سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام رضا احمدی فر

حوزه/ مدیر ستاد اقامه نماز خراسان شمالی گفت: اجلاس استانی نماز چهارشنبه، چهارم دی‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حاج محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور در بجنورد می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام رضا احمدی فر، امروز در نشست برنامه‌ریزی اجلاس سالانه نماز استان، اظهار کرد: اجلاس استانی نماز خراسان شمالی چهارشنبه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور در بجنورد برگزار خواهد شد.

وی در ادامه با تبیین نقش نماز در فردسازی و جامعه سازی، افزود: به بیان قرآن کریم نماز چهار اثر مهم در فرد و جامعه دارد که نخستین اثر مصونیت بخشی از انحراف است زیرا «إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکرِ».

حجت‌الاسلام احمدی فر با اشاره به آیه «وَ أَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَیِ النَّهَارِ وَ زُلَفًا مِّنَ اللَّیْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ»، طهارت بخشی را دومین اثر مهم نماز برشمرد و افزود: همچنین بر اساس آیه «إِنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا وَإِذَا مَسَّهُ الْخَیْرُ مَنُوعًا إِلَّا الْمُصَلِّینَ» سومین اثر نماز اعتدال بخشی فکری و عملی است.

وی افزود: با توجه به آیات «أَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِکرِی» و «أَلَا بِذِکرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» چهارمین اثر فردی و اجتماعی نماز آرامش‌بخشی روحی و روانی است.

حجت‌الاسلام احمدی فر با اشاره به اینکه نماز محور اصلاح جوامع بشری است، خاطرنشان کرد: به همین جهت امیرالمؤمنین (ع) در تبیین جایگاه نماز می‌فرمایند: «وَ اعْلَمْ أَنَّ کلَّ شَیْءٍ مِنْ عَمَلِک تَبَعٌ لِصَلَاتِک» و تأکید می‌کنند تمام اعمال و امور تو تابعی از نماز توست؛ یعنی اگر اوضاع خود و جامعه را به هم ریخته و آشفته می‌بینید بدانید که اوضاع نمازهایتان آشفته است و اگر می‌خواهید سروسامانی به اوضاع بدهید، از ساماندهی نمازهایتان شروع کنید.

وی با بیان اینکه به توصیه امام خمینی (ره)، اصلاح نماز، درگرو سه کار است، افزود: حضور قلب؛ زیرا مفتاح قفل کمالات و باب الأبواب سعادات است، اول وقت بودن و تقید حتی‌الامکان بر نوافل لازمه اصلاح نمازهای ما است.

حجت‌الاسلام احمدی فر گفت: اینکه شخص امام راحل (ره) دو کتاب مهم خودشان یعنی «آداب الصلاة» و «سرّالصلاة» را در موضوع نماز نوشته‌اند، ناظر به همین حقیقت در بیان امیرالمؤمنین (ع) است و اگر امام راحل (ره) توانست نظم الهی را به جهان ارائه کند به این دلیل بود که ابتدا نظم الهی را با تأدُّب به «آداب الصلاة» و کشف و نیل به «سرّالصلاة» در وجود خویش پیاده کرده بود و ما هم باید همین مسیر را در پیش بگیریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha