندارد؛ لذا ادعای خبرگزاری رویترز نه‌فقط از باب امنیتی و اطلاعاتی که از جنبه‌ خبری هم کاملاً فاقد ارزش، و لطمه‌ای شدید به اعتبار از پیش مخدوش‌شده این خبرگزاری است.وی با بیان اینکه "این خبرسازی‌های جعلی و بدون مدرک اعتباری ندارد" افزود: حالا که رویترز نمی‌خواسته منبع یا سند یا حتی یک قرینه‌ کوچک ارائه کند، چرا به 1500 نفر کفایت کرده، مثلاً می‌توانست بگوید 20هزار نفر کشته‌اند؟رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی در بخش دیگری از گفتگویش با تسنیم اظهار داشت: همان‌طور که در دستور رهبر معظم انقلاب آمده بود موضوع دلجویی از خانواده‌های کشته‌شدگان اخیر در سه گروه ادامه دارد و پس از جمع‌بندی کامل این مسئله اطلاع‌رسانی‌ها راجع به آن صورت خواهد گرفت.وی گفت: یک تیم مسئول در زمینه رسیدگی به آسیب‌دیدگان حوادث اخیر از مدت‌ها پیش تشکیل شده و وظیفه دارد که تمام آسیب‌دیدگان را جزءبه‌جزء بررسی کند تا کاملاً مشخص شود که آن فرد در چه وضعیتی آسیب دیده است.

پدر موشکی اسرائیل تسلیم تهران شد

"اوزی روبین" که از وی به عنوان پدر سیستم موشکی پیکان در سرزمین های اشغالی یاد می شود، در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی جروزالم پست گفت اسرائیل برای جلوگیری از حملات ویرانگر بالقوه پهبادی ایران – نظیر آنچه در سپتامبر علیه تاسیسات نفتی عربستان صورت گرفت – باید قابلیت دفاع 360 درجه ای داشته باشد. وی این سخنان را هنگام رونمایی از کتاب جدید خود با عنوان "از جنگ ستارگان تا سپر آهنین" بیان کرد. روبین که از اعضای موسسه استراتژی و امنیت بیت المقدس محسوب می شود، در سخنانی در جمع افرادی موسوم به "پدران" سیستم موشکی پیکان توضیح می دهد که کلید اصلی برای اسرائیل، برتری اطلاعاتی و همچنین برخورداری از سیستم های به هم پیوسته هشدار اولیه است. در کتاب روبین، یک مساله مهم که درباره آن تحقیق شده این است که اسرائیل چگونه به صورت موثر: 1) تهدیدات موشکی جدید را ارزیابی می کند 2) مفاهیم جدید از این تهدیدات ارائه کرده و برای مقابله با این تهدیدات نیروسازی می کند 3) برای خنثی کرد این تهدیدات، از الگوهای عملیاتی جدید زمینی تبعیت خواهد کرد.وی توانایی های اسرائیل را در مقابله با این چالش ها در حد متوسط ارزیابی می کند. بخشی از چالش منحصر به فردی که روبین در کتاب خود آن را شناسایی کرده، آن است که اسرائیل برای مواجهه با تهدیدات جدید موشکی ایران، حزب الله و حماس، فقط از ابزار  ناکافی و اشتباه – در میان ابزارهای موجود - استفاده نمی کند.  وی می افزاید پیش از این که سیستم های موشکی گنبد آهنین، پیکان و دیوید اسلینگ به واقعیت تبدیل شوند، اسرائیل باید راهکارهای کاملا جدیدی ابداع کند که قدرت های برتر نظیر آمریکا در خلق آن ناکام بوده اند. به گفته وی، اما در مقابله با چالش های کنونی ایران نظیر دهها پهبادی که تاسیسات نفتی عربستان را در هم کوبیدند، اسرائیل به راهکارهای جدید نیاز ندارد و این که چالش موجود در قبال پهبادها، برخلاف موشک، شناسایی آنها است. وی مدعی شد تل آویو فناوری شناسایی پهبادهای ایرانی را داشته و از چند منظر سرنگون کردن آنها ساده تر از موشک است. وی افزود پهبادهای به کار رفته در حملات به تاسیسات نفتی عربستان، قابلیت های دفاعی عربستان و آمریکا را در زمینه رهیابی ناکام گذاشتند زیرا این پهبادها در فاصله ای بسیار نزدیک به زمین پرواز می کردند. به گفته اوزی، اسرائیل برای حفاظت از تمام "مرزهای" خود باید به صورت گسترده  سرمایه گذاری کند تا فناوری کنونی خود را در زمینه شناسایی در ارتفاعات مختلف توسعه دهد؛ یعنی ایجاد دیوار شناسایی در تمام جهات. به عقیده اوزی، نکته اصلی برای مقابله با تهدیدات کنونی ایران آن است که اسرائیل پیش از آن که براثر تهدیدات ایران غافلگیر شود، باید برای مواجهه با طوفانِ در راه، کاملا آماده شود.

شاهزاده خردمند آماده مانور مشترک با نیروی دریایی شد

آنطور که رسانه های روسی به نقل از سرویس مطبوعاتی ناوگان دریایی بالتیک این کشور نوشته اند، تعدادی از شناورهای متعلق به ارتش این کشور برای برگزاری یک رزمایش در روزهای آینده با نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و چین، عازم ایران شده و به سمت بندر چابهار ایران حرکت کرده اند. این ناوگان دریایی اول اکتبر پایگاه خود را به مقصد اقیانوس هند ترک کرد و شامل کشتی های "یاروسلاو مودری"، "ویکتور کونتسکی" و "یلنیا" است.روابط نظامی ایران در چند سال اخیر با دو کشور روسیه و چین وارد مرحله راهبردی شده و ملاقات های زیادی که بین مقامات نظامی عالی رتبه دو کشور صورت گرفته است. اما حالا در یک اقدام مهم که در ماه های اخیر واکنش های زیادی را نیز خصوصا از طرف غربی ها به دنبال داشته  ایران ، چین و روسیه دست به یک رزمایش مشترک دریایی به اسم کمربند امنیت دریایی در تاریخ ششم دی ماه خواهند زد که در تاریخ دیپلماسی دفاعی و برنامه های مشترک کشورمان، یک اتفاق خاص محسوب می شود چراکه 2 قدرت مهم دریایی در جهان، علاقمند به این همکاری و مانور هستند. بر اساس اخبار رسیده، پرچم دار نیروی دریایی روسیه در این تمرین نظامی یکی از شناورهای تخصصی این نیرو در بحث جنگ ضد زیردریایی است که در اصل در ناوگان دریای بالتیک روسیه حضور داشته و اخیرا نیز برای انجام یک تمرین مشترک با نیروی دریایی هند در منطقه بوده و حالا در حال عزیمت به نقطه مورد نظر برای تمرین با یگان های چینی و ایرانی است. در عین حال تا لحظه تنظیم این گزارش از ترکیب تیم چینی خبری در دسترس نیست.

کوالالامپور به افسانه رهبری آل‌سعود پایان داد

یک رسانه خبری مستقل و پرمخاطب مالزیایی، نشست اخیر کوالالامپور با حضور سران ایران، ترکیه و قطر را «آغازِ پایان تسلط ریاض بر جهان اسلام» توصیف کرد.هفته گذشته نشست مهم سران کشورهای اسلامی در کوالالامپور پایتخت مالزی تشکیل شد. نکته مهم عدم حضور عربستان، امارات و بحرین در این نشست بود. بسیاری از رسانه‌ها این مسئله را به معنای ایجاد محوری قدرتمند در جهان اسلام دانسته و آن را آغاز گذار از عربستان در جهان اسلام دانستند. رسانه‌های عربی نیز این نشست را اوج زوال عربستان خوانده‌اند. شیوخ سعودی هم ضمن حمله به این نشست ادعا کرده‌اند که هدف نشست مذکور، سلب نقش تاریخی عربستان است.«فِری مالزیا تودی» که یک رسانه خبری مستقل در مالزی و از پرمخاطب‌ترین سایت‌های خبری این کشور است، با انتشار یک گزارش تحلیلی- خبری به دلایل برگزاری نشست اخیر کشورهای جهان اسلام در کوالالامپور و اهداف پیدا و پنهان «ماهاتیر محمد» از برگزاری این نشست پرداخت؛ نشستی که با حضور سران مالزی، ایران، ترکیه و قطر و هیئت‌هایی از چند کشور مسلمان دیگر به رغم فشارهای عربستان برگزار شد.در ابتدای این گزارش آمده است: «از نشست اخیر جهان اسلام در کوالالامپور که در آن سه تن از سران کشورهای مهم اسلامی کنار رئیس‌جمهور مالزی حضور یافتند، به عنوان تغییردهنده معادلات جهان اسلام در رابطه با عربستان توصیف شده است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این نشست یک تاثیر دومینو وار خواهد داشت و می‌تواند به تسلط سیاسی و معنوی این پادشاهی نفتی بر دولت‌های اسلامی پایان دهد.»طبق این گزارش، یک دیپلمات سابق مالزیایی معتقد است، نشست کوالالامپور از منظر سیاسی به قلب یک افسانه طولانی‌مدت ضربه زد و آن اینکه رهبران اسلامی مجبور بودند در محافل عمومی از مواضع ریاض پیروی کنند. به گزارش فارس، این دیپلمات که نخواست نامش فاش شود، افزود: «این نشست، عملا این افسانه و عقیده که ریاض به دلیل خادمین شریفین بودن، نقش رهبری جهان اسلام دارد را از درون تهی کرد».طبق گزارش «فِری مالزیا تودی»‌، شاهان سعودی با توجه به اهمیت شهرهای مقدس مکه و مدینه، پشت سر هم از لقب خادمین شریفین استفاده کرده‌اند شهرهایی که نقطه عطف حضور سالیانه حجاج مسلمان و بازدید میلیون‌ها نفر از این دو شهر بوده‌اند. اما نشست کوالالامپور به رغم کارزار مخفی ریاض در میان متحدانش برگزار شد و سبب شد که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تحت فشار سعودی اجازه حضور در آن را نیابند و هیئت‌هایی از کشورهای غیر عربی دریافت‌کننده کمک مالی سعودی در آن شرکت کنند. فری مالزیا تودی هفته گذشته به نقل از منابع دیپلماتیک خبر داده بود که امتناع ماهاتیر محمد از تن دادن به فشارها برای برگزار نکردن این نشست سعودی‌ها را بسیار عصبانی کرد؛ نشستی که آغاز آن در نتیجه تلاش مشترک مالزی، پاکستان و ترکیه بوده است.طبق گزارش این رسانه مالزیایی، «عمران‌خان» نخست‌وزیر پاکستان سفر خود به مالزی برای حضور در نشست کوالالامپور را «در لحظه آخر لغو کرد» و دلیل لغو این سفر هم تهدید عربستان به قطع کمک‌های مالی ریاض به اسلام آباد بود. برخی گزارش‌ها نیز حاکی است ریاض ۵ میلیارد دلار به عمران خان رشوه داده است.از نظر «مصطفی آیکول» ‌اندیشمند و تحلیلگر ارشد ترکیه‌ای، نشست کوالالامپور توانست یک روایت طولانی‌مدت ضد شیعی جهان سُنی علیه ایران را بشکند. وی به فری مالزیا تودی گفته: «امروز، فرقه‌گرایی یک مشکل بزرگ در جهان اسلام است و آن طوری که برخی فکر می‌کنند، راه درست مدیریت کردن آن این نیست که یک «بلوک سُنی» علیه ایران ساخته شود بلکه اصلا نباید هیچ بلوکی تشکیل شود».

سپاه شایعه شهادت سردار را تکذیب کرد

سردار شریف با تکذیب برخی شایعات در خصوص شهادت سردار حاجی زاده در سوریه گفت :دشمنان آمال و آرزوهای باطل و شوم خود را در شایعه پراکنی و دروغ پردازی های رسانه ای دنبال می کنند.بنابر گزارش سپاه نیوز، درپی انتشار شایعاتی از سوی برخی رسانه‌های عربی و بازنشر آن در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بیگانه و معاند خارجی مبنی بر شهادت سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موشکی رژیم صهیونیستی به خاک سوریه، سردار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه با تکذیب این شایعه گفت: همانگونه که بارها اعلام شده است، دشمنان انقلاب اسلامی و ملت ایران آمال و آرزوهای باطل و شیطانی خود را در دروغ پردازی ها و شایع پراکنی ها و انتشار اخبار کذب و بی‌اساس دنبال می‌کنند.وی افزود: سردار حاجی‌زاده در سلامتی کامل در حال انجام ماموریت های جاری محوله هستند.سخنگوی سپاه بی اعتنایی افکار عمومی به انتشار این گونه شایعات را دلیلی بر نخ‌نما شدن اقدامات دشمن دانست و به دشمنان یادآوری کرد: شهادت آرزوی تربیت شدگان مکتب عاشورا و مایه افتخار پاسداران و مدافعان انقلاب و میهن اسلامی است و بهتر است با پرهیز از اینگونه سرگرمی ها و دلخوشی های لحظه ای، بیش از این خود را مضحکه قرار ندهند.

ایران مکانیسم ماشه را با چماق برجام پاسخ داد

علی اکبر صالحیدرباره به کار بردن مکانیزم ماشه توسط اروپا تصریح کرد: اروپا می‌خواهد برجام پابرجا بماند. برجام برای آنها اهمیت امنیتی دارد ولی اینکه آن خواست با توانش چقدر متناسب است، یک بحث جداگانه است. توانایی اروپا به ایستادگی در برابر آمریکا بستگی دارد که متاسفانه نشان داد توان ۲۸ کشور کمتر از ایستادگی و استقلال یک ایالت مانند کالیفرنیا است.رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اروپا اگر به دنبال مکانیزم ماشه برود، برخلاف خواسته و نیت آنها است، خاطرنشان کرد: اگر مکانیزم ماشه فعال شود، از برجام چیزی باقی نمی‌ماند. این تناقص در گفتمان اروپایی‌هاست. افکار عمومی هم فهمید ایران بازیگر منصف و پایبند به تعهداتش است.معاون رییس جمهوری گفت: امیدواریم این گفتمان اروپا اصلاح شود چراکه این گفتمان موجب هم‌ردیف شدن اروپا با آمریکای بدعهد می‌شود.صالحی اضافه کرد: پرستیژ اروپا در افکارعمومی جهانی لطمه خورده، آنها بیشتر به این پرستیژ بیشتر لطمه نزنند. همگان باید تلاش کنند برجام باقی بماند.وی درباره برگشت‌پذیری کاهش تعهدات برجامی ایران بیان کرد: بسیاری از گام‌های ایران برگشت‌پذیر است یعنی اگر اروپا به تعهداتشان عمل کنند، بسیاری از اقدامات قابل برگشت به سابق است.

دستور فیلترینگ پایان‌نامه فروش ها صادر شد

مدیرکل حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بازپرسی قوه قضائیه دستور فیلترینگ سایت‌های خرید و فروش پایان‌نامه و مقاله را صادر کرده است. حسین آقابابایی اظهار داشت که یکی از شکایاتی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به بازپرسی فرهنگ و رسانه ارائه داده است، معرفی فهرست سایت های خرید و فروش پایان نامه و مقاله های تقلبی بود.وی افزود: در این زمینه نامه دستور بازپرسی برای فیلترینگ این سایت ها را مشاهده کرده ام.مدیرکل حقوقی و امور مجلس وزارت علوم خاطرنشان کرد: یکی از این سایت ها که بیشتر از سایر سایت ها اقدام به تبلیغات و خرید و فروش پایان نامه می کند، به تازگی مشتریان زیادی را جذب کرده است.آقابابایی همچنین درباره شناسایی فروشندگان پایان نامه ها در موسسات غیرمجاز تاکید کرد: فروشندگان پایان نامه ها شغل های پوششی داشته و مترجم هستند که اطراف میدان انقلاب یک واحد آپارتمان برای ترجمه، تایپ و تکثیر در اختیار داشتند.وی گفت: بعد از شناسایی این مراکز، تعهد محضری دادند و قرار تامین برای آنها صادر شد که به این موارد نپردازند؛ اما پس از آن وزارت علوم چند نفر را به عنوان مشتری برای بررسی فعالیت های آنها به میدان انقلاب فرستاد که باز هم مشاهده شد مخفیانه به کار فروش پایان نامه ادامه می دهند.آقابابایی به این نکته اشاره کرد که افرادی که کار پخش پوستر و تبلیغات برای این مراکز را انجام می دهند همچنان در حوالی میدان انقلاب به تبلیغ، تهیه و فروش پایان نامه مشغول هستند.وی اعلام کرد که گزارش این مراکز در اختیار مراجع قضایی قرار داده شده است.

وزارت بهداشت پاسخ هموفیلی ها را داد

۶۰۰ بیمار هموفیلی در اصفهان سرگردانند؛ نه درمانگاه مستقلی دارند و نه حتی بخشی که یک پزشک مستقر داشته باشد؛ ماه‌هاست که برای دریافت خدمات با چالش مواجهند و برای یک ویزیت ساده و تهیه داروهایشان باید ساعت‌ها وقت بگذارند... در این زمینه احمد قویدل - مدیرعامل کانون هموفیلی ایران من انتقاد از وضعیت ارائه خدمات به بیماران هموفیلی در اصفهان، گفت: وضعیت ارائه خدمات به بیماران هموفیلی در اصفهان اسفناک است و اساسا این استان که در گذشته یکی از استان‌های پیشرو در ارائه خدمات به بیماران هموفیلی بود، اکنون آنقدر تنزل پیدا کرده که به جرات می‌توان گفت وضعیت خدمات‌دهی به بیماران هموفیلی در استان‌های محروم چندین مرتبه بهتر از نحوه خدمت‌دهی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به این بیماران است.وی افزود: در وهله اول محلی برای نشستن پزشک مربوط به بیماران هموفیلی وجود ندارد. در عین حال در حوزه بیماران تالاسمی هم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اقدامی انجام نداده است، بلکه یک خیر درمانگاهی را برای بیماران تالاسمی در محوطه بیمارستان ساخته و در آنجا به بیماران تالاسمی ارائه خدمت می‌کنند، اما متاسفانه خیرین این درمانگاه به دلیل بالا بودن تعداد بیماران، می‌خواهند صرفا برای بیماران تالاسمی از این درمانگاه استفاده کنند و اجازه ورود بیماران هموفیلی را نمی‌دهند.قویدل با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نه خدمات دندان‌پزشکی به بیماران هموفیلی ارئه می‌دهد و نه خدمات فیزیوتراپی، ادامه داد: این درحالیست که هر دو این خدمات در بسته جامع درمانی وزارت بهداشت پیش‌بینی شده‌اند. همچنین محل دریافت داروی بیماران هموفیلی، داروخانه‌ای بیرون از بیمارستان است و بیمار برای یک ویزیت ساده و دریافت دارویش باید پنج ساعت وقت بگذارد و در نهایت خدمات تکمیلی هم به او داده نمی‌شود.مدیرعامل کانون هموفیلی ایران، تاکید کرد: درحالیکه اداره بیماری‌های وزارت بهداشت اعلام می‌کرد که بیش از ۱۰۰ مرکز را برای خدمت‌دهی به بیماران خاص تجهیز می‌کند و برخی از این مراکز افتتاح هم شدند، اما مشخص نیست که بودجه‌هایی که به این مراکز اختصاص داده‌اند، صرف چه مواردی می‌شود. گاهی در برخی استان‌ها رییس بیمارستانی می‌گوید که شما به عنوان کانون هموفیلی بیایید و بخش فزیوتراپی ما را تجهیز کنید. در اصفهان کانون هموفیلی ایران به صنایع اصلی اصفهان نامه زد که آنها برای تجهیز این واحدها به ما کمک کنند، اما نیروهای حوزه صنعت اعلام می‌کنند که خدماتی مانند فیزیوتراپی جزو خدمات تعریف شده وزارت بهداشت است که متعهد شده این خدمات را به بیماران هموفیلی ارائه دهد. بنابراین بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند در تجهیز بیشتر مراکز دولتی نقش ایفا کنند، اما نمی توانند خدمات تعریف‌شده دولت را ارائه دهند. دکتر راضیه حنطوش‌زاده- کارشناس هموفیلی و تالاسمی اداره بیماران خاص وزارت بهداشت نیز با اشاره به مشکل بیماران هموفیلی اصفهان، گفت: در حوزه ارائه خدمات جامع درمانی و مراقبتی مشکلاتی در بیمارستان سیدالشهدا اصفهان وجود دارد که با کمک مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حال رفع آن‌ها هستیم.وی با بیان اینکه رفع مشکلات بیماران هموفیلی در اصفهان به طور جدی در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است، گفت: در حوزه دندان‌پزشکی و فیزیوتراپی بیماران هموفیلی مشکلاتی ایجاد شده است؛ به‌طوری که قرار بود در بیمارستان سیدالشهدای اصفهان این خدمات را به بیماران ارائه کنند که متاسفانه مشکلاتی در این زمینه ایجاد شده است.وی افزود: در گذشته بخش بیماران هموفیلی در بیمارستان سید الشهدا با بیماران تالاسمی ادغام شده بود و بر همین اساس بیماران هموفیلی در اصفهان حدود ۶۰۰ نفرند که جای مستقلی ندارند. این درحالی است که در سایر استان‌ها و حتی در مناطقی که ۲۰۰ بیمار داریم، برای بیماران هموفیلی یک درمانگاه مستقل وجود دارد که در اصفهان متاسفانه جای مستقلی برای این بیماران وجود ندارد. البته ما چندین بار هم بازدیدهایی از این بیمارستان داشته‌ایم و بعد از مکاتبه با رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ‌ از یک تا دو هفته گذشته محلی را در کنار بخش شیمی درمانی بیمارستان با پارتیشن برای هموفیلی‌ها قرار دادند، اما باز هم بیماران می‌گویند در اینجا پزشک مستقر نیست و باید برای ویزیت پزشک مسیری را دور بزنند و به مرکز تالاسمی بروند.حنطوش‌زاده تاکید کرد: در عین حال ما به طور جدی پیگیر حل مشکلات بیماران هموفیلی در اصفهان هستیم و این اقدام در دستور کارمان قرار دارد.

وام ازدواج خود را بالا کشید

سید فاطمه ذوالقدر با اشاره به اینکه وام ازدواج باید متناسب با تورم موجود در جامعه افزایش یابد، گفت: دولت باید از جوانان حمایت مالی کند تا آنان تن به ازدواج دهند. نماینده مردم تهران افزود: ممکن است که وام ازدواج فعلی در شهرهای کوچک و شهرستان‌ها کارساز باشد، اما در شهرهای بزرگ، چون تهران رضایت‌بخش نیست.وی ادامه داد: گرانی در شهرهای بزرگ و به ویژه پایتخت بیشتر از شهرهای دیگر است و بر این اساس ما در زمان بررسی بودجه سال ۹۹ به دنبال آن هستیم که میزان وام ازدواج را افزایش دهیم.سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان پیشنهادات متعددی برای افزایش وام ازدواج در سال آینده دارند، تصریح کرد: میزان افزایش وام ازدواج فعلا مشخص نیست و نمایندگان پیشنهاداتی، چون افزایش وام ازدواج به ۴۰ یا ۴۵ میلیون تومان را دارند.ذوالقدر بیان کرد: این پیشنهادات در جلسه کمیسیون فرهنگی مورد بررسی قرار می‌گیرد

نرخ تورم ۴۰ درصد شد

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم نقطه‌ای در آذر ماه ١٣٩٨ به عدد ٢٧،٨ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٢٧.٨ درصد بیشتر از آذر ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.نرخ تورم نقطه‌ای آذر ماه ١٣٩٨ در مقایسه با ماه قبل ۰.۸ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» به ۲۸ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با افزایش ١.٥ واحد درصدی به ٢٧.٧ درصد رسیده است.این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٢٧،٦ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ۰.۶ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢٨.٩ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١.٦ واحد درصد افزایش داشته است.

محبوب‌ترین اسامی ۹۸ مشخص شدند

سیف الله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: شعار امسال ما خدمت رسانی هوشمند، شفافیت و کارآمدی است.او با اشاره به گزارش عملکرد سازمان ثبت احوال طی ۹ ماه گذشته بیان کرد: بیش از ۹۰۸ هزار و ۳۹۷ واقعه ولادت از فروردین سال جاری تا پایان آذر ماه به ثبت رسیده است.سخنگوی سازمان ثبت احوال در خصوص آمار ثبت وفات افزود: ۲۸۸ هزار و ۱۵۲ رویداد فوت نیز در این مدت ثبت شده و میانگین سن مردان و زنان فوت شده به ترتیب ۶۲/۸ و ۶۷ سال بود.او گفت؛ امیرعلی، محمد، علی، امیرحسین، حسین، ابوالفضل، امیرعباس، سامیار، محمد طاها و آریا ۱۰ نام برگزیده بین پسران تازه متولد شده بود.ابوترابی افزود: همچنین ۱۰ نام فاطمه، زهرا، حلما، زینب، یسنا، آوا، مرسانا، نارنین زهرا، باران و فاطمه زهرا از نام‌های پرطرفدار در بین دختران بود.سخنگوی سازمان ثبت احوال با بیان اینکه میانگین سن پدر در زمان ولادت فرزند ۳۴ سال است، اظهار کرد: میانگین سن مادر در اولین فرزند ۲۷/۵ سال بوده است.ابوترابی با اشاره به اینکه در این مدت حدود ۹ هزار ۶۶۱ مورد دو قلوزایی و ۲۷۳ مورد سه قلو زایی داشتیم که بیشتر آن‌ها در تهران با ۳۳ مورد بود؛ افزود: ۱۰ مورد هم ۴ قلوزایی ثبت شده است.سخنگوی سازمان ثبت احوال درخصوص آمار ازدواج و طلاق اظهار کرد: همچنین در این مدت ۴۲۶ هزار و ۹۹ ازدواج و ۱۳۲ هزار و ۶۱۸ طلاق در پایگاه سازمان ثبت احوال ثبت شده است.او با اشاره به اینکه هر سال شاهد افزایش مختصر سن ازدواج هستیم، گفت: میانگین سن مردان در اولین ازدواج ۲۷/۵ سال و بانوان ۲۳/۴ بود.ابوترابی افزود: همچنین در ۸ ماه گذشته میانگین سن زنان در طلاق ۳۲/۳ و مردان ۳۷/۲ بوده است.سخنگوی سازمان ثبت احوال در خصوص تغییر نام و نام خانوادگی گفت: ۴۱ هزار و ۳۸ هموطن در خارج و داخل کشور تغییر نام و ۹۹ هزار و ۴۱۸ نفر تغییر نام خانوادگی داده‌اند.او افزود: همچنین ۱۹ جلسه کمیته مشورتی نام در سال جاری تشکیل دادیم که طی آن ۵۳۶ نام مورد بررسی قرار گرفت و ۴۳۱ نام جدید ثبت شده است.ابوترابی در خصوص اقدامات انجام شده در بیش از ۲ هزار نقطه پستی و دفاتر پیشخوان گفت: از ابتدای سال برای هزار و ۸۵۲ تبعه غیر ایرانی گواهی ولادت صادر شده است. همچنین در این مدت ۲ هزار و ۵۰ گواهی فوت برای تبعه غیرایرانی صادر شده است.او در خصوص کارت ملی‌های هوشمند گفت: ۴۵ میلیون و ۴۷۸ هزار و ۴۳۳ نفر کارت‌های هوشمند را دریافت و ۸۸/۸ درصد ثبت نام خود را تکمیل کردند.سخنگوی سازمان ثبت احوال با اشاره به وعده چاپخانه دولتی برای تامین ۹ میلیون بدنه کارت ملی هوشمند گفت: از سوی چاپخانه دولتی ۳۲۴ هزار و ۹۸۳ کارت تحویل سازمان ثبت احوال داده شده است و امیدواریم مشکل تامین بدنه کارت ملی هوشمند داخلی هر چه سریع‌تر با محقق شدن این وعده رفع شود.

وزیر علوم کارت زرد دوم را از مجلس گرفت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ‌های وزیر علوم درباره تبعیض در جذب زنان به عنوان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و انتصاب مدیران مرد در دانشگاه‌های دخترانه قانع نشدند. در جلسه علنی سؤال پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران از منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری درباره علت تبعیض در جذب فارغ التحصیلان زن به عنوان هیئت علمی در دستور کار قرارگرفت.پس از اتمام پاسخ‌های وزیر علوم، پروانه سلحشوری گفت: وزیر علوم هیچ اطلاعات درستی به ما نداد و از آنجایی که وضعیت ارتقای زنان در وزارت علوم اسف بار است، بنده از پاسخ‌های وی قانع نشدم.بر این اساس، پاسخ‌های غلامی به سؤال مذکور به رأی گذاشته شد که وکلای ملت با ۷۷ رأی موافق، ۸۲ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در جلسه علنی پاسخ‌های این وزیر را قانع کننده ندانستند و باز هم به وی کارت زرد دادند، چرا که وزیر علوم پیش از این هم چند بار از مجلس کارت زرد گرفته بود. در ادامه جلسه علنی بررسی دومین سوال از وزیر علوم هم در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار در سوال خود از منصور غلامی به انتصاب مدیران و معاونین مرد برای دانشگاه‌های دخترانه اعتراض کرد و پس از پاسخ‌های وزیر، مدارکی را مبنی بر تخلفات سنگین مدیران دانشگاه‌ها ارائه کرد.نمایندگان پس از ارائه مدارک نماینده سبزوار و استماع پاسخ‌های وزیر علوم، با ۹۷ رای موافق، ۷۹ مخالف، ۳ ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند و دومین کارت غلامی در جلسه علنی صادر شد.

اراک مدار ثانویه را راه اندازی کرد

صالحی درباره چگونگی عملکرد راکتور نیز گفت‌: راکتور دو بخش مهم دارد که یکی جزیره هسته‌ای است که داخل گنبد و قلب راکتور است، آنچه که در بیرون از آنجا قرار دارد را بخش ثانویه می‌نامند. ۵۱ یا ۵۲ سیستم مختلف باید تکمیل شوند تا راکتور تکمیل شود.از این ۵۲ سیستم، تا به امروز ۲۰ سیستم کامل شده است که عمده آن برای بخش ثانویه بوده است. وقتی قسمت اولیه راکتور کار می‌کند آنجا آب هست که گرم می‌شود. آن آب باید دمایش کمتر بیاید و به حدود ۴۰ درجه برسد. حجم اولیه آب سنگینی که در داخل چاله راکتور قرار بگیرد حدود ۶۰ تن است.او گفت: وقتی آب گرم می‌شود باید گرمای خود را پس بدهد. آب از طرفی برای ایمنی باشد، آب ثانویه که آب عادی یا نرم است می‌آید که گرما را بگیرد. مادلین سیستم را همکاران کامل کرده‌اند و اتاق کنترل را هم تکمیل کرده‌اند. بخش ثانویه راکتور تکمیل شده و بخش اولیه مانده است.صالحی ادامه داد: انشالله ظرف شش ماه آینده بتوانیم اتاق کنترل اصلی را هم به سامان برسانیم. ۲۰ سیستم تکمیل شده است. ۱۴ سیستم دیگر طراحی شده‌اند. ۱۸ یا ۱۹ سیستم دیگر هم باید طراحی شوند و هنوز به مرحله عقد قرارداد نرسیده‌اند. اگر این موارد انجام شود می‌شود تست آب سرد را انجام داد.رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه افزود: راکتور خنداب اراک مثل یک راکتور قدرت است. یعنی عملا مثل بوشهر است، اما سایز آن کوچک شده است. جای افتخار دارد، واقعا افتخار می‌کنم می‌بینم بچه‌های ما توانسته‌اند راکتوری به این پیچیدگی را بسازند. یکی از دانشمندان انگلیسی که یک ماه پیش اینجا بود به ما تبریک می‌گفت که توانسته‌ایم چنین کاری را انجام دهیم. سایت خنداب سایتی افتخار آفرین است. مطالب ناحقی گفته می‌شود مبنی بر اینکه هزینه هنگفتی برای بخش هسته‌ای صرف می‌شود. اما نیروگاه بوشهر یک ۷ هزار میلیارد تومان ارزش افزوده تولید می‌کند، تقریبا سه برابر بودجه‌ای است که برای آن صرف شده است. اگر در راکتور اراک طرف‌های مقابل همکاری نکنند که به ضررشان است، ما خودمان کار را انجام خواهیم داد.او در خصوص همکاری ایران و آژانس گفت: آقای گروسی مدیرکل جدید آژانس است که ما با ایشان از قبل هم آشنایی داشتیم. آقای گروسی اشراف خوبی به مسائل آژانس دارد و گفته است که جانب انصاف را در پیش خواهد گرفت و طرف کشورهای دیگر نفوذ را نخواهد گرفت.صالحی درباره درپوش جدید راکتور اراک نیز گفت: درپوش راکتور از سه قسمت تشکیل می‌شود که جمعا حدود ۱۰۰ تن می‌شود. قسمت میانی احتمال دارد تغییر کند که حدود ۱۰ تا ۱۲ تن است.

دلار به کانال ۱۲هزار تومان بازگشت

همزمان با کاهش قیمت در بازار ارز، قیمت دلار بار دیگر به کانال ۱۲هزار تومان بازگشت.قیمت ارز که طی روزهای اخیر در کانال ۱۳ هزار تومان نوسان داشت از عصر دیروز وارد مدار نزولی شده و امروز با ادامه این روند به کانال ۱۲ هزار تومان بازگشت.فعالان بازار ارز اعلام کرده‌اند که تقاضا برای خرید ارز در بازار وجود ندارد و قیمت دلار از روزهای آینده باز هم کمتر خواهد شد.برخی از این افراد می‌گویند: فشار روانی ناشی از تقاضا برای تسویه‌های تجاری شرکت‌ها با طرف‌های خارجی در روزهای پایانی سال میلادی حداکثر تا ۱۰ دی ماه و عمدتاً تا ۴ دی ماه تمام می‌شود و طبیعی است که از اواخر هفته و شروع هفته آینده شاهد کاهش نرخ ارز باشیم.برهمین‌اساس و به‌دنبال آغاز مجدد ریزش قیمت‌ها در بازار، قیمت خرید و فروش دلار به کانال ۱۲ هزار تومان بازگشته است. هم‌اکنون قیمت فروش دلار در بازار آزاد با قیمت صرافی‌های بانکی برابر شده است.

گرانی بنزین جواب داد

امیر وکیل‌زاده گفت: میانگین روزانه مصرف بنزین کشور در بازه زمانی ۳۰ روزه آذرماه به ۷۵ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر رسیده است که این مقدار با توجه به مدت مشابه پارسال با ۸۹ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر، ۱۵.۹ درصد کاهش یافته است.وی افزود: کاهش حدود ۱۶ درصدی مصرف بنزین با اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در کشور در حالی اتفاق افتاده است که میانگین مصرف روزانه بنزین کشور از ابتدای سال ۹۸، حدود ۹۴.۴ میلیون لیتر بوده است و در مقایسه با میانگین مصرف روزانه بنزین کشور در سال ۹۷ با ۸۹ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر، ۶.۱ درصد رشد یافته بود.وکیل‌زاده با اشاره به اینکه میانگین روزانه مصرف بنزین از نخستین روز اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین (جمعه، ۲۴ آبان‌ماه) تا پایان روز شنبه، ۳۰ آذرماه امسال ۷۶ میلیون لیتر بوده است، افزود: در آذرماه امسال به‌طور میانگین روزانه ۱۳۴ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر گازوئیل در کشور مصرف شده است که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۱.۳ درصد رشد نشان می‌دهد.بیژن زنگنه، وزیر نفت پیش از این مهار مصرف و افزایش توان صادراتی کشور را از مهم‌ترین اهداف اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در کشور عنوان کرده بود. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران پیش از این پیش‌بینی کرده بود با اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در کشور، مصرف روزانه بنزین کشور در بازه زمانی سه، چهار ماه آینده ۸ تا ۱۰ درصد کاهش یابد، اما به نظر می‌رسد هنوز نتیجه‌گیری در این باره زود است و باید باز هم منتظر ماند تا در درازمدت رقم واقعی و ثابت کاهش مصرف بنزین در کشور با اجرای این طرح مشخص شود.

گردشگری در اوج تحریم‌ها به اوج خود رسید

اسحاق جهانگیری اظهار داشت: از حدود ۴ میلیون گردشگر سال ۱۳۹۵ به بیش از ۷ میلیون گردشگر در سال ۱۳۹۸ رسیده است.وی با بیان اینکه استان بوشهر از قابلیت‌های مهم اقتصادی بالایی در همه بخش‌ها برخوردار است تصریح کرد: آمریکایی‌ها فکر می‌کنند با تحریم مانع سفر گردشگران به ایران شده‌اند درحالی‌که امسال ۷ میلیون گردشگر خارجی به ایران آمدند.معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه بحث گردشگری هم یک درآمد ارزی خوبی برای کشور دارد و هم اینکه زمینه اشتغال زیادی در اطراف آن فراهم می‌شود افزود: استان بوشهر در بخش‌های مختلف از توانمندی‌های بالایی برخوردار است و در کشور می‌تواند سرآمد و شاخص باشد.وی تصریح کرد: مردم ایران چشم به استان بوشهر دوخته‌اند، جوانان و قشرهای مختلف مردم استان بوشهر همواره مردمی زحمتکش، انقلابی و در مبارزات ضد استعماری نقش کلیدی داشته‌اند و در این راستا رئیعسلی دلواری یک شاخص و الگو برای همه مردم ایران و مردم این استان در پیروزی و جنگ نقش مهم و اساسی داشته است.جهانگیری اظهار داشت: در سفرهای قبلی بیشتر افتتاح‌ها در عرصه نفت، گاز و پتروشیمی در سطح ملی بیشتر موردتوجه بود که در این سفر طرح‌هایی که در سطح استان بوشهر تأثیر داشت افتتاح شد.وی، گردشگری را یکی از ظرفیت‌های مهم استان بوشهر دانست و تصریح کرد: جاذبه‌های گردشگری استان بوشهر در حوزه‌های طبیعی، تاریخی و دریایی است و کار مهمی که انجام‌شده در بخش بوم‌گردی است.معاون اول رئیس‌جمهور از افتتاح طرح‌های بوم‌گردی در نقاط مختلف استان بوشهر خبر داد و افزود: استان بوشهر موفق شد بر اساس ظرفیت‌ها تعداد زیادی طرح‌های بوم‌گردی در روستاها با جاذبه‌های خوب ایجاد کند که امسال ۱۹ خانه روستایی به مرکز بوم‌گردی تبدیل‌شده است.جهانگیری، با بیان اینکه از اجرای طرح‌های بوم‌گردی بخش خصوصی استقبال خوبی کرده است تصریح کرد: طرح‌های بوم‌گردی موردتوجه مردم و گردشگران قرارگرفته است که در این راستا اگر در پی اجرای اشتغال‌زایی سریع هستیم که در زندگی مردم روستاها اثرگذار باشد یکی از مهم‌ترین کارها اجرای طرح‌های گردشگری و بوم‌گردی است.وی، یکی از ظرفیت‌های استان بوشهر را گردشگری دانست و بیان کرد: نباید این ظرفیت در کنار ظرفیت‌های بزرگی مانند انرژی مغفول بماند و از آن غفلت شود.جهانگیری توسعه کشت گلخانه‌ای را استفاده مطلوب از آب و افزایش تولید محصولات دانست و تأکید کرد: کشت گلخانه‌ای در کشور در این سال‌ها افزایش‌یافته و در استان بوشهر بیش از میانگین کشوری به این مهم توجه و افتتاح‌شده است چراکه ضمن افزایش سطح زیر کشت به ویژه در بخش جالیز، زمینه افزایش تولید و اشتغال را فراهم کرده است.

عناصر "بوی نامطبوع پایتخت" مشخص شد

شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به انتشار بوی نامطبوع در تهران و منشا آن اظهار کرد: بو، آلودگی نسبتا جدیدی در سطح دنیاست و ممکن است منبع مشخص داشته باشد یا چندین گاز در شرایط خاص با هم ترکیب شوند و بو تولید کنند.وی با تاکید بر این مطلب که هنوز منشاء بو به طور قطعی مشخص نشده است، عنوان کرد: ما با مجهولی به نام بوی نامطبوع مواجه هستیم، اما پس از بررسی همه روزهایی که شاهد بوی نامطبوع بودیم، برخی عناصر مشترک را مشاهده کردیم.انصاری توضیح داد: به عنوان مثال در همه روزها شاهد اینورژن (وارونگی دما) بودیم یا سرعت وزش باد بسیار کم و حداکثر ۴ متر بر ثانیه مطابق گزارش سازمان هواشناسی بود، جهت باد هم در همه این روزها جنوب به شمال بود که موجب شده نظریه انتقال آلودگی‌های جنوب تهران به داخل پایتخت پررنگ شود، اما با توجه به سرعت باد این مورد دور از ذهن است.مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران با تاکید بر اینکه به هر حال کانون بوی نامطبوع در تهران وجود دارد، اضافه کرد: در اطراف تهران صنایع آلاینده داریم، اما ما در شهرداری از نظر قانونی تکلیفی برای ورود در این زمینه نداریم و متولی نظارت و پایش صنایع آلاینده، سازمان محیط زیست است.انصاری اضافه کرد: دریافتیم که در همین شرایط اینورژن، کارخانه سیمان ری، چندین هفته مازوت می‌سوزاند؛ پالایشگاه ری از سوخت مازوت، نیروگاه بعثت در خزانه بخارایی و نیروگاه باقرشهر در ری از گازوییل استفاده می‌کردند. وی تاکید کرد: در شرایط وارونگی دما، سوخت سنگین می‌تواند هم دی اکسید گوگرد و هم ذرات معلق تولید کند که بسیار مضر است و باعث تشدید آلودگی هوا می‌شود.مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران گفت: قابل قبول نیست که در شرایط هشدار هوا، زمانی که بسیاری از فعالیت‌های شهروندان تحت تاثیر آلودگی هوا قرار می‌گیرد، صنایع تهران از سوخت سنگین و آلوده‌کننده استفاده کنند؛ در نتیجه، ما با توجه به شرایط موجود، موضوع عدم استفاده از سوخت مازوت را قویا پیگیری کردیم.وی با اشاره به اقدامات این مجموعه برای تشخیص منبع بو و برون‌رفت از آن تصریح کرد: ما در شهرداری تهران کارگروه علمی راه‌اندازی کردیم، البته کارگروهی هم با محوریت استانداری تشکیل شده است. انصاری توضیح داد: در گام اول بر اساس گزارش سامانه ۱۳۷ نقشه سیر زمانی و مکانی شکوائیه‌ها را تهیه کردیم؛ بر مبنای این نقشه، بیشترین مناطقی که بو در آن‌ها استخراج می‌شد، شناسایی شده است.وی افزود: در مرحله دوم مناطق را درگیر کردیم؛ با کارشناسان گروهی را تشکیل دادیم و جلسات کارشناسی متعددی داشتیم؛ در این جلسات و بر اساس نظرات کارشناسان فرمی را تهیه کردیم که کارشناسان محیط زیست و نواحی در فرایند شناسایی مشارکت فعال داشته باشند.مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران تاکید کرد: همچنین قرار است تجهیزات و ادوات مورد نیاز برای نمونه‌برداری تهیه و در سطح مناطق توزیع شود که به محض تولید بوی نامطبوع، نمونه‌گیری صورت گیرد و سپس برای تعیین پارامترهای مواد بو به آزمایشگاه انتقال یابد.وی ادامه داد: پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در تحقیقی که سال گذشته و امسال انجام داده اشاره کرده که در روزهای گسترش بوی نامطبوع، در ایستگاه‌های پایش شاهد افزایش غلظت دی اکسید گوگرد بوده‌ایم. این‌ها مواردی است که باید ارتباطشان با بوی نامطبوع مشخص شود.مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در پایان گفت: بر اساس گزارش‌های ارسالی از سامانه ۱۳۷، بیشترین گزارش‌های رسیده مربوط به مناطق ۲، ۶، ۱۰ و عمدتاً مناطق مرکزی تهران بوده است.

رکورد فروش ایرانول شکسته شد

مدیرعامل شرکت نفت ایرانول در آبادان از شکستن رکورد فروش شرکت نفت ایرانول خبر داد.به گزارش روابط عمومی و تبلیغات شرکت نفت ایرانول، مهندس عیسی اسحاقی در شورای مدیران و مسئولین ایرانول درآبادان در آستانه هفت سالگی حضور خود در این شرکت به عنوان عضو هیات مدیره و مدیرعامل، گزارشی از مهمترین کارها که توسط کارکنان انجام و موجب پیشرفت ایرانول شده ارائه داد و گفت: فروش ایرانول در ماه جاری از ۲۱ هزار میلیارد ریال گذشت و رکورد فروش ایرانول را شکست.مهندس اسحاقی با بیان اینکه میزان فروش و سود شرکت در شش ماهه اول امسال از کل میزان فروش و سود شرکت در سال ۹۴ بیشتر است و نشان دهنده استراتژی درست شرکت است، تصریح کرد: در نه ماهه سالجاری حدود ۲۲ هزار میلیارد فروش داشتیم که از فروش کل سال گذشته و از فروش از اول تاسیس ایرانول تاکنون بیشتر است.مدیرعامل شرکت نفت ایرانول با بیان اینکه در ٦ سال گذشته گام‌های بزرگی در ایرانول برداشته شده است، تاکید کرد: در شش سال گذشته تمام رکوردهای تولید، فروش، صادرات، صادرات روغن موتور، سهم بازار، کاهش خام فروشی و سود در ایرانول شکسته شده است و سال گذشته بی نظیرترین سال با رشد اکثر شاخص‌ها در ایرانول بود که امسال بهتر از سال گذشته در برخی از شاخص‌ها خواهیم بود. مهندس اسحاقی با بیان اینکه کارها در ایرانول براساس استراتژی تدوین شده هشت ساله (۱۴۰۴-۱۳۹۶) پیش می‌رود، افزود: بر اساس این استراتژی ۶۰ برنامه اجرایی تا سال۱۴۰۰ با زمانبندی مشخص تدوین شده است.وی تاکید کرد: با اجرای استراتژی ایرانول خام فروشی بیس اویل از ۱۴۰ هزار تن سال ۹۴ به ۳۰ هزار تن در سال ۹۷ و فروش محصولات نهایی از ۱۱۰ هزار تن به ۱۷۰ هزار تن افزایش یافت که موجب رشد حدود ۱۱ درصدی سهم بازار و افزایش چشمگیر سود شرکت شده است.وی راه اندازی پایانه صادراتی ایرانول با ۲۵ هزارتن ظرفیت ذخیره سازی مخازن، راه اندازی خط ریلی و ارسال محصولات صادراتی از پالایشگاه تهران با خط ریلی به پایانه صادراتی به ماهشهر، تولید روغن موتور و بازسازی پالایشگاه آبادان پس از ۳۶ سال و راه اندازی کولینگ تاور پالایشگاه آبادان بعد از ۷۰ سال را از پروژه‌های مهم راه اندازی شده، ذکر کرد.وی در ادامه از تولید و عرضه گسترده محصولات جدید ایرانول با بالاترین سطح کیفی روز دنیا طی چند ماه گذشته به بازار و استقبال مصرف کنندگان خبر داد و گفت: به زودی چند محصول جدید به بازار عرضه خواهد شد.وی همچنین با اشاره به دریافت لوح تقدیر برای سوپر رونیای ایرانول به عنوان محصول برترکشور، گفت: محصول روغن موتور سوپر رونیا ۵W۳۰ ایرانول براساس بررسی پژوهشگران ستاد بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری صنعت، معدن و تجارت به عنوان محصول برتر تحقیق و توسعه واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی کشور انتخاب شد، این محصول دارای تاییدیه از شرکت رنو است.مدیرعامل شرکت نفت ایرانول افزایش ۱۰ پله‌ای ایرانول در بین صد شرکت برتر از رتبه ۹۷ به ۸۷، استقلال گاز و برق پالایشگاه تهران و آبادان، حل و فصل و ترخیص چـهار عدد فیلترهای مربوط به پروژه تولید واکس کم روغن پس از ۳ سال و نصب آن‌ها به منظور کاهش روغن اسلک وکس و افزایش تولید روغن پایه، تعمیرات اساسی پالایشگاه آبادان و تهران بعد از ۲۰ و ۱۸ سال، راه اندازی انبارهای جوادالائمه (ع)، ثامن الائمه ۱، ۲ و ۳ و کاهش هزینه‌های جاری شامل اجاره فضای انبار و جلوگیری از خام فروشی و تعیین تکلیف و تحویل کارخانه حشره کش پرکنی پس از ۱۰ سال را از مهمترین اقدامات سال‌های اخیر ذکر کرد.

استیضاح زنگنه از دستور کار مجلسی ها خارج شد

عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی از منتفی‌شدن استیضاح وزیر نفت خبر داد.علی‌اصغر یوسف‌نژاد هیات‌رییسه مجلس اظهار کرد: با توجه به این که امضاهای استیضاح وزیر نفت از حد نصاب افتاده، استیضاح وزیر نفت منتفی و از دستور کار مجلس خارج شد.

جریمه محدوده‌های ممنوع چندبرابر شد

مدیرکل حمل و نقل وزارت کشور از افزایش جریمه ورود به محدوده‌های ممنوع از ۲۰ به ۹۰ هزار تومان خبر داد. پوریا محمدیان با اعلام این خبر گفت: در برخورد با متخلفانی که وارد محدوده‌های ترافیکی می‌شوند، پیش از این دو کد جریمه وجود داشت که در جدول تخلفات راهور معادل ۲۰ هزار تومان بود.وی افزود: در کنار این کد، ظرفیتی نیز به نام ماده ۱۸ قانون رسیدگی به تخلفات بود که اگر محدوده‌هایی به پیشنهاد پلیس راهور، سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری‌ها در شورای هماهنگی ترافیک استان‌ها یا در شورای ترافیک تهران مصوب شود، به منزله ورود به محدوده ممنوعه بوده و جریمه این تخلف ۹۰ هزار تومان همراه با نمره منفی است با عنوان کد «ویدیو دانلود فیلم اصلی».او گفت: این افزایش به همراه مصوبات جلسه امشب وزیر کشور، شامل تسریع در نوسازی و تقویت ناوگان حمل و نقل، تشدید برخورد با خودروهای متخلف، آلاینده و اسقاطی، برخورد با صنایع آلاینده و دوگانه سوز کردن ناوگان عمومی امشب به استانداران ابلاغ می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمودی IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
    2 0
    باسلام و تشکر ابتکار بسیار عالی و قابل تقدیری است ولی پیشنهاد میکنم برای اخبار حوزوی هم چنین بخشی را ایجاد کنید. همچنین، عناوین تیترها و مقدار متن هر خبر (کم یا زیاد بودن)نیازمند بازبینی مجدد است.