چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
دومین جشنواره فیلم بهشت

حوزه/ دبیر دومین جشنواره «فیلم بهشت» از آغاز به کار این جشنواره با محوریت «فرهنگ و سیره رضوی» در مشهد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد مقدس، حجت‌الاسلام مصطفی یوسف‌زاده، در نشست خبری دومین جشنواره فیلم بهشت که در نگارخانه رضوان مشهد برگزار شد، ابراز کرد: سینمای مستند در بحث آگاهی و اندیشه از بدو پیدایش تاریخ سینما همواره مورد توجه قرار گرفته و گره خوردن آن با تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، افق‌های شگفت‌انگیزی را در برابر انسان معاصر گشوده است.

وی افزود: سینمای مستند اگرچه به ثبت و بازتاب پدیده‌های عینی جهان می‌پردازد، اما در دل خود به افکارها، عقاید و پندارهای بشر نظارت ویژه‌ای دارد.

دبیر دومین جشنواره فیلم بهشت گفت: با توجه به اینکه گستره سینمای مستند بر ایمان و آگاهی بشر استوار است، تأثیر عمیقی بر آگاهی مردم دارد، از این رو بسیاری از پیام‌های ارزشمند انسانی را در دل خود داشته و منتقل کرده است.  

حجت‌الاسلام یوسف‌زاده ادامه داد: با وجود ارادت میلیون‌ها نفر در ایران و جهان به بارگاه ملکوتی امام رضا(ع)، این بارگاه نورانی و زائران آن هنوز جایگاه شایسته‌ای در سینمای ایران؛ چه سینمای داستانی و چه مستند ندارند.

وی به اهداف مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی از برگزاری دومین جشنواره فیلم بهشت اشاره و بیان کرد: بخش نماهنگ و کلیپ در جشنواره این دوره در کنار بخش مستند افزوده شده است.

دبیر دومین جشنواره فیلم بهشت از فرهنگ و سیره رضوی به عنوان موضوع اصلی دومین جشنواره فیلم بهشت نام برد و گفت: «زیر سایه خورشید»، «زائرین پیاده رضوی» و «زیارت و آیین‌های نوروزی» نیز موضوع‌های ویژه این جشنواره به شمار می‌روند.

وی با تأکید بر اینکه جشنواره فیلم بهشت در دو بخش مسابقه و جنبی در حال برگزاری است، افزود: بخش مسابقه شامل مستند و همچنین کلیپ مفهومی و نماهنگ می‌شود. بخش جنبی نیز به حمایت از تولیدات نیمه تمام و کارگاه‌های آموزشی ایده‌پردازی اختصاص دارد.

حجت‌الاسلام یوسف‌زاده با اشاره بر اینکه تلاش شده میزان جوایز جشنواره به سطح جشنواره‌های کشوری برسد، تصریح کرد: علاقه‌مندان می‌توانند تا ۷ خرداد ۱۳۹۹ آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره با مراجعه به وب‌سایت آن به نشانی www.aqart.ir ارسال کنند. فهرست آثار راه‌یافته به بخش‌های مختلف جشنواره نیز ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ اعلام خواهد شد. امیدواریم بتوانیم اختتامیه جشنواره را هم‌زمان با دهه کرامت سال آینده برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه محمدعلی چمی‌گو مدیر دومین جشنواره فیلم بهشت است، گفت: نسرین شاه محمدی، حجت احمدی‌زر، محمد مهدی خالقی و مهدی محمدی نیز اعضای شورای سیاستگذاری و هیئت انتخاب آثار این جشنواره هستند.

دبیر دومین جشنواره فیلم بهشت ادامه داد: احمد ضابطی جهرمی، محمدصادق مرکبی، محمد حسین نیرومند، سیدسلیم غفوری و محمد مهدی کلهر نیز داوری این دوره جشنواره را برعهده دارند.

وی افزود: به منظور زمینه‌سازی برای مشارکت هر چه بیشتر هنرمندان برای شرکت در این جشنواره، ویژه برنامه‌ای با موضوع جشنواره فیلم بهشت خواهیم داشت تا در شبکه مستند پخش شود. همچنین دبیرخانه جشنواره درصدد ارتباط با مراکز و کانون‌های مختلف کشور در این حوزه است.

حجت‌الاسلام یوسف‌زاده گفت: اقداماتی در راستای نمایش فیلم‌های این جشنواره پس از هماهنگی با صاحبان اثر در شبکه مستند و سایر شبکه‌های سیما که دارای سابقه همکاری با مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی هستند، صورت گرفته است.

لزوم توجه فیلم‌سازان به تولید اثر

جواد لیانی دبیر اجرایی دومین جشنواره فیلم بهشت نیز ابراز کرد: اگرچه بر روی سه موضوع ویژه در دومین جشنواره فیلم بهشت تأکید شده است، اما این دوره جشنواره هر فیلم و کلیپ، مستند و داستانی بلند و کوتاهی را که مرتبط با موضوع جشنواره باشد، می‌پذیرد.

وی افزود: همچنین کلیپ و نماهنگ‌های کوتاه‌تر و بلندتر از زمان ذکر شده در فراخوان جشنواره فیلم بهشت نیز در این دوره قابل پذیرش است.

لیانی تصریح کرد: دومین دوره جشنواره فیلم بهشت بیشتر بر روی تولید آثار نسبت به جمع‌آوری آثار گذشته تأکید دارد، از این رو در تلاش است تا با حمایت از هنرمندان آنان را به تولید اثر ترغیب کند. جشنواره در حوزه کلیپ نیز از تولید کلیپ‌های مفهومی با موضوع وقف و نذر رضوی حمایت خواهد کرد.

مهدی سیم‌ریز معاون هنری مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی نیز در این نشست بیان کرد: به همت این مؤسسه تمهیداتی به منظور تسهیل کار هنرمندان به ویژه فیلم‌سازان در محدوده حرم مطهر رضوی سنجیده شده تا فضای مساعدتری برای فعالیت آنان و بهره‌گیری از فضای معنوی و هنری حرم مطهر فراهم شود.

وی ادامه داد: تمهیداتی نیز برای تولید برنامه‌ای تلویزیونی به صورت هفتگی برای پخش مستندهای جشنواره فیلم‌ بهشت یا مستندهای رضوی در حال بررسی و پیگیری است تا چنین برنامه ثابتی با هماهنگی شبکه مستند سیما در آینده نزدیک برای پخش داشته باشیم.

لازم به ذکر است، از پوستر دومین جشنواره فیلم بهشت نیز در این مراسم با حضور اصحاب رسانه رونمایی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha