پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ نشست خبری -نکوداشت آیت الله العظمی سید محمد محقق داماد

حوزه/ مرحوم محقق داماد تربیت شده حوزه علمیه قم بود و وقتی تصمیم گرفته شد همایش تجلیلی برای ایشان گرفته شود، احیای آثار و تصحیح نشر آثار و تقریرات به مؤسسه کتاب شناسی شیعه واگذار شد و این موسسه زیر نظر آیت الله استادی کار را شروع کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه ، حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری  پیش از ظهر امروز در نشست خبری که با موضوع نکوداشت آیت الله العظمی سید محمد محقق داماد در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد گفت: سال 97 مصادف  با پنجاهمین سالگرد رحلت مرحوم محقق داماد بود به همین دلیل چون تاکنون برای این شخصیت عالم پرور، مراسم تجلیل و تکریمی گرفته نشده، تصمیم گرفته شده همایش برگزار شود.

دبیر علمی همایش نکوداشت آیت الله العظمی سید محمد محقق داماد، افزود: وی داماد و از شاگردان بزرگ آیت الله حائری یزدی، مؤسسه حوزه علمیه قم و اهل احمد آباد یزد و و در حوزه  علمیه قم معروف به سید محمد موسوی بود و علت معروف شدن به محقق داماد به دلیل دقت نظر شان در مباحث علمی، فقه و اصول است.

وی افزود: وی یک سال بعد از راه اندازی حوزه علمیه قم از یزد به قم آمد و در درس آیت الله حائری شرکت کرد.

 حجت الاسلام والمسلمین مختاری با بیان این که از ویژگی های خاص مرحوم محقق داماد دقت نظر، عمیق بودن و دارای بیانی شیوا، سنگین و قوی بوده گفت: به همین دلیل شاگردان درس شان مجمع تیزهوشان و نخبگان حوزه شده و بدین تر هر کسی نمی توانست پای درس شان حضور یابد.

وی اضافه کرد: چون ایشان همه وقت شان صرف تدریس می شد و به همین دلیل نمی توانستند کتابی تألیف کنند و اگر مطلبی نوشته شده، تقریرات ایشان است.

دبیر علمی همایش با بیان این که آن عالم ربانی از پیشگامان انقلاب و همراه، هم درس و هم بحث و یار امام راحل در انقلاب بوده ادامه داد: همین مسئله باعث شد وقتی در سال 47 از دنیا رفت، طاغوت اجازه  نداد خبر وفات ایشان از بلند گوی حرم اعلام شود و به همین دلیل در یکی از حجرات حرم به خاک سپرده شده اند.

وی با بیان این که بسیاری از مراجع فعلی شاگردان ایشان می باشند و حتی از دیگر شاگردان آن عالم ربانی می توان شهید بهشتی، مطهری و.. بوده نام برد افزود: به دلیل اتقان خاص و سنگینی درک کلام شان هر کسی نمی توانست در پای درس شان حضور یابد، همین مسئله باعث شد افراد خاصی شاگرد شان باشند.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری افزود: ایشان تربیت شده حوزه علمیه قم می باشند و وقتی تصمیم گرفته شد همایش تجلیلی برای ایشان گرفته شود، احیاء آثار و تصحیح نشر آثار و تقریرات به مؤسسه کتاب شناسی شیعه واگذار شد و این موسسه زیر نظر آیت الله استادی کار را شروع کرد.

دبیر علمی همایش افزود: یک دوره تقریرات درس فقه و اصول ایشان که 20 جلد است آماده شده در روز همایش رونمایی می شود و نویسندگان تقریرات حضرات آیات مکارم شیرازی، جوادی آملی، آیت الله مؤمن و سید علی محقق داماد می باشند.

وی افزود: در مجموع 21 جلد از تقریرات درس این عالم ربانی در روز همایش رونمایی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری گفت: از جمله خصوصیات بارز مرحوم محقق داماد همراهی با مردم بودند، برای مشکلات مردم تلاش و حتی به دلیل مشغله علمی لحظه ای  منبر و تبلیغ را از خود جدا نمی دانستند.

313/40

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha