جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ افتتاحیه سیزدهمین نشست آموزشی-ترویجی ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش

حوزه/ از ویژگی های اجلاس سیزدهم ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش ارتقاء محتوای آن با تشکیل کار گروه های پنج گانه و تعیین محورهای بیست گانه بود.

خبرگزاری «حوزه» - مشهد/ سیزدهمین اجلاس سراسری ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش در حالی در جوار بارگاه منور امام هشتم برگزار شد که مدیر حوزه های علمیه و وزیر آموزش و پرورش در نشست های فصلی ستاد انتظار ارتقاء سطح محتوایی آن نسبت به سالهای پیشین داشتند و همواره بر این مهم تاکید می کردند، خروجی این هم اندیشی باید گامی دیگر برای تحقق آرمانهای مورد نظر امام خمینی و مقام معظم رهبری در راستای نهادینه کردن تعلیم و تربیت اسلامی و رسیدن دانش آموزان و معلمان به مراتبی از حیات طیبه باشد.

* آغازین سال گام دوم انقلاب    

 علیرضا حاجیان زاده، دبیر ستاد همکاری ها  که برگزاری نخستین هم اندیشی سالانه ستاد همکاری ها را در دوران مدیریت یکساله خود تجربه می کرد، از ماه ها قبل با تشکیل جلسات و نشست های تخصصی نخبگانی تلاش کرد به عنوان اولین اجلاس ستاد در گام دوم انقلاب، برخی ایده آل های مورد نظر رؤسای عالی و نیزانتظارات شرکت کنندگان اجلاس را برآورده نماید.

برگزاری چندین پیش نشست با حضور معاونین و مدیران دبیر خانه ستاد همکاری ها، رصد برنامه های اجلاس های پیشین، مشورت بامعاونین ارشد حوزه های علمیه برادران و خواهران و نیز معاونان وزیر آموزش و پرورش و جلساتی با آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه، حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور مدیر حوزه های علمیه خواهران و از طرفی تشریح ظرفیت های این ستاد برای وزیر آموزش و پرورش که به تازگی سکان وزراتخانه  را بر عهده گرفته است، دست به دست هم داد تا نخستین اجلاس همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش در آغازین سال گام دوم انقلاب متفاوت تراز گذشته برگزارشود.

*ارتقاء محتوایی با تشکیل کار گروه های پنج گانه

از ویژگی های اجلاس سیزدهم ارتقاء محتوای آن با تشکیل کار گروه های پنج گانه و تعیین محورهای بیست گانه بود، کار گروه هایی که عناوین آن با مشورت معاونین حوزه علمیه و وزارت آموزش و پرورش با ساعت ها کار کارشناسی مشخص و مدیریت آنها به معاونین هر دونهاد سپرده شد تا با تجربه مدیریتی در صف و ستاد مطالب مورد بحث به شکل ملموس طرح و تصمیمات لازم برای پیشنهاد به نهاد های بالا دستی تصویب گردد.

*افتتاحیه بدون سخنران !

چیره شدن محتوای کار گروه ها بر دیگر بر نامه ها ی اجلاس سیزدهم باعث شد  تا در نخستین روز اجلاس که معمولا با سخنرانی مسئولین و مدیران ارشد آغاز می گردد، این بار با نشست کار گروه ها کلید بخورد و دبیر ستاد بدون فوت وقت، پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، میهمانان نشست را به وقت گذاری و دقت نظر در مطالب مطرح شده در کارگروه ها دعوت و خود نیز با حضور در جلسات آنان در مباحث مطرح شده مشارکت نماید و بدین ترتیب نوبت روز اول اجلاس، با طرح پیشنهادهای کاربردی توسط اعضای کار گروه ها، متشکل از معاونان پرورشی فرهنگی ادارات کل آموزش و پرورش ، مدیران استانی حوزه های علمیه خواهران و برادران، نمایندگان ستادی هر دو نها د و نمایندگان دبیر خانه ستاد همکاری ها، لجنه ای از نخبگان عرصه تعلیم و تربیت تشکیل و شیوه های تربیت دینی و علمی دانش آموزان تصویب شود.

بر نامه های اجلاس سیزدهم که در نوبت صبح با شروع خوبی مواجه شد، حضور سه شخصیت شاخص اجرایی و علمی در عرصه تعلیم و تربیت، آیت الله علیرضا اعرافی ، حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد حاج علی اکبری و محسن حاجی میرزایی مثلث مبارکی است که در شرایط کنونی می تواند نقطه عطفی در تاریخ تعلیم و تربیت کشور را رقم بزند، مخصوصا برای اولین بار در جمع میهمانان اجلاس، مدیران کل آموزش و پرورش استانها نیز حضور داشتند و از نزدیک دیدگاه های مطرح شده توسط این سه سخنران گران ارج  را رصد می نمودند.

آیت الله علیرضا اعرافی که خود از متخصصان  امر تعلیم و تربیت است و درس خارج "فقه تربیت" او سالیانی است در قلب حوزه علمیه قم،  یعنی مدرسه مبارکه فیضیه زبانزد نخبگان جوان حوزه می باشد، با دغدغه مندی فراوان شرایط کنونی تعلیم و تربیت کشور را تشریح کرد و با شرح و بسط  فرازهایی از سند تحول بنیادین آنرا میثاق نامه تحول دینی ، اعتقادی ،علمی و کار بردی برای همه ارگانهای مرتبط  در همکاری با آموزش و پرورش دانست.

* حضور این چهار نفر را غنیمت بشماریم

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری نیز دیگر صاحب نظر و اندیشمند عرصه تعلیم و تربیت که خود را بزرگ شده این عرصه می نامد و با افتخار بیوگرافی کار در آموزش و پرورش را تشریح می کند و اذعان داشت: حضور استاد اعرافی در مسند مدیریت حوزه های علمیه، محسن حاجی میرزایی در سکانداری وزارت آموزش و پرورش و نیز علیرضا حاجیان زاده در مسند دبیری ستاد همکاری ها، مقدمه فصل نوینی از همکاریهای روحانیون با  آموزش و پرورش را رقم خواهد زد و به عنوان کسی که سالهای سال در عرصه تعلیم و تربیت  فعال بوده ام، وجود این عناصر برای تعلیم و تربیت بی بدیل است و باید از این فرصت نهایت بهره برداری را بنمائیم.

حاج علی اکبری با ابراز خرسندی از نحوه چینش کمیته های استانی و حضور نماینده گان ولی فقیه در استانها در راس کمیته های همکاری، قول مساعد داد 900 امام جمعه در سراسر کشور را برای کیفیت بخشی به برنامه های ستاد همکاریها در گام دوم انقلاب به صف کند.

*برنامه ۵ ساله راه را برای توسعه همکاریها باز کرده است

محسن حاجی میرزایی که چند ماهی است سکان وزرات آموزش و پرورش را بر عهده گرفته است و در نخستین هفته های کاری خود، برای کسب رهنمود از مراجع عظام تقلید، به قم سفرکرد، برای اثبات اهمیت همکارهای حوزه و آموزش و پرورش، مدیران کل استانها را نیز به مشهد فراخوانده بود تا ازنزدیک و چهره به چهره، ضرورت همکاری حوزه علمیه با آموزش و پرورش را برای آنان تبیین کند.

وزیر آموزش و پرورش در جمع مدیران و سیاستگذاران هر دو نهاد گفت: بهره گیری از ظرفیت حوزه امری ضروری است و انگیزه بالایی در حوزه برای کمک به آموزش و پرورش وجود دارد که باید حداکثر استفاده را کرد و ما مصمم هستیم این کار را انجام دهیم.

او تاکید کرد: حقیقتا حوزه علمیه  ظرفیت های بی بدیلی برای آموزش و پرورش دارد و تلاش وزراتخانه در گذشته و حال استفاده از این ظرفیت برای تحقق تعلیم و تربیت منطبق با آموزه های دینی است. بر این اساس در دو دهه اخیر اقدامات قابل توجهی برای حضور حوزه و روحانیت صورت گرفته که تاسیس و تشکیل ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش یکی از اقدامات موثر و مورد حمایت نخبگان هر دو ستگاه می باشد و خوشبخاتنه بدنه حوزه علمیه و نیز فرهنگیان و مدیران آموزش و پرورش به حقیقت این ضرورت پی برده اند.

وی افزود: برنامه ۵ ساله راه را برای توسعه همکاریها باز کرده است و امیدواریم بتوانیم با بهره گیری از این نهاد مقدس شاهد شکوفایی و تقدم تربیت بر تعلیم باشیم.

* پخش مستند همکاریها و واکنش آیت الله اعرافی

پایان بخش بر نامه های عصر روز نخست اجلاس، پخش مستند همکاری ها بود، این فیلم که توسط مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی ستاد تهیه و تدوین شده بود، تلاش کرده بود گوشه ای از همکارهای حوزه و تاثیر گذاری روحانیون در آموزش و پرورش را به نمایش بگذارد، گرچه در برنامه ریزی ها پیش بینی شده بود زمان پخش آن اواسط برنامه باشد، اما با کم لطفی های دبیر اجلاس به آخرین برنامه موکول شد و البته، جذابیت و حرفه ای بودن فیلم، باعث شد تا مدیر حوزه های علمیه و نیز رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تا آخرین ثانیه های آن را به تماشا بنشینند و آیت الله اعرافی در واکنش به محتوای فلیم، آن را بلیغ ، فنی و حرفه ای بنامد.

*شب یلدای به یاد ماندنی با طعم زیارت امین الله

غروب آخرین روزفصل پاییز در جوار بار گاه ملکوتی امام مهربانی ها، شب یلدای به یاد ماندنی را برای میهمانان اجلاس رقم زد،اقامه نماز مغرب و عشا در حرم رضوی با رایحه خوش  زیارت امین الله با عث رفع خستگی و تنوع در برنامه ها شد تا پس از آن با حضور در محل اجلاس، ادامه مباحث کار گروه های پنچ گانه را در شب یلدا  به بحث بنشینند و خوش سلیقگی معاون پشتیبانی ستاد در تهیه هنداونه برای پذیرایی میان وعده، موجب لبخند های ملیح شر کت کنندگان شد. 

*برگزاری میز گرد تخصصی

برنامه های روز دوم، با برگزاری میز گرد تخصصی همکاریها آغاز شد. دراین میزگرد که به ریاست علیرضا حاجیان زاده و با حضورمعاونین وزارت آموزش و پرورش و حوزه های علمیه برادران و خواهران تشکیل شد، حاضرین به طرح دیدگاه های خود پرداختند و ایده های خود را در خصوص بر نامه های پژوهشی ، فرهنگی و تبلیغی ، متون درسی و نیز شرایط و نحوه حضور روحانیون در مدارس آموزش و پرورش به بحث نشستند، در این میان خانم ظهیری معاون تبلیغی فرهنگی حوزه های علمیه خواهران ضمن حمایت از برنامه های ستاد همکاری ها آن را مردانه دانست و خواستار توجه بیشتر به حضور بانوان طلبه در عرصه های مختلف همکاریها برای نیمی از دانش آموزان شد که علیرضا حاجیان زاده در پاسخ به او روح حاکم بر برنامه های ستاد را ناظر به مشارکت حوزه های علمیه برادران و خواهران دانست و البته اذعان داشت که ظرفیت حوزه علمیه خواهران بیش از این است و باید همکاری  با آن را توسعه دهیم. 

میز گرد تخصصی همکاریها به مدت یک ساعت ونیم بر گزارشد و پس از آن، میزگرد نوبت سوم کار گروه ها آغاز و اعضای آن  تا اذان ظهر به جمع بندی مورد نیاز برای قرائت بیانیه های جداگانه رسیدند.

*آیین اختتامیه اجلاس سیزدهم 

آیین اختتامیه اجلاس سیزدهم  با حضور همه شرکت کنندگان وسخنرانی حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور مدیر حوزه های علمیه خواهران آغازشد. وی که عضور شورای عالی آموزش و پرورش نیزمی باشد، همکاریهای  حوزه و آموزش و پرورش در دوهه اخیر را در عرصه تعلیم و تربیت بسیار تاثیر گذار خواند و ضمن تقدیر از کسانی که از بدو تاسیس این ستاد تاکنون برای به ثمر رسیدن این شجره طیبه تلاش کرده اند، خواستار ارتقاء ستاد براساس مطالعات آینده پژوهانه شد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پورافزود: تنها با فرستادن روحانی به مدارس، وظیفه ما تمام نمی‌شود. ما فقط مسئول برگزاری مراسم مذهبی  نیستیم، بلکه شعار ما مبنی بر بهبود، ارتقا و مدیریت فرهنگ است و در این راستا مجموعه بزرگ و پر ظرفیت حوزه های علمیه خواهران از هیچ کوششی برای تحقق این آرمان در آموزش و پرورش دریغ نخواهد کرد.

علیرضا حاجیان زاده  نیز از همه مدیران ستادی و استانی حوزه و آموزش و پرورش به ‌دلیل حضور و مشارکت فعال در مباحث کارگروه‌ها تشکر کرد و گفت؛ مصوبات کارگروه های پنج گانه را در اسرع وقت پیگیری می کنیم.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش افزود: ستاد همکاری‌ها تنها به این اجلاس بسنده نمی کند و تقویت روحیه جمع‌گرایی و هم‌گرایی، باید در طول سال نیز ادامه داشته باشد در استان‌ها نیز باید جلسه قطب‌های کشوری صورت گیرد تا علاوه بر گرم نگه‌داشتن صحنه، این حرکت عمیق، تدریجی و اثرگذار حفظ شود.

*تقدیر از کمیته های برتر استانی و قطب های 5گانه

تقدیر از کمیته های برتر استانی ونیزاعضای قطب های 5گانه پایان بخش بر نامه های اختتامیه اجلاس سیزدهم همکاریها بود که البته اقدام تحسین بر انگیر دبیر ستاد در دعوت از حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی ملکی دبیر سابق ستاد و تقدیر از زحمات هفت ساله او، فضای مهر وزی و روحیه قدردانی از خدمت گزاران سابق را به نمایش گذاشت .

*دعاهای دلنشین و از سر سوز عضو جامعه مدرسین

حسن ختام اجلاس سیزدهم، دعاهای دلنشین و از سر سوز آیت الله موسوی اصفهانی، عضو جامعه مدرسین و مدیر حوزه علمیه همدان بود.

بدین ترتیب اجلاس سیزدهم ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش به پایان رسید و خبرهای رسیده از دفاتر مسئولین عالی ستاد حکایت از رضایتمندی از مباحث و خروجی ها ی آن دارد، امیدواریم با الهام از نفس قدسی عالم آل محمد ،حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام ، آنچه گفته شد و پس از این نیز تصویب و بر نامه ریزی میشود موجب رضایت حق تعالی و خرسندی قائم آل محمد صلی الله علیه و آله ، حضرت مهدی موعود موجود "عج" و نایب برحقش مقام معظم رهبری قرار گیرد و در اجلاس چهاردهم که به نام نامی چهاردهمین معصوم علیهم السلام برگزار خواهد شد، عطر روح نواز حضور حضرت حجت را در آن شاهد باشیم . 

*خدایا چنان کن سرانجام کار / تو خشنود باشی و ما رستگار

کریم دلفانی مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی ستاد همکاری ها 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha