شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام اسکندری

حوزه/ مدیرکل اوقاف استان قم گفت: نگاهی که اسلام به نهاد خانواده و زنان دارد، تکاملی و عاملی برای رشد و تعالی آنهاست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عباس اسکندری در ویژه برنامه بصیرتی کارکنان اوقاف، خادمین بقاع متبرکه استان قم و خانواده‌های آنها اظهار کرد: تلاش‌های گسترده‌ای در مجموعه اوقاف استان قم صورت می‌گیرد که جای تشکر و قدردانی دارد.

وی افزود: مسئله خانواده یکی از مهمترین مباحث موجود در مبانی دینی اسلام به شمار می‌رود زیرا یک مسلمان نمی‌تواند و نباید نسبت به خانواده‌ای بی تفاوت باشد هر چند در دنیای امروز غرب، تفکرات مادی‌گرایانه‌ای حاکم شده و آنها برای نهاد خانواده، ارزش چندانی قائل نیستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه نگاه برخی افراد به خانواده و زن در محیط خانه، سنت‌گرایانه است گفت: این افراد عقیده دارند زنان باید مطیع محض مردان بوده و فقط کارهای خانه را انجام دهند در حالیکه این تفکر درست نیست.

وی ادامه داد: این تفکر سنت‌گرایانه گاه به افراط هم کشیده می‌شد زیرا عقیده داشتند مرزی جدی میان زنان و مردان وجود دارد و به این ترتیب حتی حقوق انسانی زنان را هم نادیده می‌گرفتند.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری با اشاره به نگاه نوگرایانه به مسئله خانواده و زن عنوان کرد: این هم تفاوتی با همان نگاه سنتی ندارد چرا که نقش خاصی به زنان نمی‌دهد و جایگاه او را در رشد نهاد خانواده و اجتماع نادیده می‌گیرد؛ این نگاه معتقد است زن باید تامین‌کننده نیازهای مادی مرد باشد و البته این را با واژه‌هایی فریبنده رنگ و لعاب می‌بخشند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: فمنیسم مکتبی است که از این نوع نگاه برآمده و با شعار برابری حقوق زن و مرد، در حقیقت جایگاه زنان را تخریب می‌کند.

وی نگاه تکامل‌گرایانه به زن را مورد توجه قرار داد و گفت: خانه و خانواده باید محلی برای تکامل و تعالی انسان‌ها باشند و زنان هم جرئی از این نهاد هستند؛ این تفکر منطبق با معارف و مبانی دینی و قرآنی است زیرا بر این عقیده هستیم که زن، مربی خانواده است.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری با اشاره به تفاوت‌های ذاتی زنان و مردان خاطرنشان کرد: در قرآن کریم می‌خوانیم «الرِّجالُ قَوّامُونَ عَلَی النِّساءِ» البته نه به آن معنا که مرد، آقابالاسر زن است بلکه به خاطر همین تفاوت‌ها اینگونه گفته شده، مردان به خاطر توانمندی‌های جسمی و روحی خود، ستون خیمه خانواده هستند و آیه شریفه به همین مسئله اشاره می‌کند؛ بر این اساس زن نباید کاری کند که غیرت و آبروی مرد خدشه‌ بردارد زیرا اگر ستون خانواده ترک بردارد و فرو بریزند، دیگر نمی‌توان زیر آن خیمه زندگی کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: در اختلافات خانوادگی، مردان باید به این مسئله توجه داشته باشند که محکوم کردن زنان در مشاجرات امری مذموم است؛ اصلا نباید اختلافی وجود داشته باشد و اگر هم اختلاف سلیقه‌ای بود نباید آن را ادامه داد بلکه باید یک طرف قضیه کوتاه بیاید و گذشت کند.

وی تصریح کرد: نگاه نوگرایانه غربی به خانواده و زن، ایراداتی هم به مسلمانان وارد می‌کند مبنی بر اینکه اسلام احکامی دارد که با نگاه تکاملی به زن همخوانی ندارد که از آن جمله به کتک زدن زنان اشاره می‌کنند؛ آیه‌ای در قرآن کریم وجود دارد که می‌گوید اگر اختلافی بین زن و مرد به وجود آمد آنها را نصیحت کنید و اگر فایده‌ای نداشت از آنها فاصله بگیرید و در نهایت آنها را بزنید اما در اینجا واژه «ضرب» به معنای کتک زدن نیست بلکه احتمال آن است که معنی آن در آیه مذکور، دوری گزیدن باشد.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری با بیان اینکه مرد و زن حق ندارند با یکدیگر با الفاظ بد صحبت کنند و نه این حق به آنها داده شده که یکدیگر را کتک بزنند گفت: صلح و صفا و محبت، شاکله یک زندگی صحیح است که منجر به رشد و تکامل همه اعضای خانواده می‌شود.

313/32

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha