شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ کتابخانه تخصصی و نمایشگاه دائمی گفتمان علمی انقلاب اسلامی

حوزه/مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه های علمیه گفت: تا کنون حدود دو هزار و 500 تا سه هزار جلد را تنها از 16 موسسه به طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی رسیده و هر چه کار ادامه پیدا می کند، تعداد این آثار بیشتر می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالرسول هاجری در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه دائمی گفتمان انقلاب اسلامی«ویژه آثار برگزید و برتر علوم انسانی اسلامی» در گفت و گو با خبرنگاران عنوان کرد: این نمایشگاه نخستین نمایشگاه تخصصی و دائمی آثار برگزیده و منتخب حوزه و دانشگاه در عرصه علوم انسانی اسلامی است.

وی هدف محوری طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی را شناسایی روشمند آثار فاخر و برتر در علوم انسانی اسلامی و معرفی آن به جامعه علمی در داخل و خارج از کشور دانست و  افزود: ما در حوزه پژوهش، تدوین و چاپ یک آسیبی داریم و آن این است که برنامه ریزی خاصی برای معرفی آثار تولید شده وجود ندارد، در حقیقت کار ناشر و مولف کتاب با چاک اثر تمام می شود و هیچ نهاد خاصی مسئول معرفی اثر به مجامع علمی نیست، این در حالی است که در غرب اگر یک میلیون صرف تدوین یک کتاب می شود، 10 میلیون صرف معرفی آن به جامعه علمی می کنند.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه های علمیه مطرح کرد: کار ما در این طرح از جایی شروع می شود که نویسنده و ناشر کارش تمام می شود و ما در مسیر جشنواره های کتاب در حوزه و دانشگاه آثار برتر را شناسایی می کنیم و بدون اینکه داوری جداگانه ای انجام دهیم، محصولاتی را که اندیشمندان به عنوان اثر برتر انتخاب کرده اند، به مجامع علمی معرفی می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری عنوان کرد: آثاری که در مجموعه کتاب شناخت درج می شود، حتما باید در حوزه علوم انسانی اسلامی باشد و زمانی که ما این آثار را استخراج می کنیم، نخستین کار این است که ما آن ها را وارد یک مجموعه کتاب شناخت می کنیم.

 22 جلد از مجموعه کتاب شناخت به چاپ رسیده است

وی ادامه داد: این مجموعه اطلاعات مربوط به آثار فاخر را اعم از کتاب، مولف و معرفی و چکیده کتاب را در خود دارد، 30 جلد از این مجموعه کتاب شناخت آماده بوده و 22 جلد آن منشتر شده است و سایر جلدها نیز در حال چاپ است، همچنین از سامانه نرم افزاری این مجموعه نیز رونمایی کامل انجام شده و افراد می توانند به این مجموعه مراجعه کرده و با جستجوی اثر دلخواه خود به آن دسترسی داشته باشند.

دبیر گفتمان انقلاب اسلامی  تاکید کرد: در حال حاضر آثار برتر در سه حوزه کتاب، پایان نامه و مقاله در حال ورود به این مجموعه است که کار کتاب و مقاله آغاز شده و گام بعدی اضافه کردن پایان نامه ها به مجموعه است.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری خاطرنشان کرد: ما در مرحله بعد از مولفان آثار درخواست می کنیم که آثار خود را در دو نسخه برای ما ارسال کنند، با این کار دومین خروجی کار ما تاسیس یک کتابخانه بوده و روز به روز بر تعداد این کتب افزوده می شود.

وی اضافه کرد: در گام بعدی شبیه این کتابخانه را که در حوزه دائر است، در یکی از دانشگاه های تهران نیز برپا کنیم.

 شورای عالی گفتمان علمی انقلاب اسلامی در 22 استان آغاز به کار کرده است

دبیر گفتمان علمی انقلاب اسلامی ابراز کرد: نهادهایی مانند وزارت آموزش عالی، نهاد رهبری در دانشگاه ها، دانشگاه آزاد، حوزه علمیه و آستان قدس رضوی یک شورایی با عنوان شورای عالی گفتمان تاسیس شده و شبیه همین شورا در 22 استان کشور نیز تشکیل شده است، شورای مذکور آثار را بررسی کرده و به ستاد مرکزی معرفی می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری ادامه داد: ما در پی این هستیم که در هر هفته یک نشست در هر استان برگزار شود، در این نشست ها ما مولف را می فرستیم و طرح بحث می کند، این جلسات فقط برای اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و دانشجویان مقطع دکتری بوده و در آن کتاب نقد می شود.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی جامع این نشست ها با تمام جزئیات تا پایان اسفندماه پیش بینی شده است مطرح کرد: استاد در دانشگاه ها و حوزه مطالب خود را ارائه می دهد، خروجی نشست ها این است که نویسنده از نقدها استفاده کرده و در چاپ های بعدی به تکمیل اثر خود می پردازد، همچنین مخاطبان نیز می توانند با این دستاوردها آشنا شوند.

دبیر گفتمان علمی انقلاب اسلامی تولید پک های آموزش مجازی را دیگر کار این طرح دانست و یادآور شد: تولید پک های آموزشی گام دیگر ما در این طرح بوده و اساتید آثار خود را بین سه تا هفت جلسه تدریس می کنند و اگر کسی علاقه داشته باشد، می تواند به محتوای کتاب به صورت چکیده و از زبان مولف آن دست پیدا کند.

قریب به 3 هزار جلد به طرح گفتمان انقلاب اسلامی رسیده است

حجت الاسلام والمسلمین هاجری، مجموعه فصلنامه دستاورد را موردتوجه قرار داد و اظهار داشت: در این فصلنامه ما یک کلیدواژه را به برنامه کتاب شناخت می دهیم، این برنامه برای ما مباحث موردنیاز را جستجو می کند و تمام آثاری که با کلیدواژه مطابقت دارند در قالب فصلنامه دستاورد بدست می آید که حقوق معنوی نویسنده نیز رعایت می شود.

وی ادامه داد: تا کنون حدود دو هزار و 500 تا سه هزار جلد تنها از 16 موسسه به طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی رسیده و هر چه کار ادامه پیدا می کند، تعداد این آثار بیشتر می شود.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha