پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
همایش ملی دیدگاه های علوم قرآنی مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی

حوزه/ آیت الله استادی گفت: پیشنهادم به مسئولان حوزه این است که درس خارج تفسیر با حساب و کتاب راه بیفتد، همچنین کار محققانه‌ای روی تفسیر المیزان صورت بگیرد تا تهمت بی‌توجهی علامه به روایت، رد شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه آیت‌الله استادی امروز در همایش ملی دیدگاه های علوم قرآنی مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی تحت عنوان «حوزه های علمیه،‌مرجعیت و قرآن»  که در سالن همایش‌های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد؛ با بیان اینکه ۳۰ هزار روایت تفسیری از شیعه و سنی از جمله در «درالمنثور» آورده شده است، گفت: علامه طباطبایی(ره) معتقد است که باید این ۳۰ هزار روایت که با عنوان تفسیری شناخته می‌شوند، مورد بررسی و تحقیق قرار گیرند تا بتوانیم در تفسیر از آن استفاده کنیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه،  با اشاره به ارائه تهمتی که به علامه طباطبایی زده می شود، افزود: تفسیر المیزان که افتخار شیعه است بی جهت مورد انتقاد قرار گرفته و آن انتقاد این است که نویسنده آن به روایات شیعه عنایت نداشته است.

این استاد حوزه  با اشاره به اختلاف نظر میان علامه و آیت‌الله فاضل لنکرانی در حجیت خبر واحد افزود: اختلاف نظری هم میان ایشان و آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی در زمینه حجت بودن حدیث صحیح السند(خبر واحد) در تفسیر وجود دارد؛ یعنی علامه طباطبایی آن را در تفسیر حجت نمی‌داند ولی آیت‌الله فاضل این نوع احادیث را در فقه و تفسیر حجت می‌دانند.

آیت الله استادی اضافه کرد: علامه طباطبایی فرموده کل روایات اهل سنت که به پیامبر(ص) می‌رسد، حدود ۱۷ هزار روایت است که البته باید آن را بررسی کنیم؛ علامه معتقد است که ما فقط ۲۵۰ روایت از اهل سنت داریم که به پیامبر(ص) می‌رسد و مابقی از صحابه است که برای ما حجیت ندارد لذا باید درالمنثور بررسی شود که چه میزان روایات این کتاب واقعاً به پیامبر می‌رسد.

عضو شورای عالی حوزه گفت: علامه معتقد است« روایات تفسیری دو نوع است، عده‌ای مربوط به قرآن است و عده‌ای آیات را تفسیر می‌کنند که از نگاه علامه، آیات مربوط به قرآن، کاربرد تفسیری ندارد.

این استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه فرد فاضلی ۱۲ هزار روایت نورالثقلین را تحقیق کرده و معتقد است که تنها دو هزار روایت آن تفسیری است و مابقی مربوط به قرآن است(البته باید این موضوع باز هم بررسی شود) افزود: علامه بسیاری از روایات را که با مباحث تفسیری وی نزدیک بوده پذیرفته است؛ روایات خلاف عقل و یا تقیه و دارای تعارض غیر قابل جمع را هم رد می‌کند؛ البته ایشان با ۲۰ عنوان و شرط، بیشتر روایاتی را که تصور می‌شد خلاف قرآن است پذیرفته است.

آیت الله استادی ادامه داد: بنده مدعی هستم که حتی صد مورد پیدا نمی‌کنید که روایاتی خلاف قرآن ولی صحیح السند باشد و ایشان قبول نکرده باشد؛ بنده در تحقیقی که کرده‌ام نشان داده‌ام دو مورد، آن هم در برابر تفاسیر اهل سنت را نپذیرفته است.

عضو شورای عالی حوزه با بیان اینکه بی توجهی علامه طباطبایی به روایات، تهمت است اظهار داشت:  علامه مععتقدندد اگر کسانی بگویند حرف امام معصوم تنها در متشابهات به درد می‌خورد نباید به حرف آنان گوش داد؛ ایشان هیچ جا نگفته ما از روایات بی نیاز هستیم ولی خبر واحد را در تفسیر حجت نمی‌داند.

این استاد اخلاق اظهار داشت: ایشان نمی‌گوید تفسیر وابسته به روایت است ولی در عین حال نمی‌گوید ما از روایات هم بی نیاز هستیم؛ بنده معتقدم اولین کسی که روایات تفسیری را بررسی کرده علامه بوده است و این از افتخارات حوزه است که باید تداوم یابد.

عضو شورای عالی حوزه با بیان اینکه برخی گفته‌اند تفسیر قرآن به قرآن، ظنی است افزود: ایشان می‌گوید قرآن مقطوع الصدور است و روایت هم در صورتی قابل اعتماد است که مقطوع الصدور باشد تا بتوانیم به آن استناد کنیم.

آیت الله استادی با تاکید بر اینکه اختلاف علامه طباطبایی و آیت‌الله فاضل فقط به چند مورد مختصر محدود می‌شود اضافه کرد: یکی از افتخارات شیعه در صد سال اخیر نوشتن ۵۰ تفسیر است؛ از این ۵۰ تفسیر ده تفسیر از سوی مراجع تقلید مانند آیت‌الله خویی، آیت‌الله جوادی، علامه بلاغی، آیات موسوی اردبیلی و مکارم و ... نوشته شده است.

این استاد اخلاق  با بیان اینکه بازار درس خارج بیش از اندازه در حوزه گرم شده است، اظهار کرد: اگر قرار است درس تفسیر ایجاد شود باید فرد فقیه باشد و تفسیر بگوید وگرنه مانند برخی دروس خارج مورد حرف و حدیث قرار خواهد گرفت.

آیت الله استادی اظهارداشت: نسبت به علامه بی‌مهری شده و می‌شود؛ کار ایشان دقیقاً درست بوده و تنها چند عبارت نامناسب در سخنان ایشان دستاویزی برای برخی افراد در تهمت کم توجهی به روایات شده است.

وی با بیان اینکه این تفسیر(المیزان) به علت رواج داشتن و پرمخاطب بودن، فرصت تحقیقات محققانه در حاشیه آن را نیافته است، اظهار داشت: خوب است برخی این کار را انجام دهند زیرا همین سبب شده که برخی افراد بگویند علامه معتقد است ما در تفسیر نیازی به اهل بیت(ع) و پیامبر(ص) نداریم.

این استاد سطح خارج حوزه بیان کرد: از ویژگی‌های علامه این است که اول روایات را دیده و بعد تفسیر کرده است؛ ایشان ابتدا البیان را نوشته یعنی مدتی با روایات و تفاسیر کار کرده است و داب وی این بوده که روایات را به دقت بررسی کند.

وی افزود: پیشنهادم به مسئولان حوزه این است که درس خارج تفسیر با حساب و کتاب راه بیفتد همچنین کار محققانه‌ای روی تفسیر المیزان صورت بگیرد تا تهمت بی‌توجهی علامه به روایت رد شود.

313/40

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha