پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
عراق

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمد الغریفی مدیر مرکز "العصرالاسلامی" گفت: تمام سناریوهایی که آمریکا برای تقسیم عراق آماده کرده بود شکست خورده زیرا آنها غافل بودند که دو نقطه قوت برای عراقی ها وجود دارد که آنها را به حساب نیاورده بودند.

به گزارش سرویس بین الملل حوزه، بعد از سقوط رژیم بعث در عراق آمریکایی ها به دنبال فرصت طلبی برای سوء استفاده از موقعیت ملت و کشور عراق بودند اما با هوشیاری مرجعیت و مشاوره های دلسوزانه و به موقع جمهوری اسلامی ایران سناریوهای توطئه آمیز آمریکا با شکست روبرو شد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمد غریفی مدیر "مرکز العصرالاسلامی" در حوزه مطالعات استراتژیک وابسته به جامعه المصطفی العالمیه پیرامون نقش مرجعیت و حمایت های هوشیارانه جمهوری اسلامی ایران در تحولات عراق با سرویس بین الملل حوزه به گفت و گو پرداخت.

متن گفت و گو به شرح ذیل است:  

حوزه: چرا برخی از احزاب سیاسی عراق تابع دولت های خارجی هستند؟

دلیل این امر طائفی گری است؛احزاب طائفی از دولت هایی که با آنها در افکار و ایدئولوژی مشترک هستند برای استفاده از حمایت های مادی و معنوی آنها و فشار بر بقیه احزاب برای دستیافتن به امتیازات ویژه کمک می خواهند و این احزاب طائفی تابع دولت هایی می شوند که از آنها کمک می گیرند.

حوزه: چرا تاکنون هدف آمریکا برای تقسیم عراق محقق نشده است؟

تمام سناریوهایی که آمریکا برای تقسیم عراق آماده کرده بود شکست خورده زیرا آنها غافل بودند که دو نقطه قوت برای عراقی ها وجود دارد که آنها را به حساب نیاورده بودند.

اولا؛ حضور رهبری نیرومند برای ملت عراق که نماینده آن مرجعیت بزرگوار جناب آیت الله سید علی سیستانی است؛ کسی که عراقی ها را به نوشتن قانون اساسی یکپارچه برای عراق واداشت و حکومت را به عراقی ها تحویل داد و جدول زمانی برای عراق مشخص کرد.

دوم؛ پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران از گروه های مقاومت عراقی و به تعبیر آنها ایران این گروه ها را همچون خنجری در گلوی آنها قرار داده است و عراق را برای آمریکایی ها تبدیل به باتلاق کرده است.به طوری که آنها را مجبور به پایان دادن به سناریو تقسیم عراق کرد و پایان دادن به جنگ داخلی که آنها شعله ور کرده بودند و جدول زمانی خروج آمریکا از عراق را مشخص کردند.

حوزه: سناریوهایی که آمریکا برای تقسیم عراق ارائه داد چه بودند؟

 سناریوی اول؛ بعد از سقوط نظام بعث صدام که می خواستند؛ سه قانون اساسی کردی، سنی و شیعی بنویسند اما متوجه شدند ملت عراق ملتی متحد به رهبری مرجعیت است که آن ها را به نوشتن یک قانون اساسی واحد وادار نمود.

سناریوی دوم آنها برافروختن جنگ داخلی در عراق بین شیعه و سنی بود و آوردن رهبران القاعده به عراق، اقدام به فعالیت های تروریستی اما گروه های مقاومت عراقی مورد حمایت ایران نیروهای آمریکایی را هدف قرار دادند و سفیر آمریکا به نشستن بر سر میز مذاکره با سفیر ایرانی در سه جلسه که آخرین آن  در سال ۲۰۰۶ در کاظمیه بود، مجبور شد. در این جلسه تصمیم گرفته شد که آمریکا اقدامات تروریستی انتحاری ها و بمب گذاری ها را متوقف کند و جدول زمانی برای خروج از عراق مشخص کنند.

سناریوی سوم؛ آوردن داعش برای اشغال عراق بود که قدرت شیعه را در هم شکنند و مردانشان را کشته و زنانشان را به اسارت ببرند؛ سپس آمریکا بیاید و عراق را تقسیم کند که این توطئه نیز به لطف فتوای جهاد کفائی مرجعیت آیت الله سید علی سیستانی و حمایت جمهوری اسلامی ایران شکست خورد.

هوشیاری حشد الشعبی در قبال توطئه آمریکایی تفرقه افکنی

سناریوی چهارم فعال نمودن تظاهرات در جنوب عراق و به آتش کشیدن پایگاه های احزاب و حشد الشعبی و کنسولگری ایران برای شعله ور نمودن جنگ داخلی شیعی شیعی بین احزاب سیاسی و گروه های مقاومت بود تا بتوانند کردها و سنی ها را به آسانی از عراق جدا کنند و این توطئه شکست خورد آن هم  با هوشیاری و حکمت رهبری گروه های حشد الشعبی که آنها با این توطئه دچار لغزش و خطا نشدند بلکه سحر علیه  ساحر شد و نقش کنسولگری آمریکا در این فتنه بر ملاشد و این امر اتحاد و تشکیل دولت اجماعی را برای احزاب شیعه آسانتر کرد.

حوزه: چرا آمریکا برای ساختن عراق به عنوان یک هم پیمان همانند هم پیمان های دیگر مثل ژاپن رفتار نمی کند؟

آمریکا به خوبی می داند ملت عراق دارای عقیده مقاومت ضد اسراییل است و در برابر حکومت آنها تسلیم نمی شود ،بنابراین آسان ترین راه سیطره بر ملت عراق تجزیه آنها به دولت های کوچک در حال جنگ و ضعیف است تا تسلط بر آنها آسان شود.

حوزه: موضع ایران در قبال جریانات سیاسی در عراق چیست؟

جمهوری اسلامی اولین  کشوری بود که روند سیاسی را در عراق و در تمام مراحل خود پشتیبانی و به رسمیت شناخت؛ از زمان شورای ملی،دولت انتقالی و مراحل نوشتن قانون اساسی و انتخابات و دوره های دولت چهارگانه پی در پی که نمونه دیپلماسی دائمی در پایتخت عراق بغداد و چند استان بود، برخلاف بسیاری از کشورهای عربی همسایه که نظام دموکراسی در عراق را به رسمیت نشناختند و به دنبال شکست آن از طریق بمب گذاری ها و عملیات انتحاری و فتواهای تکفیری و حمایت از دولت خرافی داعش بودند.

حوزه: نظر شما درباره رهبری و هدایت آیت الله سیستانی در جریانات سیاسی عراق چیست؟

  مرجع دینی بزرگوار آیت الله سید علی سیستانی (دامت برکاته) به هدایت و ارشاد و نصیحت جریان سیاسی جدید صرفا در امور ضروری بسنده می کند و در امور اجرایی ورود پیدا نمی کنند . نمایندگانشان را از نامزد شدن در انتخابات و دریافت منصب های اجرایی منع می کنند و هیچ حزب سیاسی نماینده ایشان نیست که بر اساس راه وروش و رهنمودهایش عمل کند  ، و تا زمانی که سیاسیون خدمات لازم را به مردم عراق ارائه ندهند ، در خانه خود را به روی سیاستمداران می بندد و هیچ فکر و دیدگاه کلی و یکپارچه ای به مردم عراق ارائه نکردند ؛ بر این اساس ، با وجود اینکه آیت الله سیستانی عصای رهبری عراق را متعادل در دست گرفت و به رهبری میدانی و فکری وارد نشد ، از این رو رهبری ایشان به منزله  یک دریچه امن برای عراق معاصر تلقی می شود.

نقش مرجعیت در جلوگیری از بروز جنگ داخلی شیعی سنی در عراق

از دیگر نقش های مرجعیت بزرگوار آیت الله سیستانی در جریانات سیاسی عراق؛ اخراج مسالمت آمیز اشغالگران بدون ریخته شدن خون ملت عراق، واگذاری کار به ملت عراق برای تعیین سرنوشتش و برگزیدن نظام حکومتشان،اصرار بر نوشتن قانون اساسی به دست امین فرزندان و ملت عراق و اصرار بر برگزاری انتخابات زود هنگام و مجوز ندادن به تعطیلی و یا تاخیرآن ، عدم  انتخاب اشخاصی معین بلکه تنها  توجیهات و نصیحت هایی  برای انتخاب اصلح ارائه داده و به آن اکتفا کردند. اجازه ندادن به تمدید مدت باقی ماندن نیروهای اشغالگر در عراق، اجازه ندادن به سر گرفتن جنگ داخلی بین شیعه و سنی در عراق، و منع نمایندگانشان برای بر عهده گرفتن مناصب اجرایی در حکومت جدید و درخواست از مسوولیین سیاسی به ارائه خدمات ضروری به ملت محروم عراق و صدور فتوای جهاد کفایی در راستای کمک به نیروهای دولتی برای بیرون راندن گروه های داعش تروریستی از کشور عراق از جمله دستاوردها و نقش ارشادات آیت الله سیستانی در جریان سیاسی عراق است.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha