پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصاویر/

حوزه/ ​مدیر حوزه های علمیه گفت: ضروری است در کنار جشنواره های سنجش علمی و آموزشی جامعه شاهد و ایثارگر، خروجی فرهنگی جامعه ایثارگر نیز مورد ارزیابی قرارگیرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در نشستی با معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران که با حضور مدیرکل بنیاد شهید وامور ایثارگران استان  قم و جمعی از مسئولان فرهنگی بنیاد در دفتر مدیر حوزه های علمیه برگزار شد، گفت: امروز باید در متن جامعه ایثارگری شاهد رویکرد عمیق علمی، فرهنگی و انقلابی باشیم، لذا در کنار برگزاری جشنواره های علمی طلاب و دانشجویان ایثارگر،جشنواره های فرهنگی نیز اجرا شود تا علاوه بر کار علمی کارهای فرهنگی نیز مورد ارزیابی قرار گیرد.

 عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه حوزه در این عرصه نیز آماده همکاری است افزود: امروز تاکید داریم تا نظام فرهنگی تبلیغی ویژه جامعه ایثارگری ایجاد شود و افراد علاقه مند در این عرصه جذب شوند و از ظرفیت تشکل ها و جریانهای فرهنگی، انقلابی در حوزه ایثار و شهادت بهره برداری شود، در جهت موفقیت این عرصه در کنارحوزه، بنیاد شهید وامور ایثارگران نیز باید حمایت لازم را داشته باشد.

امام جمعه قم، برگزاری جشنواره های علمی را مثبت ارزیابی کرد و افزود: با توجه به شائبه هایی که دشمنان و افراد غافل در راستای پیشرفت تحصیلی جامعه ایثارگر نشر می دهند، برگزاری این جشنواره ها موجب معرفی موفقیت های علمی جامعه ایثارگر، شفاف سازی و اقناع افکار عمومی در این راستا است.  

وی به تدوین برنامه پنج ساله حوزه های علمیه اشاره کرد وافزود: از ۴۰ شاخص موجود در این برنامه دو مورد مربوط به ایثارگران است و این برنامه ها مبنای حرکت حوزه در بخش ایثارگری خواهد بود، شاخص ها و برنامه ها به بنیاد شهید وامور ایثارگران نیز جهت بررسی و دریافت پیشنهادات ارایه می شود.

آیت الله اعرافی اشاره داشت: هم اکنون چهار مجمع ایثارگری متشکل از فرزندان شهدا ، جانبازان، آزادگان و رزمندگان تشکیل شده و مدارک شهدا نیز در حوزه در حال به روز رسانی است، تکمیل بانک آماری طلاب شاهد و ایثارگر تا نیمه اول سال آینده از دیگر اقدامات است
وی همچنین نسبت به ارایه گزارش شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد.

در ابتدای این جلسه معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید وامور ایثارگران،به سابقه تشکیل طرح شاهد از سال ۶۵ با تدبیر حضرت امام در رسیدگی به امور تربیتی و آموزشی فرزندان شهدا و تحولات صورت گرفته در سالهای گذشته اشاره کرد و افزود: حوزه علمیه از ارکان طرح شاهد بوده و همکاری های خوبی نیز طی این سالها صورت گرفته است و اکنون برای ساماندهی امر طلاب ایثارگر و به روز رسانی آمار طلاب شاهد و ایثارگر همکاری های بیشتر را می طلبد.
 
حجت الاسلام محمد حسن کاویانی افزود: هم اکنون ۵۰ هزار دانش آموز، ۱۱۴ هزار دانشجو، ۲۸۰۰عضو رسمی هیات علمی ، ۸۰۰۰ ایثارگر نخبه شاهد و ایثارگر خروجی بخش آموزش شاهد و ایثارگر است.

وی ادامه داد: جشنواره جایزه ملی ایثار امسال به میزبانی حوزه علمیه در اسفند ماه در قم برگزار می گردد، جشنواره ای که به کشف استعدادها با شاخص های حرفه ای پرداخته و این استعدادها را به جامعه معرفی می کند تا پیشرفت علمی و آموزشی جامعه ایثارگر به همگان معرفی شود.

رئیس مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه  نیز در این نشست به  اقدامات صورت گرفته در حوزه طلاب شاهد و ایثاگر اشاره کرد و افزود: تشکیل چهار مجمع فرزندان، جانبازان و آزادگان و رزمندگان عنوان کرد از جمله این اقدامات است، هم اکنون ۴۰۰۰ شهید روحانی ، بیش از ۳۰۰۰ جانباز و ۲۰۰آزاده  شناسایی شده که  تعداد رزمندگان نیز در حال بررسی است و تاکنون اطلاعات ۱۲۰۰پرونده شهدای طلبه اصلاح شده است.

حجت الاسلام والمسلمین ملک دار، ساماندهی مکان مدرسه طلاب شاهد و ایثارگر در استان قم را مورد تاکید قرار داد و بر لزوم مشارکت بنیاد شهید وامور ایثارگران و حوزه علمیه در این زمینه اشاره کرد.

مدیرکل آموزش بنیاد شهید و امورایثارگران نیز در این جلسه گفت: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی پنج دستگاه اقدام به تشکیل ستادهای شاهد نمودند از جمله حوزه علمیه و در این سالها همکاری مناسبی بین حوزه و بنیاد شهید شکل گرفته است و حاصل آن برگزاری همایش های تجلیل از اساتید حوزوی در مدرسه معصومیه قم طی سالهای گذشته بود.

محمد علی فقیه  تاکید کرد: تقویت ستادهای شاهد نیازمند تشکیل اداره کل شاهد و ایثارگر با ساختاری مستقل است تا در پیگیری و تحقق اهداف این حوزه بتواند موثر تر عمل نماید.

وی تاکید کرد:  از دیگر درخواست های بنیاد  ایجاد بانک اطلاعاتی ، ارایه گزارش وضعیت تحصیلی طلاب، برگزاری همایش های سالانه به منظور ایجاد وحدت رویه در ستادهای شاهد، راه اندازی مجدد جشنواره تجلیل از اساتید حوزه، ایجاد ستاد هماهنگی بین حوزه های علمیه قم، مشهد و اصفهان به مرکزیت حوزه های علمیه سراسر کشور است.

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha