جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام قبادیان

در واکاوی‌ فتنه‌ سال ۱۳۸۸ یکی‌ از ابعاد فتنه‌ که‌ به نظر اهم‌ می‌آید، دگرگونی‌ ارزش‌های‌ جامعه‌ انقلابی‌ بود و این‌هدف‌ به‌ گونه‌ای‌ خزنده‌ و برای‌ قشرخاکستری‌ جامعه‌ تقریباً نامحسوس در حال‌ اجرا بود.

 خبرنگار خبرگزاری حوزه /ارزش واژه ایست که در هریک از علوم انسانی معنای خاص خودش را دارد، اما در علوم اجتماعی به طور مستقیم با آرمان‌ها و آرزوهای یک جامعه در ارتباط است.
در علم «جامعه شناسی»، ارزش به معنای خوب یا بد، شایسته و ناشایست، مطلوب و نامطلوب در نزد یک فرد یا گروه تعریف شده است. بعضی نیز آن را هنجار و معیارانتخاب یک فرد یا گروه در میان انتخاب‌های مختلف مربوط به یک موقعیت، تعریف کرده اند.

گی روشه جامعه شناس فرانسوی تحت تأثیر دورکیم و پارسونز، ارزش‌ها را پایه نمادین کنش دانسته؛ می‌گوید: «ارزش شیوه‌ای از بودن یا عمل است که یک شخص یا جمع به عنوان آرمان می‌شناسد و افراد یا رفتارهایی را که بدان نسبت داده می‌شوند، مطلوب و متشخص می‌سازد».

باتوجه به این مقدمه وضوح تاثیرگذاری ارزش‌ها در جامعه غیرقابل انکار است.

در واکاوی‌ فتنه‌ سال ۱۳۸۸ یکی‌ از ابعاد فتنه‌ که‌ به نظر اهم‌ می‌آید، دگرگونی‌ ارزش‌های‌ جامعه‌ انقلابی‌ بود و این‌هدف‌ به‌ گونه‌ای‌ خزنده‌ و برای‌ قشرخاکستری‌ جامعه‌ تقریباً نامحسوس در حال‌ اجرا بود.

با در کنار هم‌ قراردادن‌ چند قطعه‌ پازل‌ فتنه‌ همان‌ ایام‌ می شد مطلب‌ را دریافت؛ اول‌اینکه: اسب‌تراوای‌ فتنه‌ دارای‌ سوابق‌ انقلابی‌ و اجرائی‌ در سطح‌ بالای‌ کشوری‌ بود.

دوم: آنان که‌ این‌ اسب‌ تراوا را زین‌کرده‌بودند و مهار او را در انظار به دست گرفته‌بودند نیز با شناسنامه‌ای‌ ظاهرا انقلابی، معروف‌ و حتی‌السابقون‌ نیز نامیده‌ شدند.

سوم: ایجاد دوقطبی‌《مرگ‌وزندگی‌》ایران، در اذهان‌ نخبگان‌ جهت‌ برانگیختن‌ واکنش‌های‌ موثر.

چهارم: زمزمه‌ تقلب‌ در مدل‌های‌ متفاوت‌ اما به‌ صورت‌ مهندسی‌ جهت‌ علنی‌ کردن‌ فتنه.

بسترسازی‌ این‌ موارد بصورت‌ کارشناسی‌ و مطالعه‌شده‌ در حال‌ تحقق‌ بود و جامعه‌ غافل‌ از زیر پوست‌شهر، در شب‌ انتخابات‌ اعلان‌ پیروزی‌ زودهنگام، در روز انتخابات‌ اعلان‌ تظاهرات‌ در صورت‌ تقلب، پروپاگاندای‌رسانه‌ای غربی، آمریکایی‌ و حتی‌ منافقین‌ به‌ همراه‌ سلطنت‌ طلب‌ها حکایت‌ از جنگ‌ احزابی‌ دیگر داشت، جامعه‌ متشنج‌ شد، باورهای‌ پاک‌ مفتون‌ گردید، آتش‌فتنه‌ شعله‌ کشید و شروع‌ به‌ سوزاندن‌ کرد. در این‌ میان‌ اما در خواست‌های‌ بهت‌ اسب‌تراوای‌ فتنه‌ یا نوابش‌ در جلسات‌ و بیانیه‌ها از چشم‌ عموم‌ دورمانده‌ بود، مثلا «ابطال‌انتخابات»، امروز به صراحت‌ میتوان‌ به‌ این‌ نکته‌ پرداخت‌ که‌ اگر اثبات‌ تقلب‌ میشد آراء مورد ادعا را تثبیت‌ می کردید و به‌ مسندمی نشستید، چرا ابطال؟! و یا اینکه‌ چرا اصرار برکشته‌سازی؟!

نکته‌ای‌ که‌ شاید کمتر بدان‌ توجه‌شده‌ در این‌ بین‌ نقش‌ رهبری‌ در بازی‌خوانی‌ و تقابل‌ عالمانه‌ است و علت‌ هم‌ شاید تاکید پررنگ‌ رهبری‌ معظم‌ انقلاب‌دام‌عزه‌ بر نقش‌ بصیرت‌ مردمی‌ است، اما برهر عاقل‌ منصفی‌ پوشیده‌ نیست‌ که‌ بصیرت‌ اجتماعی‌ نیاز به‌ تبیین‌ و تدوین‌ جهت‌ تبلور دارد، زنهارهای‌ ایشان‌ در بزنگاه‌های‌ مختلف، خوانش‌های‌ صحیح‌ از استراتژی‌ دشمن، ارائه‌ راهکار و راهبردهای‌کارشناسی‌ منطبق‌ و ایستادگی‌ بر ارزش‌های‌ انقلاب‌ از سوی‌ ایشان‌ انگیزش‌ بصیرت‌ را در جامعه‌ موجب‌ شد.

نکته‌ای‌ دیگر در پاسخ‌ به‌ مطرح‌کنندگان‌ تئوری‌ توهم‌ توطئه‌این‌است‌: جریانات‌ تابستان۹۶ و پاییز۹۸ نشان‌ داد اسب‌ تراوای‌ فتنه‌ همچنان‌ در دل‌ خود غدارانی‌ را به‌ زعم‌ خود مخفی‌ نگاه‌ داشته‌ است‌ تا فتنه‌های بنزینی‌ و غیره‌ را رقم‌ بزنند، اما بدانند و بدانیم《 مکروا و مکرالله‌ و الله‌ خیرالماکرین》و《موتوابغیظکم》.
والسلام علی من اتبع الهدی 

نویسنده : محسن قبادیان قادی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha