پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مرکز فرهنگی تبیان/ حجت الاسلام مزاری
حمله انتحاری به مرکز فرهنگی تبیان

حوزه/ حجت الاسلام سید محسن سجادی گفت: شهید خلیل رضایی قرائت قرآن را انجام داد و بعد یک خانم مقداری صحبت کرد وقتی پایین آمد صدای مهیبی شنیدم که هیچ وقت نشنیده بودم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه حجت الاسلام سید محسن سجادی عضو برجسته مؤسسه فرهنگی تبیان در گفت‌وگو با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به بیان جزئیات تجربه شخصی خود از حادثه انفجار تروریستی در مرکز تبیان کابل پرداخت و به بررسی وضعیت کنونی جریان‌های افراطی در افغانستان پرداخت.

حوزه: به عنوان مقدمه اگر امکان دارد خود را معرفی فرمائید؟

بنده سید محسن سجادی هستم و 25 سال در سطوح مختلف جامعة المصطفی به تحصیل پرداخته ام و دارای مدرک کارشناسی ارشد تاریخ اسلام به همراه دکتری رشته فقه و اصول هستم مدتها است که در مجموعه فرهنگی-مذهبی تبیان مشغول به کار هستم یک مجموعه فرهنگی که هدف آن افغانستان است. چندی بود که جهت فعالیت‌های فرهنگی در ولایت دایکندی حضور پیدا می‌کردم تا این که در ابتدای سال 1396 و در حادثه چهارراه زنبق وزیر اکبر خان پسر عموی بنده مرحوم شهید سید طاهر سجادی مدیر حوزه علمیه امام زمان(عج)  به شهادت رسید و من در زمان حادثه دفعه سوم بود که با عجله به سمت افغانستان حرکت می‌کردم پس از زیارت مرقد امام رضا(ع) از سمت مشهد به طرف هرات حرکت کردم پنجشنبه 5 دی ماه 1396 سالروز شکست روسها در افغانستان بود و مؤسسه تبیان یک مراسم گفتمان به مناسبت این روز داشت با دوستان به طرف سالن اجتماعات در زیر زمین رفتیم کارشناسان برنامه که یک روحانی و یک مجاهد افغانی بودند سخنرانی کردند سپس شهید خلیل رضایی قرائت قرآن را انجام داد و بعد یک خانم مقداری صحبت کرد وقتی پایین آمد صدای مهیبی شنیدم که هیچ وقت نشنیده بودم. بعد من به سمت زمین خم شدم احساس درد نمی‌کردم اما دیدم که دستانم آتش گرفت با خود گفتم که از اینجا زنده بیرون نمی‌آیم اما نیرویی به من می گفت تلاش کن! بعد از مدتی تلاش چیزی از پشت صندلی کنده شد و به سرم خورد تا این که به سختی در حالی که در صورت خود احساس سوزش می کردم بیرون آمدم تا وسط کوچه با پای برهنه دویدم در این میان یک پیرزن که وضع مرا می دید دمپایی‌های خود را به من داد و تا درمانگاه دویدم بعد از این جریان 21 روز جهنمی را در شفاخانه استقلال گذراندم که در طول این مدت هیج عمل جراحی روی نقاط آسیب دیده بدنم انجام نشد. پس از این مدت با کمک سفارت جمهوری اسلامی ایران 40 نفر از مجروحین به ایران منتقل شده و تحت درمانهای بیشتر قرار گرفتند. پس از ورود به ایران در بیمارستان امام رضا(ع) و بیمارستان خاتم الانبیاء تحت درمان قرار گرفتم.

حوزه: از دیدشما چه جریانات و یا افرادی در این حادثه تروریستی نقش داشتند؟

معمولاً گروه‌های تروریستی زمانی که حمله انتحاری و هجمه انجام می دهند پس از مدتی مسئولیت آن را می‌پذیرند چند ساعت بعد از این واقعه داعش بیانیه داد و عکس دو جوان را منتشر کرد که  در این حادثه تروریستی نقش عامل انتحاری را داشتند می خواهم استناد کنم به کفرانس خبری استاد حسینی مزاری که 5 روز پس از حادثه در هتل کانتینانتال کابل انجام گرفت و ایشان در این کنفرانس گفت:« ما مسئول اصلی این حادثه را خود آمریکا می دانیم.»

حوزه: از منظر شما آیا این جریانات تروریستی توانسته‌اند به اهداف خود برسند یا نه؟

شاید در کوتاه مدت برخی از اهداف ضد بشری آنها تحقق یابد اما در بلند مدت نخواهند توانست به اهداف خود دست یابند چنان که در عراق و سوریه یا جاهای دیگر شاهد آن هستیم.

حوزه: در حال حاضر وضعیت گروههای تروریستی در افغانستان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

خب اگر ما یک نگاه جامعه شناسانه به اینها داشته باشیم می‌فهمیم که این گروهها در رسیدن به اهداف خود ناکام هستند اما ناگفته نماند که آمریکا و قدرتهای غربی برای توجیه حضور خود در افغانستان و با توجه به موقعیت استراتژیک افغانستان به دنبال کوچ دادن داعش به کشور ما هستند گروهی که در افغانستان به دنبال جذب نیرو است و البته در راه تشکیل دولت کذایی خود به موفقیت نمی‌رسد، اما در زمینه ایجاد نا امنی موفقیت های مقطعی به دست آورده‌اند.

 حوزه:کارنامه همسایگان افغانستان در زمینه مبازه با تروریسم را چگونه می‌بینید؟

باید در مورد همسایگان به صورت تک تک صحبت کرد این حرف رسانه‌های افغانستان است که کشور پاکستان یکی از مراکز تربیت افراط‌گرایان است در کشورهایی مثل تاجیکستان و قرقیزستان هم این کار انجام می‌شود اما در این میان جمهوری اسلامی ایران سعی می‌کند از دولت و ملت افغانستان حمایت کند در حقیقت ایران به دنبال افغانستان آزاد است چیزی که به نفع ایران هم هست.

     

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha