پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سمیه عالمی

حوزه/ نویسنده و مدرس ادبیات داستانی گفت: خوشبختانه آینده بسیار خوب و روشنی در انتظار بانوان طلبه داستان نویس است.

سمیه عالمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که داستان‌ها و رمان‌های بانوان طلبه که در این عرصه فعال هستند، از حیث کیفی در  وضع مطلوبی قرار دارد، اظهار داشت: به لطف الهی در سال های اخیر به همت برخی نهادهای مرتبط با حوزه همچون مدرسه اسلامی هنر و دفتر تبلیغات اسلامی، اتفاقات خوبی در عرصه هنر و ادبیات اُفتاده، به ویژه در زمینه داستان و رمان که ما برادران و خواهران طلبه ای داریم که  کتاب های آن ها منتشر شده و انصافاً با استقبال مخاطبان نیز همراه بوده است.

وی افزود: البته بنده به شخصه موافق این نیستم که در عرصه داستان و ادبیات، طلبه ها و غیرطلبه ها را از هم جدا کنیم بلکه هدفم این است که بگویم آینده ی بسیار خوب و درخشانی در انتظار بانوان طلبه داستان نویس و همچنین آقایان طلبه و روحانی است، چرا که پایه و اساس کار در این سال‌ها به درستی وضع شده است.

نویسنده رمان " مسافر جمعه" همچنین گفت: واقعیت آن است که امروز دنیا، دنیای جنگ روایت هاست و لذا اهمیت روایت و داستان در عرصه فرهنگی و رسانه ای بیش از هر زمان دیگری خودش را نشان می دهد.

وی بیان داشت: از این حیث چنانچه اهمیت روایت و کارکردهای آن را به درستی بفهمیم می توانیم در مسایل الهیاتی هم باورهای اسلامی را با روایت خوب و شایسته منتقل کنیم و در این میان از ابزار داستان و رمان ، نهایت استفاده را ببریم.

عالمی همچنین گفت: الآن خوشبختانه طلاب و روحانیون نویسنده همچون آقایان عزتی پاک ، فیروزجایی، کفاش و آرمین جزو نویسندگان شاخص قم هستند که کارهایشان در سطح کشوری دیده شده و برخی از آن ها مثل آقای عزتی پاک امروز از جمله افراد جریان ساز در عرصه ادبیات و داستان کشور به شمار می روند که این اتفاق مبارک و خجسته ای برای قم و حوزه علمیه است.

وی با اشاره به تاثیر مطلوب برگزاری دوره های آموزشی مختلف در راستای ارتقای سطح کیفی آثار نویسندگان جوان اعم از حوزوی و غیرحوزوی ابراز داشت: در وضعیت کنونی ما شاهد یک جهش بسیار خوبی در این سطح هستیم و این نشان می دهد که گرچه هنوز نویسنده‌ها گمنام هستند اما در سال های آینده از آن ها بیشتر در عرصه ادبیات و داستان ایران خواهیم شنید.

مدرس داستان نویسی همچنین در ادامه با اشاره به وجود چند نگرش از سوی زنان نسبت به پیرامون و جامعه خود افزود: یک مساله در تحلیل  زیر رده‌های فرهنگی زنان وجود دارد. آن هم این که زنان در تحلیل مسائل چه نگرشی دارند؛ نگرش نخست تن دادن به نگاه غالب مردانه ای است که در جامعه وجود دارد. نگرش دوم مبتنی بر آن که زنان عکس العملهایی انفعالی و انکاری نسبت به مختصات زنانه‌شان در مقابل قانون و ارزش‌هایی که فکر می‌کنند جامعه به آن ها تحمیل کرده است داشته باشند و اما رویکرد سوم که به نظرم اتفاق خوب و مبارکی است ناظر به شناخت درست هویت زنانه و خودباوری و تاثیرگذاری بر این اساس در سطح جامعه است.

وی تاکید کرد: از این حیث به عقیده بنده ما شاهد و ناظر رشدی مطلوب و امیدوارانه در میان زنان نویسنده اهل قم از جمله بانوان طلبه هستیم که استمرار این مساله می طلبد خود عزیزان نیز همچنان ضمن تاکید بر مطالعه و نوشتن مستمر، دست از تلاش و پشتکار برای موفقیت بیشتر برندارند.

۳۱۳/۸  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha