پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
رستم نژاد

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین رستم‌نژاد در اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های منطقه ۶ کشوری با اشاره به وظایف خطیر و مسئولیت بالای حوزه‌های علمیه در شرایط کنونی، گفت: حوزه کنونی تا حوزه در تراز انقلاب اسلامی فاصله زیادی دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از یزد، حجت الاسلام و المسلمین مهدی رستم‌نژاد، در اجلاسیه مدیران و معاونین آموزش حوزه‌های علمیه منطقه ۶ کشوری، در مدینة العلم کاظمیه یزد، گفت: خداوند را شاکریم که در  برهه استثنایی و حساس کنونی و زمانی که چشم‌های بسیاری به این انقلاب و نظام خیره شده، ما را در عرصه خدمت به بهترین انسان‌ها و سربازان امام زمان(عج) قرار داده است و امیدواریم از این موقعیت بتوانیم نهایت خدمتگزاری و کارگشایی به نفع حوزه‌های علمیه و جامعه را داشته باشیم.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور افزود: طی سه سال و نیم گذشته که در خدمت حوزه هستیم، احساس کردیم جلسات زیادی که برگزار می‌شود بیشتر به تشریفات می‌گذرد و ما را به هدف اصلی نخواهد رسانید و بر همین اساس، الگوی برگزاری جلسات را عوض کردیم و قرار بر این شد که جلسات به صورت منطقه‌ای و طی یک یـا دو روز برگزار شود که اولین اجلاسیه را در همدان برگزار کردیم که رضایت بیش از ۹۰ درصدی از این روند ایجاد شد و امیدواریم که در یزد نیز شاهد این رضایت و خروجی مناسب از این طرح باشیم.

وی افزود: قرار بر این است که مدیران و معاونین آموزش دیدگاه‌ها و مطالب و مشکلات خود را بیان کنند و موضوعاتی که در همین جلسه قابل حل است همین‌جا خاتمه داده شود و مطالبی که نیـاز به برنامه‌ریزی دارد جهت برنامه‌ریزی به ستاد ارجاع شود و سایر سؤالات نیز پاسخ داده شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین رستم‌نژاد اظهار کرد: پس از انتصاب آیت‌الله اعرافی، تحولات مثبتی در حوزه به وجود آمد و طرح‌های تحولی که از قبل وجود داشت نیز سرعت داده شد و گام‌های تحولی با سرعتی بیش از پیش برداشته شد.

معاون آموزش حوزه های علمیه کشور با اشاره به تدوین درختواره دانشی حوزه، خاطرنشان کرد: بحث درختواره دانشی حوزه‌ها بحث بسیار جدی است که البته هنوز رونمایی نشده، ولی روزهای پایانی بررسی خود را طی می‌کند که در آن حوزه ای را که باید پاسخگوی نیازهای نظام، بشریت و در عرصه های داخلی، خارجی و بین‌الملل باشد دیده شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین رستم‌نژاد افزود: درختواره دانشی حوزه‌ها در یازده عرصه تدوین شده و بیش از ۵۰۰ استاد به صورت تخصصی روی آن کار کرده‌اند و تا به امروز ۳۰۱ رشته و گرایش از شورای گسترش در آن پیش‌بینی شده است.

وی افزود: ما باید علاوه بر اینکه برای آینده حوزه سرباز و نیرو تربیت کنیم باید نقشه راه داشته باشیم، بدین معنا که درس‌ها و کتاب‌ها در آن لحاظ شده باشد، اساتید و سایر ملزومات آن در نظر گرفته شود و بعد از آن است که می‌توان گفت برای مثلا ده سال دیگر برای همه این میدان‌ها و برای جامعه برنامه داریم.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور با اذعان به اینکه حوزه کنونی تا حوزه در تراز انقلاب اسلامی فاصله زیادی دارد، اظهار داشت: حوزه قبل از انقلاب حوزه‌ای بود که نمی خواست پاسخگوی همه نیازهای نظام و جامعه باشد، اما حوزه‌ی الان باید در همه عرصه‌ها جوابگو باشد و متاسفانه باید گفت که هنوز نتوانسته به این مطلوب دست یابد و همه ما باید در این خصوص مسئولیم و باید پاسخگو باشیم.

وی با اشاره به ابلاغ بیانیه گام دوم از سوی رهبر معظم انقلاب، خاطرنشان کرد: به نظر بنده مهم‌ترین پاسخ حوزه علمیه به بیانیه گام دوم، همین درختواره دانشی است که سعی ما بر این است در کمترین زمان ممکن آن را وارد مرحله اجرا کنیم.

وی در همین زمینه افزود: اگر حوزه فعلی را با حوزه‌ای که در درختواره حوزوی در نظر گرفته شده، مقایسه کنیم می‌بینیم که در حال حاضر حدود ۳۵ رشته با گرایش‌های آن داریم که در این درختواره باید آن را به بیش از ۳۰۰ رشته و گرایش‌های برسانیم.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور در پایان با بیان اینکه طی چند سال گذشته در بحث پذیرش سخت‌گیری بیشتری اعمال می‌کنیم، خاطرنشان کرد: همه این سخت‌گیری‌ها برای این است که افق حوزه را بالاتر و قوی‌تر می‌بینیم و سعی‌ می‌کنیم مستعدین و افراد قوی‌تری را جذب حوزه کنیم که بتوانند بار مسئولیت سنگین خود را بر دوش بکشند و برای اینکه حوزه در مسیر تحولی مهمی که قرار گرفته است به موفقیت برسد هنوز جای کار زیادی وجود دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • mettod IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    0 2
    متدگرافیک مرجع طرح منو رستوران گرافیکی
  • حسینی پور IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    0 0
    حقیقتا همین طور است. خب چه کار باید کرد. چه کسی مسوول این قضیه هست جز خودمان که چاره اندیشی کنیم؟