جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ دیدار طلاب مدرسه شهید صدوقی، فاز 5 با آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که امروز بزرگترین غفلت مسلمانان بی توجهی به قرآن است گفت: خدای متعال برای جهل زدایی الگوهای عملی به جامعه اسلامی نشان می دهد که از جمله آن عترت اهل بیت(ع)، قرآن، سیره عملی امام راحل و رهبر معظم انقلاب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله مصباح یزدی در دیدار طلاب مدرسه علمیه شهید صدوقی(فاز ۵)قم که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: همه ما با این آموزه قرآنی آشنا هستیم که خدا وقتی نعمت هایش را معرفی کرد در ذیل آن با لحنی مردم را نسبت به نعمت توبیخ می کند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که براساس این آموزه، باید قدر نعمت را دانست و شکر گزار بود افزود: این نشان می دهد باید در مقابل نعمت شکرگزار بود و یکی از بزرگترین نعمت، نعمت برقراری، نظام اسلامی در کشور است.

عضو جامعه مدرسین حوزه اظهار داشت: اگر تاریخ نعمت اسلام را از زمان پیامبر(ص) مرور کرد این تاریخ قابل تقسیم شدن به بخش هایی است. از جمله در ارتباط با زمان پیامبر(ص) و معصومین(ع)  است. مردم معصومین(ع) و حتی بالاتر پیامبر(ص) رابا چشم می دیدند، ولی قدردان این نعمت نبودند و در حق این نعمت ها قدر نشناسی کردند.

ایشان عنوان کرد: در ادامه با تلاش اهل بیت(ع)، دین ترویج شد و بعدها افرادی با وسیله معصومین(ع) تربیت شدند و موجبات نشر دین در سراسر دنیا شدند. بعدها بدین وسیله شاهد شکل گیری گروه های کوچکی از شیعه بودیم که به صورت مخفیانه دین را ترویج می کردند.

آیت الله مصباح یزدی گفت: این زمان به دوره خواجه نصیرالدین طوسی دوره هولاکوخان رسید و با مدیریت خود زمینه شکل گیری شیعه و سقوط حکومت بنی عباس را فراهم کرد و نهایتا در زمان صفویه شاهد حضور جدی شیعه بودیم که علنا اعلام وجود کرده بودند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: بعد آن زمان شاهد حضور مرحوم مجلسی و بعد مشروطیت، کشورهای دیگر در ایران نفوذ کردند و تلاش کردند ریشه اسلام را از بین ببرند و آنچنان برنامه ریزی کردند که روح اسلام و مکتب تشیعه تضعیف و کار به جای رسید که زنان مسلمانان کسی جرأت نمی کرد با چادر به حمام برود.

عضو جامعه مدرسین حوزه اظهار داشت: کشور اسلامی، پادشاهی مستقل، مراجع و علما و طبق قانون اساسی می بایست براساس مبانی دینی حکومت کرد و کار را به جای رساندند که خواندن و بلند شدن صدای روضه خوانی حتی در خانه ها ممنوع بود.

ایشان عنوان کرد: بدتر از این که به روحانیت اجازه نمی دادند که لباس روحانیت بپوشد، حتی پوشیدن لباس روحانیت در قم ممنوع بود، این وضعیت تنها کشور شیعی در دنیا بود چون استعمار گران در آن زمان سوار برکار بودند، اما با عنایت خدای تعالی با کلی زحمت و مشق و تلاش علما ورق برگشت.

آیت الله مصباح یزدی گفت: در آن دوره روحانی مجاهدی از همین فیضیه برخواست و با عنایت خدا تبدیل به اولین شخص در دنیا شد و خدا کاری کرد این عالم ربانی مورد توجه دنیا قرار بگیرد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: این عظمت به جایی رسید که دشمن ترین دشمنان در جلوی کاخ سفید، اگر شخص عالم دینی که برای تحصیل می آمدند و از طریق پاسپورت او متوجه شدند او روحانی است و از ایران آمده، احترام می گذاشتند. این همان عظمتی است که خدا به وسیله یک روحانی به نام  امام (ره) ایجاد کرده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه اظهار داشت: ایشان کسی بود که به وظیفه فکر می کرد، در آن زمان وظیفه اش را شناخت، با اخلاص وارد میدان شد و انقلاب به پا کرد و موجب عزت مسلمین و نظام جمهوری اسلامی در دنیا شد.

ایشان عنوان کرد: این نعمت عظیم الهی است که خدا به انسان داده است و هر کجا نعمت عظیم تر، رسالت نسبت به آن سنگین تر است و حتی خود همین نعمت امتحانی برای انسانها است که چگونه بکار می گیرند.

آیت الله مصباح یزدی گفت: امروز بزرگترین دشمنان اسلام کسانی هستند که اجازه نشر دین نمی دهند و نسبت به قرآن بی توجهی می کنند. این بی توجهی حتی در بین مسلمین است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: امروز بزرگترین غفلت مسلمانان بی توجهی به قرآن است و در کنار این مسئله از برکات انقلاب این است که به راحتی می توان دور هم نشست و صحبت کرد، درس خواند، تحقیق و پژوهش کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه اظهار داشت: بطور کلی انسان در معرض غلفت است. بالاترین درد هم  غفلت است که  باعث می شود انسان آگاهی پیدا نکند، این بلای عمومی است که بشر گرفتار آن می شود.

ایشان با بیان این که بلای دیگر شریک شدن با شیطان، غرور، تکبر و ... است، گفت: ریشه همه مفاسد ناآگاهی، غفلت و خود محوری و خوب بینی است. اگر قرار است شکر گزار نعمت انبیاء الهی، معصومین(ع) و میراث دار علما باشیم، اول باید با جهل و غفلت و غرور و تکبر بجنگیم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: امروز خدای متعال برای جهل زدایی الگوهای عملی به جامعه اسلامی نشان می دهد که از جمله آن عترت اهل بیت(ع)، قرآن، سیره علمی، اخلاقی سیاسی و عملی امام راحل و رهبر معظم انقلاب است.

عضو جامعه مدرسین حوزه اظهار داشت: شکر گزاری نعمت و قدردان بودن از آن، موجب افزایش نعمت می شود و این زمانی است که نسبت به نعمت های الهی باور و اعتقاد داشته باشیم.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha