پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
شاپور محمدزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی

حوزه/ رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: امروز رشد و نرخ سوادآموزی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال به برکت انقلاب اسلامی به عدد ۹۶ درصد رسیده است و این یکی از برکات انقلاب اسلامی می باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه از تهران، شاپور محمدزاده در سخنرانی پیش از خطبه های امروز (ششم دیماه ۹۸) نماز جمعه تهران ضمن گرامیداشت هفتم دی ماه و چهلمین سالگرد تشکیل سازمان نهضت سواد آموزی اظهارکرد: یکی از افتخارات سازمان نهضت سوادآموزی تقدیم ۱۱۸ شهید در دوران دفاع مقدس است.

وی با بیان اینکه تلاش برای رفع تبعیض میان روستائیان و شهرنشینان در سوادآموزی تصریح کرد: یکی از کارهای خوب سازمان این بوده است که در راه رفع تبعیض در حوزه سواد آموزی میان روستائیان و شهرنشینان قدم برداشته است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: این موضوع را تاکید می‌کنم که در دهه اول فعالیت علیرغم وضعیت کشور شاخص با سوادی کشور نزدیک ۱۴ درصد افزایش یافت و از ۴۷.۵ درصد در سال ۵۶ به عدد ۶۱.۸ درصد رسید.

وی ادامه داد: در دهه دوم فعالیت توانستیم نرخ با سوادی را به نزدیک ۸۰ درصد برسانیم که این عدد در سال ۸۵ و ۹۰ هم ادامه یافت و اگر این نرخ رشد را مورد بررسی و آنالیز قرار دهیم خواهیم یافت که درصد سوادآموزی در بین گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال به عدد ۹۴ درصد رسیده است.

محمدزاده گفت: این رشد حاصل ۴۰ سال زحمت و فعالیت نهضت سوادآموزی بوده است که امروز محقق شده است و امروز صحبت از ۹۶ درصد سواد آموزی می‌زنیم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی تصریح کرد: در راستای برقراری عدالت آموزشی در بین همه اقشار جامعه اقدامات خوبی برای افزایش سواد زنان انجام دادیم و شاخص سواد در بین زنان با شتاب خوبی افزایش یافت تا آنجا که امروز تفاوت سوادآموزی زنان و مردان ۶.۸ درصد با یکدیگر تفاوت دارد.

وی افزود: همچنین با اختصاص ۵۵ درصد فعالیت های سوادآموزی به روستاهای کشور موفق شدیم در ۴۰ سال گذشته میزان با سوادی روستاییان را رشد فزاینده ای داده و موضوع تفاوت میان روستائیان و شهرنشینان را برطرف کنیم.

محمدزاده اضافه کرد: در سال ۶۵ بسیج سوادآموزی آغاز شد و با اجرای این طرح بسیاری از افراد بازمانده از تحصیل تحت پوشش قرار گرفته و طرح لازم التعلیم از سال ۶۵ به مدت ۱۴ سال به اجرا درآمد و بیش از ۱.۵ میلیون نفر در دوره های مختلف ابتدایی تحت پوشش قرار گرفتند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: امروز تعداد بازماندگان از تحصیل در دوره ابتدایی با اجرای همین طرح به کمتر از دو درصد رسیده است.

وی ادامه داد: در حوزه سوادآموزی والدین بی سواد هم با همکاری مدارس طرح خوبی اجرا شد و از سال ۹۳ تا کنون نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر از والدین را تحت پوشش قرار داده است.

محمدزاده گفت: ما مراکز یادگیری محلی سوادآموزی را برای آن دسته از افرادی که توانایی فاصله گرفتن از مشاغلشان یا محل کارشان را ندارند نیز دایر کرده ایم که این امر به دلیل تأکید رهبر معظم انقلاب شکل گرفته است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی تصریح کرد: ما همچنین طرح سوادآموزی به اتباع خارجی را با اولویت سوادآموزی اتباع کشور افغانستان شکل داده ایم که تا کنون ۸۱۱ هزار نفر از اتباع خارجی توانسته اند تحت پوشش سوادآموزی قرار گیرند.

وی با اشاره به این مطلب که سازمان نهضت سوادآموزی با مجامعه بین المللی همکاری تنگاتنگ دارد افزود: ۶ طرح از طرحهای سازمان نهضت سواد آموزی در این سالها از سوی مجامع بین المللی مورد پذیرش قرار گرفته است.

محمدزاده اضافه کرد: از همه مردم و هموطنان می‌خواهیم تا اندک باقیمانده افراد بی سواد را به مراکز نهضت سواد آموزی معرفی کرده و مشوق آنها در یادگیری سواد باشند تا چرخه باسوادی افراد به خصوص در زیر سن ۵۰ سال کامل شود.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha