شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
امام جمعه همدان

حوزه / امام جمعه همدان گفت: امتی که خدایش حکیم است،  کتابش حکمت آمیز و پیامبرش اهل حکمت است؛ مشخص است که به چه میزان می تواند حکمیانه زندگی کند و قطعا تمام بستر های حکمیانه زندگی کردن را فراهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی، امروز در جلسه تفسیر قرآن در دانشگاه صنعتی همدان، با بیان اینکه جهان هستی دارای پیچیدگی‌های فراوانی است، اظهار داشت: متاسفانه به دلیل آنکه انسان درگیر این عالم شده است، فرصت توجه به حقیقت هستی را از دست داده، و قران کریم نیز از آن به عنوان غفلت یاد کرده است.

وی افزود: خداوند در سوره اعراف گزارشی از عالم الست مطرح کرده است، که شاید چندان برای بشر قابل درک نباشد، اما نکته ای که در اینجا قابل ذکر است، این است که تکیه گاه انسان زمانی که وارد این عالم می‌شود، بر تربیت قرار داده شده است و مربی این مسیر نیز خداوند است.

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه این عالم، عالم تربیت است، یادآور شد: تربیت به معنای شکوفایی استعداد ها است و همانند اساتید در دانشگاه که هیچوقت به کسی استعداد نمی دهند، بلکه زمینه ساز شکوفایی استعدادهای نهفته در وجود دانشجو می شوند.

وی تصریح کرد: وجودی، پر ارزش‌تر از انسان از نظر ظرفیت در عالم وجود ندارد و همه انسان‌ها دارای این استعداد هستند اما میزان استفاده و بهره گیری از آن در افراد، مختلف است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه انسان با استعداد ترین موجود در عالم است و این استعداد که تنها مخصوصا انسان است، قابل رشد می باشد، ابراز داشت: برای شکوفایی این استعدادها هیچ راهی به جز قران کریم وجود ندارد.

وی مدعیان تربیت در جهان را زیاد عنوان کرد و گفت: اگر شخصی اسلام را بپذیرد، به این معنی است که می خواهد در بستر دین اسلام تربیت شود و لذا بسیار مهم است که تربیت در کجا و توسط چه کسی اتفاق خواهد افتاد.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با بیان اینکه در دین اسلام این مربی، قرآن است، خاطر نشان کرد: قران مربی بسیار بزرگی است که، خداوند برای تربیت بشر آن را نازل کرده است؛ اما متاسفانه بنا بر گزارش‌ها و روایات، قران کتابی است که در طول تاریخ مهجور مانده است.

وی تصریح کرد: امتی که خدایش حکیم است،  کتابش حکمت آمیز و پیامبرش اهل حکمت است؛ مشخص است که به چه میزان می تواند حکمیانه زندگی کند و قطعا تمام بستر های حکمیانه زندگی کردن را فراهم کرده است، اما اشکال در این است که ما از آن به درستی استفاده نکرده ایم.

امام جمعه همدان با طرح این پرسش که «آیا علومی که در دانشگاه های ما تدریس می شود، حکیمانه است؟»، خاطر نشان کرد: قطعا بخش اعظمی از علوم انسانی ما حکیمانه نیست؛ چرا که این علوم برخواسته از قران و روایات ما نمی باشند و خیلی از آنها گزاره هایی هستند که از بیرون آمده و قابل نقد می باشند.

وی تاکید کرد: جامعه ای که دارای این منابع حکیمانه است، زیبنده نیست که این مسائل در مراکز علمی آن آموزش داده نشود و لذا آن زمان خواهیم دید که سیاست، فرهنگ و اقتصاد ما حکیمانه خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با گلایه از اینکه ارتباط با قرآن در جامعه کم رنگ شده است، ابراز داشت: نه تنها در جامعه، بلکه در بین اقشار تحصیل کرده و دانشگاه ها و حوزه نیز این ارتباط وجود ندارد و مثال آن نیز این است که به چه میزان مباحث قرانی در این مراکز تدریس می شود.

وی با بیان اینکه ثلث ایات قرآن به مساله معاد پرداخته است، یادآور شد: این تاکید خداوند در قرآن، به این دلیل است که به ما یادآوری کند، معاد وجود دارد و انسان موجود متحرک و الی الابد است .

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه این موضوع آنقدر مهم است که ۲۰۰۰ آیه بر آن تاکید دارد، اظهار کرد: قران می فرماید کسانی که منکر قیامت هستند، اگر می توانند تنها یک دلیل برای عدم وجود قیامت بیاورند.

وی افزود: دو نوع شبهه در زمینه قیامت وجود دارد؛ عده ای علنا قیامت را قبول ندارند و منکر آن هستند و عده ای هم با وجود آنکه می دانند روزی باید پاسخگو باشند، اما ثروت و قدرت دنیایی باعث لغزش آنها و فراموشی معاد می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha